حوادث

پیشنهاد مجازات و محرومیت اجتماعی برای رانندگان متخلف خودروهای سواری

یک سال از اجرای طرح موتوری در پایتخت می گذرد که بر اساس آن برخی تخلفات موتورسواران به جای جریمه و توقیف باید با اقدامات اجتماعی جبران شود. رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور پیشنهاداتی در این زمینه برای اجرای بهتر این طرح ارائه کرده و معتقد است این طرح برای برخی تخلفات رانندگان قابل اجراست.

علیرضا اسماعیلی، رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور و استاد دانشگاه در گفت وگو با گیلونا وی در خصوص اجرای طرح «موتوریر» در تهران گفت: سال هاست که در کشورهای پیشرفته مجازات های اجتماعی جایگزین برخی مجازات های ریالی شده است. به عنوان مثال بارها در اخبار خوانده ایم که مجازات فردی که در خیابان زباله می ریزد جمع آوری زباله از کف خیابان و اقداماتی از این دست بوده و اتفاقاً اکثر مردم از چنین اقدامی در یک کشور توسعه یافته استقبال کرده اند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد پرداخت جریمه ریالی قدرت بازدارندگی و آموزنده خود را از دست می دهد، افزود: برخی گروه ها از پرداخت جریمه ریالی ضرر چندانی نمی بینند و این باعث می شود که جریمه حتی برای آنها آموزنده نباشد اما از سوی دیگر. از سوی دیگر، مطالعات نشان داده است که تنبیه اجتماعی تأثیر شدیدی بر افراد، به ویژه چنین افرادی دارد.

رئیس سابق پلیس راه کشور با اشاره به اجرای طرح کمپر خاطرنشان کرد: سال ها موتورسیکلت های متخلف در سطح شهر توقیف و جریمه می شدند اما چالش موتورسواران همچنان پابرجا بود. در این شرایط موتوریار اجرا شده است که به نظر من طرح خوبی است اما قطعا نیاز به بهبود دارد.

اسماعیلی موتورسیکلت را وسیله ای برای امرار معاش برخی از موتورسواران عنوان کرد و گفت: اگر بپذیریم که موتورسیکلت وسیله امرار معاش حداقل درصد قابل توجهی از موتورسواران اوست، قطعا درک این موضوع برای مردم چالش برانگیز خواهد بود. خب همین چالش می تواند در قالب جرایم و ناهنجاری های دیگر خود را نشان دهد و ممکن است با ربودن موتورسیکلت این فرد، این فرد مرتکب رفتار غیرقانونی یا غیرعادی شود. از سوی دیگر توقیف موتورسیکلت چنین فردی نیز تنش بین این افراد و پلیس را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بنابراین منطقی است که راه حلی با پیامدهای کمتر، استرس و چالش کمتر و در عین حال موثرتر جایگزین کنیم که به نظر من طراحی موتوری دارای چنین ویژگی هایی است. در واقع در نمایشگاه در کمپر، ​​فرد متخلف ساعت ها پلیس را همراهی می کند و در این مدت افرادی مانند خود را از دید یک پلیس می بیند و این موضوع از قدرت آموزشی بالایی برخوردار است. علاوه بر این، متخلف به سختی کار افسران پلیس راهنمایی و رانندگی توجه خواهد کرد.

این استاد دانشگاه درباره اقداماتی که در خصوص موتوریار باید انجام شود، گفت: متاسفانه تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی در مورد موتوریار صورت نگرفته است. ببینید برای اجرای طرح ترافیک باید چند برابر بیشتر از حوزه اطلاع رسانی و رسانه انرژی صرف کرد تا همه مردم از آن آگاه شوند. اما در حال حاضر اکثر مردم چیزی در مورد موتور سیکلت نمی دانند.

اسماعیلی افزود: پیشنهادات دیگر این است که پلیس برای تعدادی از این دوچرخه سواران دوره های آموزشی برگزار کند. به عبارت دیگر، ماموران علاوه بر پوشیدن روکش موتوری و مشارکت در تسهیل تردد، از متخلف می‌خواهند در مدت زمان مشخصی برای کسب اطلاعات بیشتر در برخی دوره‌ها مراجعه کند، این دوره‌های آموزشی نیز می‌تواند در همان مکان و در the end best به این افراد باید جزوه آموزشی قوانین موتور سیکلت داده شود.

رئیس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور همچنین درباره اجرای طرح مشابهی برای خودروهای سواری با نام خودرویار برای «موتورسیکلت» گفت: من به نام او کاری ندارم و ممکن است انتخاب دیگری برای نامش داشته باشم. اما در کل به جای مجازات مالی و ریالی با مجازات اجتماعی موافقم. این مجازات ها بسیار موثر هستند و در بسیاری از کشورها در حال اجرا هستند.

وی ادامه داد: در مورد خودروهای سواری نیز می توان این طرح را به عنوان راننده برخی تخلفات پرخطر اجرا کرد و رانندگان پرخطر بیایند و از این طریق مجازات شوند. یا مثلا در جاده ها از رانندگان پرخطر خواسته شود که ساعت ها در کنار ماموران راهنمایی و رانندگی حضور داشته باشند و مشکلات و معضلات ماموران راهنمایی و رانندگی را از نزدیک ببینند و رفتار آنها را در دیگران ببینند پرخطر رانندگان و خود را اصلاح کنند. برای این افراد مجازات ها و محرومیت های اجتماعی دیگری نیز می توان در نظر گرفت.

اسماعیلی در پایان ابراز امیدواری کرد: اجرای پروژه موتوریار ادامه داشته باشد و به مرور زمان کارآمدتر شود.

انتهای پیام/