عمومی

وقتی که «پاپ» مسلمان شد

هفتم صفر روز درگذشت و بزرگداشت سلمان فارسی است. یکی از بزرگ ترین یاران پیامبر که تشیع ایرانی مدیون اوست، به گواه تاریخ. به همین منظور احسان ناظم بکایی، روزنامه‌نگار و فعال در پژوهش تاریخ تطبیقی، در گفت‌وگو با گیلونا پلاس، نکات مهم و مختصری را درباره این شخصیت مهم تاریخ ایران و اسلام بیان کرد.

ایسناپلاس؛ یادداشت شفاهی – احسان ناظم بکایی:سلمان فارسی یا «روزبه» پسر «بودخشان» در واقع نماد «جستجوی حقیقت» و «جستجوی حقیقت» است. اتفاقاً همین جست و جوی حقیقت باعث می شود آرامش ظاهری را که در اصفهان و جی با پدرش در فضای زرتشتی ساسانی داشته دست بکشد و در جست و جوی حقیقت به جاهای مختلف برود و لزوماً با رسیدن دست از کار برنمی دارد. دین، مسلک، دین و شهر خاصی است و تا رسیدن به حقیقت و جریان واقعی به کار خود ادامه می دهد.

8 هزار کیلومتر در جستجوی حقیقت

سفر سلمان فارسی به زمین در نوع خود بسیار جالب است. یعنی شهر به شهر می رود تا به حقیقت واقعی برسد. این مرد بزرگ حدود 8000 کیلومتر از ایران تا شامات، آناتولی و حجاز را طی می کند تا به پیامبر (ص) برسد. سلمان فارسی از جای (اصفهان) به دمشق می‌رود و از دمشق به شهرهای شمالی نواحی بیزانس مانند آموریه، نصیبین و موصل می‌رود و سپس به عنوان اسیر در بیت المقدس و وادی القاری به مدینه می‌رود. وقتی به مدینه رسید مسلمان شد. سپس به مکه و سپس مدائن می رود. بنابراین سلمان از نظر گردش فیزیکی دارای ویژگی بسیار خاصی است.

از زرتشت تا پیامبر

سومین نکته از سفر آسمانی سلمان فارسی. سلمان علاوه بر داشتن بعد کالبدی و کالبدی که از شهری به شهر دیگر جابجا می شود، در حالتی عرفانی، سلطنتی و مذهبی مدام در حال تغییر دین، مذهب و مسلک است. از دین زرتشت تا مسیحیت. او انواع مسیحیت اولیه و کلیسایی را بررسی می کند، آنها را لباس می پوشاند، آنها را عمیقاً حفاری می کند و نقاط قوت و ضعف آنها را کشف می کند. سپس یهودیت و مانوی و مزدکی را می شناسد و پس از آن بت پرستی آغاز اسلام را می بیند و سرانجام در ساحل صلح اسلام آرام می گیرد.

پاپ که مسلمان شد!

چهارمین نکته ای که در نام سلمان به چشم می خورد تسلیم کامل سلمان فارسی در برابر اسلام، پیامبر (ص) و امام علی (ع) است. به راستی که سلمان فارسی از زمانی که مسلمان شد تا زمان رحلتش هرگز در برابر پیامبر (ص) و امام علی (ع) دعایی نکرد. با توجه به مقام بزرگی که سلمان در مدت اقامت خود در بیزانس داشت و به مقام پاپ نیز رسید، زمانی که در حضور پیامبر (ص) و امام علی (ع) واقعاً رابطه مراد و مریدی شکل گرفت. تسلیم کامل و اطاعت و قبول ولایت که مقام او را چنان بالا می برد که پیامبر با دیدن سلمان به فارسی سلام می کند. همچنین وقتی حضرت علی (علیه السلام) سلمان را می بیند که در کتاب «طبقات الکبری» نوشته شده است، می گویند سلمان علم اول و آخر را می داند و به همه چیز آگاه است. یکی مثل حضرت علی (ع) می گوید. همچنین به این نسبت داده می شود که اولین ترجمه سوره حمد به فارسی توسط سلمان فارسی انجام شده است. در مواجهه با ماجرای سقیفه، جمله معروف «کردی و نکردی» را که به توطئه های سقیفه در زبان فارسی آن زمان اشاره دارد، بیان کنید.

سنگ بنای شیعیان در ایران

نکته پنجم و مهم از ویژگی‌های سلمان فارسی این است که رابطه او با اهل بیت (ع) و امام علی (ع) سرآغاز رابطه‌ای عمیق است که سپس به رابطه ایران و امام و ایران و تشیع منجر می‌شود. رابطه عمیقی که بین سلمان فارسی، پیامبر، امام علی و خاندان طهارت و طهارت ایجاد شد، مسیری را ایجاد می کند که در نهایت ایرانیان تحت تأثیر ائمه اطهار علیهم السلام قرار می گیرند و امامان می بینند که شاگردان و شاگردانی بهتر از ایرانیان پیدا نمی کنند. . این نکته بسیار مهمی است که بدانیم سلمان فارسی بانی و نخستین سنگی است که تشیع ایرانی را شکل می دهد و اگر این تشیع اکنون اینقدر ایرانی شده و ایران با تشیع آمیخته شده است، به خاطر همین اول است. سنگ به خوبی گذاشته شده آن سنگ اول سلمان فارسی است.

سلمان از خانواده من است

نکته ششم تأثیری است که سلمان به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار بر محیط اطراف خود می گذارد. این به خاطر صبر و آرامشی است که در طول سال ها پیاده روی به دست آورده است. وی در طول سال‌های زندگی و مسیری که طی کرده، از بزرگ‌ترین یاران پیامبر (ص) به شمار می‌رود. وقتی پیامبر اکرم (ص) عبارت «سلمان منا اهل بیت» را بیان کرد، می توان آن را به همان جایگاه اهل بیت و اهل بیت خود تعبیر کرد. از این رو سلمان فارسی که هفت مرحله سفر را طی کرده است، با رسیدن به مدینه و خدمت رسول گرامی اسلام (ص) از چنان آرامش و سکون و خویشتنداری برخوردار است که حضورش در مدینه بسیار تأثیرگذار می شود. اگر در اولین برخوردها در جنگ احزاب، خندق را پیشنهاد می کرد و اسلام با اندیشه او خود را از خطر خندق و جنگ احزاب نجات می داد. بنابراین سلمان یکی از معدود شخصیت هایی است که تاثیر عمیقی بر محیط پیرامونی داستان داشته است.

سلمان فارسی بزرگ اما مهجور است

نکته هفتم و نکته پایانی من این است که علیرغم تمام نکاتی که مطرح کردم، متاسفانه سلمان فارسی یکی از شخصیت های نادیده گرفته شده است و ما ایرانی ها آنطور که باید به او توجه و توجه نکرده ایم. حتی در جامعه اسلامی آنقدر که باید به او توجه نمی کردند. چند کوته فکری، قضاوت و نکته های یک طرفه برای مراجعه به دادگاه باعث شده تا برخی از افراد نسبت به این شخصیت بزرگ نگاه منفی داشته باشند. از سوی دیگر برخی غیرایرانی ها با دید نژادپرستانه به او می نگرند و مورد ظلم هر دو طرف قرار گرفته است. در مورد آنها باید کارهای متفاوتی انجام داد. چندین کتاب و رمان بنویسید. خوشبختانه آقای میر باقری سریال سلمان فارسی را هم می سازد تا این اثر بالاخره به مقصد برسد و مردم با سلمان فارسی این چهره مهم ایرانی جهان اسلام آشنا شوند.

انتهای پیام