عمومی

رسالت؛ از داریوش تا سردار سلیمانی

یکی از قدیمی ترین بزرگراه های تهران است که نام های متعددی از داریوش به سیدخندان و رسالت تغییر داده و اکنون چند سالی است که به سردار سلیمانی تغییر نام داده است.

صحبت از بزرگراه رسالت یکی از قدیمی ترین بزرگراه های تهران است که بعد از انقلاب اسلامی به یک بزرگراه کامل شرق به غرب تبدیل شد و بزرگراه رسالت نام گرفت.

بزرگراه رسالت در گذشته نام های مختلفی داشته است. بزرگراه داریوش، بزرگراه سیدخندان و بزرگراه سپهبد فرسیو، اما بعد از انقلاب به همه این قسمت ها «رسلات» می گفتند.

این بزرگراه که در سال‌های اخیر به قطعه‌های رسالت، حکیم، علامه جعفری و سردار سلیمانی تغییر نام داده است، از شرق تهران شروع و به سمت غرب ادامه دارد.

قطعه این بزرگراه به نام رسالت از بزرگراه کردستان در غرب یوسف آباد تا جاده دماوند روبروی پارک جنگلی سرخ حصار امتداد داشت.

پس از شهادت سردار سلیمانی، شورای اسلامی شهر تهران با تصویب یک فوریت طرح دو، قسمت شرقی بزرگراه رسالت حدفاصل بزرگراه کردستان تا بزرگراه شهید یاسینی را به افتخار این شهید تغییر نام داد.

یکی از طولانی ترین مسیرهای شرق به غرب تهران بزرگراه رسالت است. این بزرگراه با تکمیل، شرق تهران را از خیابان دماوند به غربی ترین نقطه تهران در محدوده شهر راه آهن متصل می کند. قسمتی از بزرگراه به سمت غرب (بین ورزشگاه آزادی و اتوبان کردستان) و قسمتی دیگر به سمت شرق (از خیابان دماوند تا میدان آفریقا) قبلاً ساخته شده و در حال بهره برداری بوده است. مرز بین میدان آفریقا و بزرگراه کردستان در قالب دو پروژه ایجاد شد. مهمترین و پرهزینه ترین قسمت این بزرگراه از میدان آفریقا تا قبل از بزرگراه کردستان می باشد که با نام پروژه تونل رسالت اجرا شده و در تیرماه 1394 به بهره برداری رسیده است. این پروژه یکی از مهمترین پروژه های فنی شهری می باشد توسعه پایتخت

طول تقریبی بزرگراه رسالت 12 کیلومتر است که نزدیک به 1400 متر آن تونل و معابر زیرزمینی است.

بزرگراه رسالت تا سال ۱۳۴۸ از خیابان دماوند شروع و به بزرگراه جهانکودک (آفریقا) می پیوست. تا سال 1971، توسعه بزرگراه رسالت تنها در اوج مسیری بود که توسط طرح سوفرتو برای سال 1960 برنامه ریزی شده بود. سوفرتو یک شرکت مشاوره مهندسی فرانسوی بود که در سال 1961 توسط سازمان حمل و نقل پاریس تأسیس شد و به برنامه ریزی شهری مونترال، مکزیکوسیتی، سانتیاگو و تهران می پرداخت. توسعه بزرگراه رسالت بر اساس طرح توسعه حمل و نقل سوفرتو یک دهه عقب بود. مطالعات اولیه برای توسعه بزرگراه رسالت در سال 1969 آغاز شد. همزمان با طراحی تونل منطقه مرکزی بر اساس طرح سوفرتو، مطالعه احداث بزرگراه رسالت به سمت غرب آغاز شد.

در سال 1350 طرح احداث بزرگراه رسالت از بزرگراه شیخ فضل الله نوری مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس طرح ذکر شده، این بزرگراه از شرق ورزشگاه آزادی شروع و تقریباً به موازات آزادراه عباس آباد شمالی (آزادراه شهید همت فعلی) به سمت شرق ادامه می یافت و در نهایت به آزادراه حصار سرخ شرق تهران می رسید. طول این بزرگراه حدود 26 کیلومتر برآورد شده است و در صورت احداث، به دلیل عدم وجود مسیرهای مستمر شرقی و غربی در تهران، بزرگراه رسالت از اهمیت ویژه ای در شبکه ارتباطی برخوردار خواهد بود.

رسالت؛  از داریوش تا سردار سلیمانی

تا سال 1350 بزرگراه رسالت بین آفریقا و جاده دماوند ساخته شد و رفت و آمد زیادی داشت. اولین قدم برای اتصال بزرگراه رسالت به غرب، عبور از منطقه مسکونی تپه های آفریقا، گاندی، ولیعصر، یوسف آباد و مشرف به بزرگراه کردستان بود. در سال 1967 برای اولین بار پروژه احداث تونل رسالت برای اتصال بخش های غربی و شرقی بزرگراه رسالت مطرح شد. داستان این تونل سرانجام در جولای 2005 به پایان رسید و این بزرگراه پس از نزدیک به 35 سال به طور کامل به بهره برداری رسید.

بزرگراه رسالت که با بزرگراه های کردستان، آفریقا، مدرس، حقانی، صیاد شیرازی، امام علی (ع) و باقری، شهید، هاجر بن عدی، آیات، هنگام و دکتر شریعتی، سهروردی، استاد حسن بنا، دردشت، سمنگان و دماوند تردد دارد. تقاطع های مسطح یا نامنظم

بزرگراه رسالت برای مقاصد تجاری و اداری استفاده می شود و یکی از پرترددترین تقاطع های تهران است.

انتهای پیام