حوادث

از دست رفتن حد آستانه تحمل زمین‌شناسی در جاده چالوس/وجود ۴۰۰ نقطه بحرانی رانش در مازندران

به گفته کارشناسان حوزه بلایای طبیعی، رانش زمینی که از 19 اسفندماه در جاده چالوس شاهد آن بودیم، از سال 96 گزارش شده و بار ترافیکی ایجاد شده در این جاده و قرار گرفتن آن در مجاورت جنگل سیاه و برق آبی، این پدیده را مشخص کرده است. رانش زمین و با شرایط ایجاد شده و در صورت بی توجهی بیشتر در سال های آینده شاهد تشدید این پدیده ها به ویژه در سه استان شمالی کشور خواهیم بود.

محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن آمایش سرزمین و عضو انجمن مخاطرات زیست محیطی و توسعه پایدار ایران در گفت وگو با گیلونا.وی گفت: پوسته زمین از لایه های رسوبی متراکم و غیر متراکم تشکیل شده است. این پدیده را لغزش زمین می نامند.

وی علل وقوع زمین لغزش ها را منابع طبیعی و انسانی دانست و گفت: عوامل دخیل در این رویداد شامل بارش های سیل آسا و زلزله است، اما دخالت های انسانی منجر به رانش زمین می شود که زمین شناسی منطقه را نیز تغییر داده و زمین لغزش را به دنبال خواهد داشت.

محبوب فر با اشاره به حوادثی مانند رانش زمین در جاده چالوس در کشور، یادآور شد: دخالت های انسانی پر رنگ تر از عوامل طبیعی است و در حال حاضر 3 استان گیلان، مازندران و گلستان پس از فرونشست در کشور رتبه اول را دارند. این استان‌ها، استان‌های «لرستان» و «خوزستان» هستند که بیش از سایر استان‌های کشور در معرض رانش زمین هستند.

وی علت رانش زمین در کشور را دخالت بیش از حد انسان در مناطق کوهپایه ای، دشتی و آبرفتی و در هر نواحی شیبداری که دامنه آن از نظر زمین شناسی در معرض رانش زمین و رانش زمین است در نقاط مختلف سه استان و همچنین اقدامات افراطی عنوان کرد. راهسازی و راهسازی

عضو انجمن مخاطرات زیست محیطی و توسعه پایدار ایران با بیان اینکه رها شدن طبیعت، رهاسازی آن و فعالیت های بی شمار انسانی، استان مازندران را در معرض خطر رانش زمین قرار داده است، خاطرنشان کرد: زمین لغزش در حال حاضر مشاهده می شود که می گوییم این یک موضوع است. رویدادی که از سال 1396 نسبت به حضور آن در شمال کشور هشدار داده شد و همچنین در سال 1398 اعلام شد که بیش از 400 نقطه در استان مازندران دچار پدیده رانش است و درجه این رانش خفیف تا شدید است. اما متاسفانه به این هشدارها توجهی نشد.

محبوب فر یادآور شد: تمام اتفاقاتی که در جاده چالوس مانند رانش زمین رخ می دهد به زمان ساخت سد «سیاهبشه» برمی گردد. این سد در حاشیه رودخانه چالوس ساخته شده و متأسفانه بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، ساخت این سد منجر به کاهش آب های زیرزمینی منطقه و تغییر ساختار ژئوتکنیکی و زمین شناسی منطقه شده است.

پژوهشگر حوزه بحران‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی با بیان اینکه سد سیاه بیش در واقع دو سد است، گفت: زمانی که جاده چالوس از یک طرف مجاور این دو سد است و چندین نیروگاه برق آبی در کنار این دو سد ساخته می‌شود. طرف دیگر تقریباً 40 هزار خودرو در روز از جاده عبور می کنند، باید این حق را بدهیم که این جاده آستانه تحمل زمین شناسی خود را از دست داده و رانش بی سابقه ای دارد، بنابراین باید جلوی آن را بگیرند.

بی ادبی ما به طبیعت و ادامه خشم زمین

یکی از اعضای انجمن محوطه سازی رانش زمین در استان های شمالی به ویژه استان مازندران را همراه با فرونشست خاک در مناطق کویری دانست و تصریح کرد: کشور باید با پدیده زمین لغزش مواجه شود که در ابتدای این امر رخ می دهد. مسیر فعالیت های انسانی را تشدید می کند و وقتی با عوامل طبیعی مانند تغییرات آب و هوا و باران های سیل آسا ترکیب شود، این مشکلات به وجود می آیند.

وی افزود: بر این اساس معتقدم مشکلی که در شمال کشور به وجود آمده یک شبه به وجود نیامده است و کشور از سال 96 درگیر این پدیده بوده و بارها در 400 نقطه هشدار رانش زمین داده شده است. در استان مازندران. اما به جای احیای طبیعت منطقه، طبیعت منطقه را زیر پا گذاشته و به این شرایط برداشت بی رویه آب، سدسازی و حجم ترافیک سنگینی که در جاده چالوس بار می شود، اضافه شده است.

به گفته وی، سد جنگل سیاه در زمینی سست ساخته شد و ساختار زمین شناسی منطقه را تغییر داد، البته تا قبل از ساخت این سد چاره ای اندیشیده نشد.

محبوب فر خاطرنشان کرد: عید نوروز را پیش رو داریم، قطعاً می تواند برای کشور مشکل ساز باشد و باید این جاده بسته شود یا از جاده های جایگزین استفاده شود. زیرا احتمال گسترش سوراخ ها و ترک ها در جاده وجود دارد و این امر می تواند منجر به تلفات جانی شود.

استقرار در استان های شمالی

عضو انجمن مخاطرات زیست محیطی و توسعه پایدار ایران، عمده خطرات شمال کشور را ناشی از دخالت بیش از حد انسان دانست و گفت: وزارت نیرو وزارت راه و شهرسازی به این مخاطرات اضافه می‌شود که اقتصاد مناطق شمالی در بحث صنعتی تعریف شده است، اما به مجوزهای زیرساختی و زیرساختی توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طبق شنیده ها ساخت سد جنگل سیاه مجوز زیست محیطی نداشته است، خاطرنشان کرد: در مقطعی سازمان محیط زیست با ساخت این سد مخالفت کرد اما وزارت نیرو و وزارت راه به این پدیده ها بی توجه هستند. و با شدت گرفتن این پدیده ها در این استان ها ادامه دارد.

این پژوهشگر حوزه ریسک با بیان اینکه کاربری اراضی به فعالیت های آبی تبدیل شده است، گفت: در این صورت نیاز به جمع آوری آب و ساخت سدها وجود دارد و طبیعی است که چنین پدیده هایی در آینده رخ دهد و تشدید شود. بودن.

وی افزود: معتقدم تمام شهرستان های سه استان شمالی تحت تاثیر این رانش زمین هستند و این نشست زمین در امتداد فرونشست هایی است که در مناطق کویری رخ می دهد و اکنون بازخورد وی در مناطق شمالی احساس می شود.

محبوب فر خاطرنشان کرد: این در حالی است که وضعیت تهران از نظر فرونشست زمین بسیار بدتر است، اکنون حجم حوضه های سدهای تهران نسبت به سال های گذشته کمتر شده است و با وجود بارندگی های رخ داده از یک سو شاهد بارش های سیل آسا هستیم و از سوی دیگر دست به دست هم با کم آبی و کم آبی مواجه هستیم که نشان می دهد فعالیت های انسانی خارج از محدوده است و طبیعت را با مشکلات جدی مواجه کرده است به طوری که هر چه شاهد بارندگی و سیل بیشتر باشیم مشکل کمبود آب و کم آبی بیشتر می شود. حل نمی شود و تشدید می شود.

او آن را تایید کرد بررسی ها نشان می دهد که وضعیت استان های تهران، اصفهان و خوزستان در تابستان و پاییز 1401 بحرانی تر از تابستان 1400 خواهد بود، وی خاطرنشان کرد: بر طبل توسعه کوبیده شد، وضعیت در واقع تخیلی و برعکس بود. توسعه؛ چون توسعه یعنی محیط زیست سالم، یعنی رفاه، یعنی عدم آلودگی محیط زیست و ترافیک.

انتهای پیام/