استان ها

بدن ما دقیقا نیازمند کدام چربی هاست؟

درک تفاوت بین چربی های خوب و بد و نحوه گنجاندن چربی های سالم در رژیم غذایی می تواند طرز فکر و احساس شما را بهبود بخشد و انرژی را افزایش دهد.

چربی ها مانند پروتئین ها و کربوهیدرات ها نوعی ماده مغذی هستند و جالب اینجاست که هم چربی های سالم و مفید و هم چربی های ناسالم و مضر وجود دارد که توصیه می شود به هیچ وجه از برنامه غذایی افراد حذف نشوند اما چه چربی ها و چه خوراکی ها ؟!

بدن ما دقیقا به چه چربی هایی نیاز دارد؟

معرفی چربی های سالم

در بین چربی ها چربی های سالم و ناسالم وجود دارد و با توجه به اینکه چربی ها جزء مهمی از رژیم غذایی هر فرد هستند باید به این نکته توجه کنید که همه چربی ها تاثیر یکسانی در سلامتی ندارند که به آن چربی خوب می گویند.

این چربی های خوب در واقع می توانند به کاهش سطح کلسترول، بهبود عملکرد مغز و سیری کمک کنند، اما از سوی دیگر، استفاده از چربی های ناسالم باعث افزایش وزن و بیماری های مزمن می شود.

بر این اساس، بهترین قانونی که می توانید برای خود و زندگی خود در نظر بگیرید این است که چربی های فرآوری شده را از بین ببرید، زیرا حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و ترکیبات ناسالم هستند.

روغن‌های گیاهی تصفیه‌شده، گوشت‌های فرآوری‌شده و تنقلاتی مانند چیپس، کراکر و پای حاوی چربی‌های ترانس هستند که عروق را مسدود می‌کنند، بنابراین باید از مصرف آن‌ها کاملاً اجتناب کنید. کلید دیگر برای یافتن چربی های سالم ترکیباتی هستند که به طور طبیعی چربی بالایی دارند. آنها فرآوری نشده اند و در واقع غذاهایی با چربی های سالم هستند که سلامت را ارتقا می دهند.

اما آیا می دانید چرا بدن ما به چربی نیاز دارد؟

مانند پروتئین ها و کربوهیدرات ها، چربی نیز نوعی ماده مغذی محسوب می شود که برای تولید انرژی، جذب ویتامین ها و حفظ سلامت قلب و مغز به مقدار معینی نیاز داریم و از طرفی سال هاست که به یاد می آورند مصرف چربی باعث اضافه وزن می شود. و کلسترول خون را افزایش می دهد. می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند، اما احتمالاً تا به حال می دانید که همه چربی ها برابر نیستند.

با درک تفاوت بین چربی های خوب و بد و نحوه گنجاندن چربی های سالم در رژیم غذایی خود، می توانید تفکر و احساس خود را بهبود بخشید، انرژی خود را افزایش دهید و حتی لاغرتر و خوش اندام شوید.

در این میان از این نکته غافل نشوید که مصرف مقدار کمی چربی در یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری است و چربی های مفید منبع اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن ما قادر به تولید آنها نیست و چربی به بدن کمک می کند. برای تولید ویتامین های A، D و جذب E و این ویتامین ها محلول در چربی هستند، یعنی فقط با کمک چربی ها جذب می شوند.

همانطور که می دانید چربی هایی که در سلول های بدن استفاده نمی شوند یا به انرژی تبدیل می شوند به چربی بدن و کربوهیدرات ها و پروتئین های استفاده نشده نیز به چربی بدن تبدیل می شوند.

بدن ما دقیقا به چه چربی هایی نیاز دارد؟

فواید چربی ها!

همانطور که می دانید و شاید تجربه داشته باشید، چربی قطعا برای سلامتی ضروری است و در واقع می توان این گونه تفسیر کرد که چربی به جذب ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K، حفظ سلامت پوست و مو، شکل دادن به سلول کمک می کند. غشاها، به تامین انرژی و تنظیم دمای بدن کمک می کند، همچنین چربی تاثیرات مثبتی بر سلامتی دارد، حتی اگر غیرقابل تصور به نظر برسد، مصرف چربی های خوب برای کاهش وزن بسیار مفید است زیرا چربی بهتر از کربوهیدرات ها و پروتئین ها هضم می شود. ، که باعث احساس سیری و طعم بهتر غذا می شود.

البته از طرفی به خاطر داشته باشید که طبق مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوان، هوس غذایی خود را در طول روز کاهش می دهید و به طور خودکار وزن کم می کنید.

نکته جالب این است که برخی از انواع چربی ها خاصیت ضد التهابی دارند و این ویژگی می تواند سلامتی را بهبود بخشد و از بیماری های مزمن پیشگیری کند. به عنوان مثال، طبق مطالعات انجام شده، اسیدهای چرب امگا 3 به تسکین التهاب و علائم بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و بیماری کرون کمک می کنند و از سوی دیگر، اسیدهای چرب تک غیراشباع باعث افزایش کلسترول خوب HDL، کاهش تری گلیسیرید و کاهش می شوند. بیماری قلبی.

استفاده از چربی های سالم باعث بهبود عملکرد مغز می شود و به تعبیری می توان گفت استفاده از غذاهای حاوی چربی های سالم به کاهش التهاب و بهبود جریان خون در مغز کمک می کند که نتیجه آن افزایش عملکرد شناختی است. اسیدهای چرب امگا 3 چربی های با زنجیره متوسط ​​و غیر اشباع نقش مهمی در عملکرد و رشد مغز دارند.

بدن ما دقیقا به چه چربی هایی نیاز دارد؟

معرفی چند چربی مفید

شکلات تلخ

حدود نیمی از چربی های موجود در شکلات، چربی های اشباع نشده هستند و از طرف دیگر، شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که فشار خون را کاهش داده و به سلامت قلب کمک می کند.

آووکادو

هر آووکادو به اندازه یک چیزبرگر دوبل (فست فود) چربی دارد، اما چربی موجود در این میوه غیراشباع است و مصرف آن نه تنها برای بدن مضر است، بلکه خواص مفیدی نیز دارد.

پس فراموش نکنید که با افزودن آووکادو به رژیم غذایی خود می توانید به راحتی کلسترول بد و سایر چربی های ناسالم خون را کاهش دهید.

زیتون

زیتون و روغن زیتون هر دو دارای مقادیر فراوانی چربی های غیراشباع هستند و روغن زیتون اساس رژیم غذایی مدیترانه ای را تشکیل می دهد و طبق نتایج بسیاری از مطالعات، از قلب محافظت می کند و از دیابت پیشگیری می کند و در صورت بروز با آن مبارزه می کند. روغن کانولا و بادام زمینی نیز گزینه های خوبی هستند.

ماهی

همانطور که ممکن است قبلا شنیده باشید، غذاهای دریایی حاوی امگا 3 هستند که بهترین چربی برای قلب و عروق خونی محسوب می شوند. متخصصان تغذیه مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی را توصیه می کنند زیرا با این روش خطر حمله قلبی تا 36 درصد کاهش می یابد.

میوه خشک شده

مصرف روزانه آجیل و کره بادام زمینی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 21 درصد کاهش دهد، همچنین طبق نتایج، مصرف روزانه آجیل می تواند خطر حمله قلبی را تا 35 درصد کاهش دهد.

بنابراین به یک زندگی سالم با چربی های مفید برای بدن ادامه دهید!

انتهای پیام/

انتهای پیام/