حوادث

پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور

در صورت اجرای طرح تجمیع اعداد امداد و نجات در کشور، کمک های اولیه همراه با آتش نشانان و هلال احمر یکی از مهم ترین دستگاه هایی خواهد بود که دستخوش تغییراتی می شود. سخنگوی اورژانس کشور به بیان چالش ها و فرصت های این طرح پرداخت.

مجتبی خالدی در گفت وگو با گیلونا وی در خصوص طرح راه اندازی شماره تلفن واحد برای سازمان های بشردوستانه در کشور گفت: بحران.

وی ادامه داد: اکنون در صورت وقوع حادثه، مردم باید تمامی شماره های اورژانس را نگه داشته و با آنها تماس بگیرند. در این شرایط افراد باید 110، 115، 125، 141، 112 و غیره را نگه دارند. و با آنها تماس بگیرید، و اینها فقط تعداد تماس هایی است که به ذهن می رسد، در حالی که آمبولانس، پزشکی قانونی و غیره. یکی از وسایلی است که گاهی افراد مجبور به تماس با آن می شوند.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه در این شرایط همه شهروندان در سنین مختلف باید هوشیاری بالایی داشته باشند تا این اعداد را به خاطر بسپارند، ادامه داد: نکته دیگر این است که در حال حاضر مردم باید وظایف دستگاه های امدادی را تشریح کنند و محدوده بین آنها را جدا کنند. توجه داشته باشید که مشکلی که شناسایی و تشخیص آن برای یک فرد در بحران یا اورژانس آسان به نظر نمی رسد. این یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر وجود دارد و در واقع نمی توان دقیقا وظایف یک سازمان را برای مردم تشریح کرد.

وی ادامه داد: همچنین توجه به تجربیات کشورهایی که سال ها در این زمینه فعالیت کرده اند، نشان می دهد که به جای تماس های متعدد با نهادهای بشردوستانه، باید یک عدد اعلام کنیم و به جای اینکه بار مردم را به دوش بکشیم، باری را بر دوش مردم تحمیل کنیم. مسئولان به ارسال پیام های مشترک منتقل خواهند شد.

سخنگوی اورژانس کشور در پاسخ به اینکه آیا مسئولان می توانند از عهده این مسئولیت برآیند یا خیر، گفت: بله، سازمان اورژانس کشور اولین اعزام قوی و استاندارد را در کشور راه اندازی کرده و مرکز فوریت های کشور را نیز راه اندازی کرده است. فوریت های پلیسی 110 راه اندازی شد. به عنوان مثال اورژانس 115. پس مسلماً ما تجربیات قدیمی زیادی داریم و با مسائل ارسال آشنا هستیم و در مقایسه با سایر دستگاه های امدادی مانند کپسول آتش نشانی و هلال احمر، حجم تماس بسیار بالایی داریم. این به تجربه ای می افزاید که می توانیم به صورت رایگان در اختیار متولی و موسسه ای که پروژه را انجام می دهد، ارائه دهیم.

115 شماره واحد نجات است

خالدی با تاکید بر اینکه باید یک شماره تلفن واحد برای دستگاه های امدادی راه اندازی شود، گفت: اما نکاتی برای این کار وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید شماره ای را برای یک تماس در نظر بگیریم که بیشترین تأثیر را در ذهن مردم داشته باشد، که به اعتقاد من شماره اضطراری 115 است. ما باید به سمت شماره ای برویم که مردم بیشتر برای کمک از آن استفاده کنند. مردم می‌دانند که اگر برایشان اتفاقی افتاد یا آسیب دیدند، باید با ۱۱۵ تماس بگیرند. جالب است بدانید که در کشورهای پیشرفته شماره تماس با 911 پرستار یا پزشک است.

پیشنهاد تماشای ویدئویی برای درک بهتر مشکلات امدادگران را بدهید

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: تلفن های اولیه باید توسط اورژانس پاسخ داده شود و مابقی در لایه پشتیبانی حضور داشته باشند. فیلمی به نام «اپراتور» ساخته شد که دوبله شده و به راحتی قابل دانلود است. دقیقاً تمام این مسائل در ویدیوی اپراتور بررسی شده است. او در این فیلم نقش فردی را بازی می کند که پرستار است. در این فیلم در لایه دوم پلیس، آتش نشان، امداد و نجات و … کارشناسان پرستاری دو کار را انجام می دهند. به عنوان مثال، اگر حادثه فقط یک آتش سوزی است، باید آن را به آتش نشانی گزارش کنند و اگر متوجه شدند که آتش نشانان، اورژانس و پلیس حضور دارند، تلفن را روی بلندگو قرار می دهند تا سایر پلیس ها و نیروهای عملیات آتش نشانی. ، و غیره. همچنین در جریان آن قرار گیرد. اما تماس گیرنده به جای تماس با چندین سازمان و ارائه آدرس چند بار، یک بار تماس می گیرد و آدرس خود را اعلام می کند.

خالدی در پاسخ به اینکه آیا اورژانس این ظرفیت را دارد که همه پاسخگویان به فراخوان های عمومی، کارشناس پرستاری و افرادی با تحصیلات آکادمیک مرتبط باشند یا خیر؟ گفت: بله، این توانایی وجود دارد. سیستم SOS برای مواقع اضطراری نیست و توصیه ما این است که 115 باشد و ما توانایی انجام آن را داریم.

ادامه مطلب:

نظر سازمان آتش نشانی در مورد شماره تلفن های اورژانس

وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر مردم پشت خط تلفن در اورژانس منتظر هستند یا خیر؟ وی بیان کرد: البته تعداد خطوط محدود است و مثلا در تصادف گاهی از یک جا 100 تا 150 تماس می گیریم. یعنی هر که رد شد با 115 تماس گرفت. اما اینکه خط پدافندی داریم یا نه را نمی توانم تایید یا تکذیب کنم و همکاران یگان عملیاتی باید در این زمینه پاسخ دهند. ما می توانیم این را از ساختار دیجیتال خطوط درک کنیم.

سخنگوی اورژانس در پاسخ به گزارش های مردمی مبنی بر اینکه گاهی مردم پشت خط اورژانس منتظر می مانند، گفت: این اتفاق فقط در شرایط خاص مانند بحران یا زلزله رخ می دهد. گاهی اوقات شدت یک حادثه را زمانی می دانیم که هر بار 30 تا 40 تماس برای گزارش حادثه دریافت می کنیم.

خالدی با بیان اینکه برای پروژه SOS باید زیرساخت های لازم طراحی شود، گفت: یادم هست یک بار این پروژه را از طریق کمیسیون ایمنی راه ها و وزارت بهداشت پیگیری کردیم، ایشان خواستار طراحی اعزام مشترک برای سازمان های امدادی شدند و برنامه ای نوشتند. امکان پرواز در استان قم وجود دارد اما متاسفانه به دلایل نامعلومی این پروژه در قم آغاز نشد و این همچنان یکی از مشکلاتی است که در تیم های امدادی وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم اعزام نیروهای امدادی باعث می شود که تیم های امدادی به صورت همزمان اعزام نشوند. به عنوان مثال، در صورت تصادف سیم برق، تماس گیرنده ممکن است نداند که با کدام سازمان ها در محل حادثه تماس بگیرد، اما در صورت حضور یک دیسپچر مشترک، کارشناسان می توانند در همان زمان نیرو اعزام کنند. همچنین پس از برنامه تجمیع فرستنده نجات، ممکن است نیاز به ایجاد پایگاه های مشترک تیم های امداد و نجات در جاده ها اعم از اورژانس، آتش نشانی، امداد، پلیس، ترافیک و غیره داشته باشیم تا بتوانند با هم در یکی از مکان ها مستقر شوند. .

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در پایان تاکید کرد: استفاده از شماره تماس SOS را فراموش نکنیم که نسبت به سایر شماره‌ها برای مردم آشناتر است و افرادی که تماس اولیه را پاسخ می‌دهند باید به حوزه مرتبط باشند. درمان تا جان مردم به خطر نیفتد تا بتوانیم عاقبت آنها را حفظ کنیم.

به گزارش گیلونا، هفته گذشته رئیس مرکز عملیات اورژانس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران از شروع پروژه ایجاد مرکز اعزام و شماره تماس واحد امداد و نجات مشترک مطلع. پروژه ای که اجرای آن در آذرماه 1400 در اولین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم برگزار شد به تصویب رسید. طرح راه اندازی یک شماره تلفن واحد امداد و نجات یکی از پروژه های کلانشهر تهران عنوان می شود که به گفته برخی مسئولان، با تسهیل موانع و چالش های اصلی و روند اجرایی، پیش بینی می شود به صورت پایلوت در تهران اجرا شود. . توسعه یافته و در سراسر قلمرو ملی به بهره برداری رسیده است.

انتهای پیام/