حوادث

ترخیص خودروهای رسوبی همزمان با آلودگی هوای کلانشهرها

گرمای شدید ، قطعی برق و کمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، در هفته گذشته هوای پایتخت و برخی از کلان شهرها از جمله اصفهان ، اراک ، مشهد و کرج آلوده شده است ، اما نه تنها مفاد مقررات قانون هوای پاک. و توصیه های متخصص برای کاهش آلودگی هوا نادیده گرفته می شود ، اما وسایل نقلیه رسوبی بدون نیاز به معاینه فنی پاک می شوند.

به گزارش گیلونا ، ز اگرچه در پاییز و زمستان آسمان در اکثر شهرهای اصلی کشور با وجود “ذرات معلق” پنهان است که حتی نگاه کردن به آن نفس شما را می گیرد ، اما بیشتر ما فکر می کنیم که در فصول گرم سال ما آسمان و هوای دلپذیر آبی را زندگی کنید. این تصور در ذهن ما شکل می گیرد زیرا آمار کیفیت هوا از شهرهای بزرگ مانند تهران نشان می دهد که آلاینده شاخص هوا در روزهای گرم تابستان “ازن” است که بسیاری از روزها کیفیت هوا را برای گروه های حساس و حتی همه گروه ها به یک فاصله ناسالم تبدیل می کند و سلامتی افراد را به خطر می اندازد.

ازن چیست ، چگونه تولید می شود و تأثیرات آن بر سلامتی چیست؟

گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این گاز در لایه های بالایی جو از ورود اشعه ماورا بنفش به زمین جلوگیری می کند و بنابراین وجود آن در جو ضروری است اما ازن در سطح زمین خود را به عنوان یک آلاینده سمی نشان می دهد. ازن روی زمین برای سلامتی انسان ، حیوان و گیاه مضر است و ازن بد و آلاینده محسوب می شود. این آلاینده مستقیماً در هوا آزاد نمی شود اما یک آلاینده ثانویه است که در اثر واکنشهای شیمیایی بین اکسیدهای ازت و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می شود. بنابراین ، مقدار آن در تابستان و در ساعات مرکزی روز بیشتر از زمان های دیگر است.

در مورد تشکیل آلاینده های ازن ، پیش سازهای آن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای ازت هستند. در واقع اتومبیل های دیزلی ، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین همگی از پیش سازهای ازن هستند و همه این منابع در حضور گرما و نور خورشید ازن تولید می کنند. استفاده از سوخت دیزل در نیروگاه ها و پالایشگاه ها نیز می تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد. افزایش سطح ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه ، تنگی نفس ، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی و مرگ زودرس می شود.

راه حل های کاهش “ازن” چیست؟

اگرچه در سالهای اخیر چندین راه حل برای کاهش آلودگی ازن در سازمانهای مختلف پیشنهاد ، توصیه و اجرا شده است ، اما نه تنها به درستی اجرا نشده است ، بلکه بسیاری از این راهکارها مورد توجه قرار نگرفته و در مواردی نیز نقض می شوند.

یکی از راهکارهای کاهش گازهای آلی فرار ، اجرای پروژه کهاب (کاهش ، هدایت و انتقال بخارات حاصل از تبخیر بنزین) در جایگاه های بنزین است که قبل از سال 1990 مطرح شده بود ، اما متأسفانه در کشور به درستی اجرا نشد. اجرای پروژه “کهاب” در ایستگاه های بنزین تهران توسط وزارت نفت می تواند به کاهش انتشار گازهای آلی فرار کمک کند.

منبع دیگر گازهای آلی فرار و انتشار دی اکسید نیتروژن “اتومبیل” است و انتقال به یورو 5 می تواند نقش مهمی در کاهش دی اکسید نیتروژن و در نتیجه انتشار ازن داشته باشد.

به روزرسانی استاندارد اتومبیل تولیدی به یورو 5 یکی از راه های کاهش آلاینده های هوا مانند ازن تلقی می شود که تولیدکنندگان خودرو برای چندین سال به آن توجه نکرده اند. طبق ماده 4 قانون هوای پاک ، تولیدکنندگان خودرو موظف شدند مطابق اعلامیه آژانس حفاظت از محیط زیست ، استانداردهای آلودگی یورو 5 را رعایت کنند. مصوب شورای وزیران در سال 1997 ، هر سه وسیله نقلیه دیزلی جدید با استاندارد آلایندگی یورو 5 مشمول اسقاط یک یا چند وسیله نقلیه دیزلی با همان ظرفیت کل گواهی اسقاط می شوند ، اما نه تنها این مواد طبق قانون هوای پاک به درستی اجرا شد ، اما به دلیل ماده 4 قانون هوای پاک نیز به تعویق افتاد و تا سال 1999 تعدادی از وسایل نقلیه بر خلاف قانون هوای پاک با اجازه یورو 4 شماره گذاری شدند آژانس حفاظت از محیط زیست و تصویب شورای وزیران.

ناگفته نماند که همه اتومبیل های شهرها از استاندارد یورو 4 پیروی نمی کنند ، اما آلاینده هایی که در حال حاضر در هوا آزاد می شوند مربوط به خودروهای تولید شده بیش از پنج سال پیش هستند و استاندارد آنها یورو 2 است و برخی از آنها فرسوده هستند بیرون. قانون هوای پاک همچنین روش دیگری برای کنترل آلودگی هوا از خودروهای فرسوده و موتورها را مشخص می کند ، یعنی از بین بردن و جدا کردن آنها پس از رسیدن به “سن سایش” ، اما قوانین اجرایی این مقاله مهم در مورد سن سایش انواع وسایل نقلیه در ژوئیه 1999 بر اساس تحقیق دادگاه اداری شورای نگهبان لغو شد.

بنابراین آژانس حفاظت از محیط زیست پیشنهاد کرد که معیار اسقاط خودروهای دست دوم معاینه فنی است و در آیین نامه جدید این ماده از قانون هوای پاک ، معیار اسقاط انواع خودروها “معاینه فنی” است. با این حال ، بر تقویت فشار نظارتی در مورد معاینه فنی تأکید شده است ، زیرا “اگرچه معاینه فنی طبق قانون هوای پاک اجباری است ، اما معاینه فنی وسایل نقلیه گاهی نقض می شود و در بسیاری از شهرها بررسی نمی شود”.

طرح تخلیه رسوب برای وسایل نقلیه بدون نیاز به معاینه فنی

اکنون پلیس که خود مسئول اجرای قانون هوای پاک هستند ، از اجرای طرح جدید پاکسازی وسایل نقلیه پر از رسوب از پارکینگ های پلیس بدون نیاز به “معاینه فنی” خبر داده است. این اولین بار نیست که پلیس چنین طرحی را اجرا می کند: سال گذشته آنها طرحی را برای حذف رسوبات موتورسیکلت از پارکینگ ها و پارکینگ ها اجرا کردند که هنوز ادامه دارد و تاکنون بیشتر به صاحبان آنها تحویل داده شده است از 280،000 موتور سیکلت.

لازم به ذکر است که طبق آخرین لیست آلایندگی تهران ، سهم موتورسیکلت ها در تولید آلاینده های گازی حدود 21 درصد و در تولید ذرات معلق در هوا 10 درصد و سهم اتومبیل های سواری در تولید آلاینده های گازی حدود 38٪ و 14٪ در تولید ذرات معلق.

به گفته سردار سید کمال هادیان فر ، فرمانده پلیس راهور ناجا ، اجرای طرح پاکسازی خودروهای رسوبی شامل 226000 دستگاه خودروی توقیف شده از پارکینگ های سراسر کشور است که با متوسط ​​زمان پارکینگ دو سال و نیم است. خودروهای دست دوم و خودروهایی که سابقه ای در سیستم شماره گذاری پلیس ندارند از این سرویس معاف هستند.

اجرای این طرح ها توسط پلیس همزمان با اوج آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور همیشه با انتقادات و پیشنهادات همراه بوده است. سال گذشته ، به دنبال دفع موتورسیکلت های رسوبی توسط برخی از کارشناسان آلودگی هوا ، مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و همچنین مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم بازرسی ها ، تکنیک های اجباری موتورسیکلت های مجاز تأکید کردند.

امسال اما به دنبال اجرای طرح ترخیص کالا از گمرک خودرو ، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: “ما هیچ تعهدی در پرداخت مالیات شهرداری برای خودروهای ترخیص کالا از گمرک و هیچ” معاینه فنی “نداریم و مالکان یا سرنشینان باید این را دنبال کنند پس از مجوز ” “همه چیز را تنها بگذارید.”

در همین زمینه است که عبدالله مطوی – مدیر امور اجرایی بازرسی فنی خودرویی کشور – خواستار دریافت گواهی معاینه فنی برای مجوز وسایل نقلیه توقیفی شد.

به گزارش گیلونا ، اگرچه موتورسیکلت ها و اتومبیل های توقیف شده متعلق به افراد است و نمی توان از مجوز آنها چشم پوشی کرد ، اما به نظر می رسد قبل از اجرای چنین طرح هایی باید اقداماتی برای تخلیه این وسایل نقلیه انجام شود مانند تغییر مبدل کاتالیزوری و انجام معاینه فنی اجباری . از آنجا که خودروها و موتورسیکلت هایی که از نظر فنی بازرسی نمی شوند ، توسط سیستم های LEZ نصب شده روی دوربین های نظارتی نصب شده برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها جریمه می شوند ، به نظر می رسد که سازمان های اجرای قانون می توانند با مجوز این وسایل نقلیه پلاک های موقت را در اختیار مالکان قرار دهند. فرم معاینه فنی را ظرف دو هفته ارائه دهید و یک پلاک دائمی دریافت کنید ترمزگیری و ایمنی این وسایل نقلیه قبل از مجوز انجام شده است.

انتهای پیام