علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

سیمان گروت چیست و استفاده آن در سازه های ساختمانی

گروت چیست؟

گروت ماده‌ای چسبنده است که از ترکیب ، ماسه و سایر مواد افزودنی بتن به دست می‌آید. کاربرد گروت در صنعت ساختمان بسیار زیاد بوده و اغلب به عنوان ملات مورد استفاده قرار می‌گیرد. گروت به انگلیسی (Grout) می‌شود و بار وارده به سازه را به سطح پایین منتقل می‌کند و موجب کاهش بار وارده به سازه خواهد شد. در واقع گروت موادی پایدار به حساب می‌آید که نه تنها خود مقاومت بالایی داشته، بلکه می‌تواند با اضافه شدن به ترکیب‌های ساختمانی، مقاومت آن را بسیار بالا برده و خاصیت ضد آب بودن ایجاد کند. پودر گروت انواع مختلفی داشته که هر یک مزایا و کاربردهای مختلفی دارند. قیمت گروت مانند به عوامل متفاوتی بستگی دارد.

گروت ریزی چیست؟

گروت حالت فیزیکی سیالی داشته و به همین خاطر در فرآیند گروت ‌ریزی خیلی راحت در نواحی خالی سازه جریان پیدا کرده و فواصل آن را پر می‌کند. اگر بخواهید بدانید که گروت ریزی چیست؟ باید گفت که گروت ریزی روشی موثر برای پر کردن فضاهای خالی زیر سازه‌ها است؛ هدف از این کار جذب نیرو و انتقال آن به بخش‌های زیرین بوده که باعث افزایش مقاومت ساختمان‌ها خواهد شد.  به عبارتی در برخی نقاط سازه‌های فلزی و بتنی که امکان بتن‌ریزی با سنگدانه‌های بزرگ و بیش از 5 میلی‌متر وجود ندارد، از گروت‌ریزی استفاده می‌شود.  برای گروت ریزی صفحه ستون نیاز به غلظت خاصی است تا بتوان همه‌ نقاط خالی و جا مانده را ترمیم کرد؛ انجام این کار به استحکام ستون و ایستایی سازه کمک می‌کند.

تفاوت گروت و بتن چیست؟

گروت و بتن دو ماده بسیار مهم و کاربردی در ساخت‌و‌سازها هستند که در بخش‌‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ماده که خاصیت نزدیک به یکدیگر داشته، مخلوطی قوی بر پایه سیمان هستند؛ اما از هر کدام از این مواد برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شود. تفاوت گروت و بتن در فاکتورهایی مانند بافت، کاربرد و حداکثر قدرت است.

مهم‌ترین تفاوت این دو ماده سیمانی خاصیت سخت‌شوندگی آن‌ها است؛ این امر به اندازه سنگدانه‌ها و مقدار آب لازم برای کاربری برمی‌گردد. بتن متشکل از سنگدانه‌های درشت‌تر و گروت از سنگدانه‌های بسیار یکنواخت‌تر و نرم‌تر هستند. بتن بیشتر در پروژه‌های ساختمانی بزرگ‌تر و گروت در پروژه‌های کوچک‌تر کاربرد دارد؛ دلیل نرمی گروت برای راحت پخش شدن همین موضوع است. در واقع بتن وظیفه چسباندن و گروت وظیفه پرکنندگی بین فضاهای خالی را دارد. همچنین گروت می‌تواند تا 12000 PSI قدرت داشته باشد،

کاربردهای بسیار گروت در صنعت ساختمان سازی

کاربرد گروت در صنعت ساختمان‌سازی زیاد است و به عنوان ملات استفاده می‌شود. گروت  (Grout) متشکل از سیمان،  ماسه و سایر مواد افزودنی بتن بوده و حالتی چسبناک دارد. به لحاظ فنی، گروت به عنوان یک سیال بسیار متراکم تعریف شده که کاربرد آن برای پر کردن شکاف‌ها یا راهی برای تقویت سازه‌های موجود است. از گروت می‌توان در آنکربلت‌ها، برینگ پل‌ها، زیر صفحه ستون‌ها، نصب ریل ماشین‌آلات، بلت‌ها، ریل‌ها و حایل‌ها استفاده کرد. گروت انواع مختلفی داشته که هر یک با توجه به شرایط و ویژگی‌های که دارند برای کار مورد نظر اگروت چیست ؟ گروت (Grout) ماده ای چسبنده است که از ترکیب سیمان و ماسه است به دست می آید، این نوع ماده که به عنوان ملات استفاده می شود کاربرد های زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد .

کاربرد گروت (Grout)

گروت در صنعت ساختمان سازی کاربردهای بسیاری دارد، در پروژه های ساختمان گروت در زیر ستون ها، نصب و راهندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، حایل ها و… استفاده می شود تا سازه ایی که بر روی آن ساخته می شود مقاومت بیشتری داشته باشد.این ماده بار وارده به سازه به سطح پایین منتقل می کند و باعث کاهش باره وارده به سازه می شود. در زمینه طراحی دکوراسیون منزل، بعد از نصب کاشی ها و سرامیک بر روی کف منزل و دیواره های حمام، سرویس های بهداشتی برای آب بندی لازه است که از گروت استفاده کنیم و معمولا نصاب های تا خشک نشدن کامل گروت اقدام به بندکشی و عایق بندی کاشی ها و سرامیک نمی کنند.

مزایا استفاده از گروت

  • عدم جمع شدگی
  • مقاومت فشاری بالا
  • روان تر نسبت به مصالح ساختمانی دیگر
  • چسبندگی بالا
  • مقاومت بالا
  • مبقوت شیمیایی بالا

همان طور که در بخش قبل با تعریف، کاربرد ها و مزایا استفاده از گروت (Grout) آشنا شدید، وقت آن رسیده که با انواع گروت های ساختمانی و کاربرد های آن آشنا شوید، به طور کلی گروت های ساختمانی به 4 دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربرد های هر کدام آشنا شوید

انواع گروت

گروت سیمانی

گروت سیمانی یکی از پر کاربردترین مصالح در ساختمان سازی است و مقاومت بیشتری نسبت به بتن برخوردار است ، این نوع محصول از ماسه، سیمان و افزودنی های دیگر ساخته می شود. از این ماده برای پر کردن فضا های خالی و ترک های بزرگ ساختمان، خرد شدن یا لابه لابه شدن مصالح استفاده می شود، یکی از مزایا این نوع ماده پر کردن فضا های خالی ساختمان ها به صورت کامل است.

گروت پلیمری

گروت پلیمری از مواد پلیمری مانند های پلیمری و مخلوط سیمان ساخته می شود و به دلیل اینکه در ساخت آن ماسه سلیسی استفاده می شود باعث افزایش مقاومت و روان کنندگی آن می شود،این نوع محصول سهم بالایی از بازار به خود اختصاص داده است و در ساخت سازه به کار می رود.

گروت اپوکسی

یکی از مقاوم ترین انواع گروت می باشد این محصول یک ترکیب 2 جزئی و 3 جزئی است قیمت این در بازار نسبت به نوع های دیگر گروت بیشتر است و به دلیل استحکام بالا اغلب برای نصب دستگاه های صنعتی استفاده می شود.

گروت آماده منبسط شونده

این ملات گروت از مقاومت و پایداری بالایی بر خوردار است و سفت نمی شوند این نوع محصول برای پرکردن فضا های خالی، ترک خوردگی، زیرسازی فولادی، اجرای فندانسیون ماشین آلات سنگین می توان استفاده کرد.

چگونه مقاومت بیشتر را با گروت به دست بیاریم ؟

اگر در پروژه های خود از انواع گروت های ساختمانی استفاده می کنید حتما براتون سوال پیش آمده که چگونه می توان مقاوت فشاری گروت افزایش داد، در جواب این سوال باید بگیم که برای به افزایش مقاومت فشاری مانند 50 تا 80 پاسکال، بستگی به میزان آبی که با پودر گروت ترکیب می کنید دارد.

روش های ملات ریزی با گروت

ملات یا گروت خشک

برای ملات ریزی درست و اصولی نیاز است از نیروی تراکمی و فشار استفاده کنید، استفاده از ملات گروت خشک عملکرد و نتایج خوبی نشان می دهد و در بسیاری از پروژه ها ساختمانی کاربرد دارد.

ملات یا گروت سیال

ملات یا گروت سیال نسبت به ملات یا گروت خشک کاربردی تر است به دلیل اینکه این نوع ملات نسبت به ملات خشک روان تر است و می توان به آسانی از آن استفاده کرد، ساخت گروت در کارگاه ها هم از لحاظ هزینه و هم از نظر کیفیت توصیه نمی شود و توصیه می کنیم از گروت های آماده مانند استفاده کنید.

مراحل اجرای گروت (Grout)

  1. پاک کردن و تمیز کردن سطوح از هر گونه آلودگی
  2. 2 تا 3 قبل اجرای گروت سطوح را کاملا غرقاب نمایید
  3. صفحاتی که در زیر آن ها قرار است گروت ریخت شود باید تمیز گردد
  4. برسی و ترمیم در صورت وجود نشست سطوح به خاطر رطوبت
  5. گروت را طبق مراحلی که بر روی بسته بندی نوشته شده درست کنید
  6. حداکثر ضخامت گروت ریزی باید متناسب توصیه هایی که بر روی بسته بندی محصول درج شده باشد
  7. ریخت گروت به صورت یکجا و پیوسته بر روی سطوح
  8. گروت ریزی باید از سمتی اجرا شود که کمترین مسافت نسبه سطح مورد نظر داشته باشد
  9. پس اتمام گروت، بر روی آن آب میریزیم

خاصیت انتقال بار گروت چیست؟

یکی از کاربردهای مهم گروت خاصیت انتقال بار است، که با استفاده از آن ستون و یا تجهیز نصب شده وزن و فشار را از طریق بیس پلیت (صفحه ستون) به سطح زیر خود منتقل می کند. در فرآیند نصب در اختیار داشتن سطحی با اتکای صد درصد بسیار مطلوب است لذا گروت با توجه به خاصیت روانی و افزایش حجم (انبساط) کنترل شده، باعث می شود از پر شدن کامل تمامی خلل و فرج ها و تخلیه هوای زیر بیس پلیت و ایجاد حداکثر سطح اتکا به فوندانسیون اطمینان حاصل شود.

دلایل استفاده از گروت چیست و چرا گروت ریزی می کنیم؟

در بسیاری از کارگاه های صنعتی یا ساختمانی به دلیل مشکلات اجرایی یا طراحی اولیه سطح نهایی بتن با ترک، شکاف و یا عدم پر شدگی مناسب با مصالح (کرم خوردگی) رو به رو می شود، هم چنین نیاز به ماده ای مناسب برای پر کردن فضای خالی بین صفحه ستون ها (بیس پلیت) و فوندانسیون، مجریان را مجاب به استفاده از گروت می نماید تا ضمن ایجاد مقاومت فشاری و کششی مناسب در محل مورد نظر آن را در مقابل فرسایش در محیط های پر چالش محافظت نماید.

مقایسه گروت های پایه سیمانی و پایه رزین

دقت در انتخاب نوع گروت با توجه به کاربرد مورد نیاز درحین طراحی و برنامه ریزی برای اجرا امری بسیار حیاتی می باشد. هر یک از این نوع گروت دارای خصوصیات و عملکرد مشخص و منحصر بفردی می‌باشند که بسته به شرایط و نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. گروت های سیمانی مقاومت فشاری بالایی دارند ولی درصورتی که مقاومت کششی بیشتر مد نظر باشد باید از گروت های اپوکسی استفاده نماییم.

گروت پایه سیمانی (گروت سیمانی)

این ماده یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی است که ترکیبی شامل آب، ماسه، سیمان و افزودنی های دیگر مانند سنگ دانه های سیلیسی و بزرگ با ضریب اصطکاک بالا می باشد.از گروت سیمانی برای اتصال بیس پلیت و فونداسیون ها، پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ ساختمان، انواع ماهیچه‌کشی‌ها، ساخت قالبها و … استفاده می شود.

کاربرد گروت پایه سیمانی

به طور کلی، از گروت سیمانی در مواردی که دو المان سازه ای نسبتا به یکدیگر نزدیک باشند و فاصله آن ها کم باشد، برای اتصال دو سطح با مقاومت کششب بالا استفاده می‌شود. گروت سیمانی با خاصیت افزایش حجم کنترل شده اش، فضای خالی میان دو المان را پر می کند و هیچ خللی بر جای نمی گذارد. یکی دیگر از شاخص ترین ویژگی های گروت سیمانی این است که این محصول در مقایسه با بتن، از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار بوده و بر اساس نوع خود می توان روان روی بالایی در کنار پروسه ساخت و آماده سازی ساده تر را ارائه دهد.

گروت سیمانی کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد می توان گفت کاربرد آن به کاربرد ملات سنتی شباهت بسیاری دارد از گروت سیمانی در نصب ریل ماشین آلات، برینگ پلها، بلت ها و حایل ها استفاده می شود، و به دلیل عدم انقباض، برای زیر صفحه ستونها و آنکربلت ها نیز به کار می رود. علاوه بر تمام این ها، گروت سیمانی در فونداسیون های صنعتی نیز کاربردی است.

برخی از کاربرد های گروت سیمانی:

  • پر کردن انواع حفره ها و شکاف ها
  • زیر پایه های دکل های برق
  • زیر پایه های دستگاه های صنعتی
  • زیر صفحه ستونها و بیس پلیت ها
  • کاشت بولت

روش استفاده از گروت پایه سیمانی

از گروت های پایه سیمانی می توان به روش های مختلف و با استفاده از ابزار متفاوت استفاده کرد. ریختن به صورت مایع روان، تزریق با استفاده از ابزار مخصوص و استفاده به صورت ملات خشک از جمله آن ها می باشد.استفاده صحیح از گروت باعث افزایش کیفیت، دوام، کارایی و مقاومت می شود از این رو دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

طرز تهیه ملات گروت

برای آماده سازی گروت لازم است پودر محصول را به میزان کافی با آب مخلوط نمایید تا تبدیل به ترکیبی همگن و یکنواخت شود. نکته مهم اینکه نباید مقدار زیادی آب داخل آن بریزید، زیرا موجب کاهش میزان مقاومت فشاری شده و در نتیجه و گیرش نهایی اختلال ایجاد خواهد کرد بهتر است گروت سیمانی دور از نم، سرما و رطوبت هوا نگهداری شود.