اقتصادی

حجم و درآمد صادرات نفت روسیه کاهش یافت

صادرات نفت روسیه در هفت روز منتهی به ۲۸ آوریل، برای دومین هفته متوالی کاهش یافت و کشتی‌های کمتری، بندر پریمورسک در دریای بالتیک و کازمینو در اقیانوس آرام را ترک کردند.

به گزارش گیلونا، میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه هم کاهش یافت. با وجود این کاهش، صادرات نفت روسیه بالاتر از میانگین صادرات از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون بوده است زیرا پالایش داخلی نفت به دلیل آسیب دیدن پالایشگاه‌های نفت در حملات پهپادی اوکراین و ورود آنها به فصل تعمیرات، همچنان محدودتر مانده است.

روسیه، تلاش‌ها برای تضعیف تحریم‌های غربی علیه ناوگان نفتکش این کشور را مضاعف کرده است. هند ممکن است دوباره محموله‌هایی را که با کشتی‌های متعلق به شرکت کشتیرانی تحریم شده سوفکامفلوت تحویل داده می‌شوند، بپذیرد. یک نفتکش سوفکامفلوت که حامل نفت اورال است، برای نخستین بار در چند ماه گذشته، به سوی بندر هندی پارادیپ در حرکت است. هفته گذشته هم یک محموله نفت کوره به بندر سیکا تحویل داده شد.

روسیه همچنین نفتکش‌هایی را که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده اند، به فعالیت برمی‌گرداند. کشتی «اس سی اف پریموری» که در اکتبر برای نقض سقف قیمت گروه هفت از سوی آمریکا شناسایی شده بود، هفته گذشته محموله نفت اورال را در نوروسیسک در دریای بالتیک بارگیری کرد و به سمت کانال سوئز حرکت کرده است. این نخستین نفتکش تحت تحریم است که نفت روسیه را بارگیری کرده و ممکن است زمینه را برای فعالیت نفتکش‌های تحت تحریم دیگر هموار کند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که یک سازمان در قلب صنعت بیمه جهانی اعلام کرد اعمال سقف قیمت برای فروش نفت روسیه، به میزان فزاینده‌ای دشوار شده است. ارزش ناخالص صادرات نفت روسیه در چهار هفته منتهی به ۲۸ آوریل، حدود ۳۸ میلیون دلار کاهش یافت و به ۱.۹۲ میلیارد دلار در هفته نسبت به دوره منتهی به ۲۱ آوریل رسید. ارزش ناخالص صادرات در هفت روز منتهی به ۲۸ آوریل، به ۱.۸ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۸۹ میلیارد دلار در هفته قبل از آن، کاهش یافت.

در  چهار هفته نخست از زمانی که سقف قیمت گروه هفت در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۲ به اجرا درآمد، صادرات نفت روسیه به رکورد اندک ۹۳۰ میلیون دلار در هفته کاهش یافته بود اما اندکی بعد، احیا شد.

انباشت محموله‌های نفت سوکول روسیه که پالایشگاه‌های هندی حاضر به دریافت آنها نشده بودند، از میان رفته است. حدود ۹.۱ میلیون بشکه نفت به پالایشگاه‌ها در چین تحویل داده شده است. حدود هفت میلیون بشکه هم احتمالا به هند راه پیدا کرده است. دو محموله هم به پاکستان تحویل داده شده است.

تنها ۱.۴ میلیون بشکه دیگر باقی مانده که نیمی از آن، پس از انتقال به کشتی‌های کوچکتر، به هند می‌رود. باقی این نفت همچنان در کشتی قرار دارد که در تنگه مالاکا لنگر انداخته و ممکن است نهایتا به هند ختم شود.

آمار رصد کشتی و گزارش عوامل بندری نشان داد مجموع ۳۱ نفتکش حامل ۲۴ میلیون نفت روسیه در هفته منتهی به ۲۸ آوریل، بودند که حدود ۸۴۰ هزار بشکه کمتر از آمار بازبینی شده برای هفته قبل از آن است.

صادرات نفت روسیه از راه دریا، در هفته منتهی به ۲۸ آوریل، به میزان ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳.۴۳ میلیون بشکه در مقایسه با ۳.۵۵ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۱ آوریل رسید. میانگین چهار هفته‌ای صادرات که نوسان کمتری دارد، به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳.۵۸ میلیون بشکه رسید.

صادرات هفتگی، حدود ۳۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از هدف صادراتی روسیه برای آوریل بود. اما صادرات چهار هفته‌ای، حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از این هدف بود.

صادرات نفت روسیه به مشتریان آسیایی از جمله محموله‌هایی که مقصد نهایی نداشتند، ‌در چهار هفته منتهی به ۲۸ آوریل، به ۳.۲۷ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۳۶ میلیون بشکه در دوره قبل از آن، کاهش یافت. صادرات نفت روسیه به کشورهای اروپایی از مسیر دریا، متوقف شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ترکیه اکنون تنها بازار نزدیک برای صادرات نفت از بنادر غربی روسیه است و صادرات به این کشور در چهار هفته منتهی به ۲۸ آوریل، به حدود ۲۸۰ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین رقم در ۱۲ هفته گذشته بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.