عمومیکسب و کار ایرانی

کوکوپیت برای کاکتوس

در این مقاله میخواهیم بهترین خاک کاکتوس را بهتون معرف کنیم و بهتون آموزش بدیم تا خودتون بتونید در منزل بهترین ترکیب خاک کاکتوس را تهیه کنید.

یکی از مهمترین عواملی که باعث خرابی کاکتوس ها میشود استفاده از خاک نامناسب است.
استفاده از خاک مناسب برای گیاهان همانند وعده های غذایی انسان ها است. استفاده از خاک مناسب میتواند سلامت گیاه شما را تضمین کند. مطمئننا شما ترکیب خاک های متفاوتی را برای کاکتوس ها شنیده اید و یا مطالعه کرده اید ولی ما هم طی  این چند سال ترکیب خاک های متفاوتی را مورد استفاده قرار داده ایم و این ترکیب خاکی که به شما معرفی میکنیم بهترین ترکیب خاکی است که به آن دست پیدا کردیم. بهترین خاک کاکتوس خاکی است که در آن مواد مغذی،زهکشی،تخلل،قارچکشی و اندکی رطوبت رعایت شود پس ترکیبی که ما از آن استفاده میکنیم همه موارد بالا را شامل میشود.
ترکیب خاک کاکتوس از از 5 مواد مختلف تشکیل میشود که به صورت مجزا به تک تک آن ها میپردازیم.

ماسه دوبار شور ساختمانی

یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده خاک کاکتوس که 60 درصد خاک را تشکیل میدهد ماسه دوبار شور هست.
کار اصلی ماسه زهکشی خاک است.زهکشی یعنی عبور دادن تمام آب گلدان از خود وخارج شدن از کف گلدان است.
متاسفانه در بسیاری از گلفروشی ها مشاهده میشه که به جای ماسه از خاک باغچه استفاده میشود که نه تنها زهکشی ندارد بلکه باعث تراکم خاک و در نتیجه گندیدگی ریشه گیاه میشود پس به هیچ عنوان از خاک باغچه در گلدان هایتان استفاده نکنید. ما حتی برای به صفر رساندن درصد خاک باغچه، در ترکیب خاک موجود از ماسه دوبارشور استفاده میکنیم تا میزان زهکشی به حداکثر ممکن برسد.

پیت ماس

پیتماس نقش تامین مواد مغذی در خاک را دارد که 20 درصد از ترکیب خاک را تشکیل میدهد.
ما از پیتماس به جای کود دامی استفاده میکنییم و دلیل اصلی آن ارگانیک بودن و استریل بودن این مواد است.از قدیم و همچنین در حال حاضر در بعضی از گلخانه ها از کود دامی پوسیده برای جبران کمبود مواد مغذی گیاه استفاده میشود و با توجه به قارچکش های که گلخانه داران در زمان مناسب استفاده میکنند میزان آفت و قارچ های موجود در کود دامی را تا حدودی کنترل میکنند ولی باز هم مواردی بین همکاران وجود داشته که به خاطر استفاده از کود دامی بخشی از گیاهانشان از بین رفته است.
به همین خاطر استفاده از کود دامی برای علاقه مندان به گل و گیاه توصیه نمیشه و ما با استفاده از پیتماس میزان آفت و قارچ های ناشی از خاک را به صفر رساندیم.

کوکوپیت

با اینکه کوکوپیت بیشتر در مواد تشکیل دهنده بستر کشت گیاهان آپارتمانی استفاده میشه ولی باید بدونید که بهترین خاک کاکتوس شامل کوکوپیت هم میشه. کوکوپیت نقش بسیار موثری در ریشه زایی یا ریشه پر شدن گیاهان دارد که 10 درصد از خاک رو تشکیل میدهد.
کار اصلی کوکوپیت ها حفظ رطوبت نسبی در خاک هست. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که حفظ رطوبت نسبی در خاک با ماندن آب در خاک متفاوت است و ما با استفاده از ماسه آب اضافی در خاک را از گلدان خارج میکنیم و با استفاده از کوکوپیت با نسبت بسیار کم در خاک کاکتوس به رشد ریشه کمک میکنیم. با توجه به این که کاکتوس ها گیاهانی هستند که علاقه ای به رطوبت ندارند نباید از نسبت بالایی از کوکوپیت برای آن ها استفاده کرد.

پرلیت

پرلیت سنگ معدنی بسیار سبک است که 10 درصد از خاک را تشکیل میدهد.
کار اصلی پرلیت ها ایجاد تخلخل در خاک است. تخلخل یعنی ایجاد کردن فاصله و روزنه در خاک. با استفاده از پرلیت میتوان میزان گردش هوا و اکسیژن رسانی به ریشه را افزایش داد که در نهایا باعث بهبود عملکرد ریشه در جذب مواد غذایی و رشد آن میشود.

زغال برای خاک کاکتوس واجبه!!

با توجه به نسبت ترکیب هایی که در بالا ذکر شد ما به 100  درصد ترکیب خاک کامل رسیدیم ولی در اینجا ما از زغال به عنوان یک مکمل استفاده میکنیم.شما از یک سوم پیمانه ای که برای مواد بالا استفاده کردید میتوانید از زغال استفاده کنید.
زغال به دلیل داشتن پتاس میتوانند به رشد گیاه شما کمک کنند و همینطور به دلیل خاصیت قارچکشی که دارند، با هر بار آبیاری میتوانید خاکتان را قارچکشی کنید.
هر کدام از موادی که به آن ها اشاره کردیم دارای خواص و کاربرد های بیشتری هستند که ما در اینجا به کاربردیترین نقش آنها ها در خاک پرداختیم و به صورت مجزا و به طور کامل تر به آنها خواهیم پرداخت.
ویدیوی زیر را مشاهده کنید تا خودتون در منزل بهتربن خاک مناسب کاکتوس را برای کاکتوساتون تهیه کنید

پیروز و موفق باشید
منبع: مجکوکوپیت چیست و چه مزایایی دارد؟ علاقمندان به گل‌ و ‌گیاه شاید بارها نام کوکوپیت را شنیده باشند، اما به درستی ندانند کوکوپیت چیست و استفاده از آن چه مزایا و یا معایبی دارد. در حالی که نوع خاک یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش و نگهداری گیاه است.در اینجا قصد داریم به معرفی و آشنایی با خاک کوکوپیت پرداخته و نحوه استفاده و کاربرد آن را برای شما شرح دهیم. همچنین به مزایای استفاده از اسن خواک می‌پردازیم تا با خواند این مقاله بی‌نیاز از هر گونه سؤالی در این زمینه شوید.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:

جالبه بدونید وقتی قالب کوکوپیت رو داخل آب بندازید آب رو جذب خودش میکنه و بزرگ میشه و بعد از اون میتونید با خاک های مختلف ترکیب کنید.

کوکوپیت چیست؟

یکی از ویژگیهای کوکوپیت این است که آب را بخوبی در خود نگه داشته و موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

امروزه از کوکوپیت در کشت هیدروپونیک بسیار استفاده می‌شود.

کوکوپیت چیست و چقدر آب جذب میکند؟

انواع خاک کوکوپیت:

همانطور که گفتیم کوکوپیت را از الیاف نارگیل درست میکنند و جالب است بدانید که در قرن نوزدهم برای اولین بار از آن برای باغبانی استفاده شد. ولی چون عمر کوتاهی دارد دیگر از آن استفاده نشد تا در قرن بیستم از آن به عنوان خاک گیاهان آپارتمانی استفاده شد که دارای دو نوع زیر می باشد.

ولی در برخی از منابع انوع را بر اساس درصد اختلات اجزای آن به سه نوع تقسیم میکنند

  • بافت فاین : که شامل هشتادو پنج درصد پیت و پانزده درصد الیاف با اندازه حداکثر 4 سانتی‌متر می‌باشد.
  • بافت مدیوم: که شامل هشتاد تا هشتاد و پنج درصد پیت و همچنین پانزده تا بیست درصد الیاف با اندازه حداکثر 15 سانتی‌متر می‌باشد.
  • کوکوچیپس: که شامل سی درصد پیت و سی تا شصت درصد چیپس و مابقی الیاف با ابعاد متغیر می‌باشد.

نحوه استفاده و کاربرد کوکوپیت به چه شکل است؟

کوکوپیت را می‌توان از مراکز خرید و فروش تجهیزات کشاورزی تهیه کرد که به صورت قالبی فشرده فروخته می‌شود. بعد  از خرید آن را در آب قرار دهید. کوکوپیت فشرده بوده و پس از قرار گرفتن در آب، آب زیادی جذب می‌کند و از هر یک کیلوگرم کوکوپیت قالبی فشرده حدود 15 لیتر کوکوپیت مرطوب بدست می‌آید.

همانطور که کفته شد کوکوپیت را می‌توانید به تنهایی یا بصورت ترکیب و مخلوط با پرلیت، پیت ماس و یا خاک اره بکار برد.

برای استفاده، کوکوپیت را درون گلدانی قرار داده و آب روی آن بریزید. 8 تا 10 لیتر آب برای هر قالب کافیست. به محض جدا شدن الیاف کوکوپیت می‌توانید آن را مخلوط با پرلیت و یا پیت ماس مورد استفاده ‌قرار دهید. از این مخلوط نصف آن باید کوکوپیت باشد، 10%پرلیت، 40% پیت ماس باشه که یک خاک عالی برای گیاهان آپارتمانی به حساب میاد حالا در این مرحله می‌توان به آن مواد مغذی افزود.

استفاده از کوکوپیت

خاک کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می شود ؟

از این خاک برای بستر کاشت کوجه فرنگی، فلفل دلمه، خیار و گیاهان آپارتمانی می‌توان استفاده‌ کرد. چنانچه گفتیم این خاک بستر خوبی برای رشد و رویش گیاه و بذر، نشا، انواع پیاز و قلمه است. در بخش صیفی‌جات و گلهای شاخه بریده مانند رز و لیلیوم و نیز کاشت درختچه و قارچ عالی عمل می‌کند.

ولی اگر ترکیب گفته شده در بالا را درست کنید میتوانید برای انواع گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و برای گیاهان آپارتمانی و تکثیر آنها می باشد.

یکی از بسترهای عالی برای تکثیر و کاشت استفاده از همین خاک هست که هم آب مورد نیاز رو برای گیاه ذخیره میکنه و هم بسایر سبک هست و سریعان آب اضافی از گلدان خارج خواهد شد. پس از دوست دارید که را تکثیر کنید از کوکوپیت و کمی پرلیت استفاده کنید.

کوکوپیت برای کاکتوس

فوائد و مزایای استفاده از کوکوپیت:

بی‌تردید کوکوپیت یک بستر عالی برای کاشت گیاه بوده و مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1.صرفه‌جویی در مصرف آب و نگهداری آب:

کوکوپیت بافتش به گونه‌ای است که آب زیادی جذب کرده و در خود نگه می‌دارد. بدین ترتیب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و برای کشاورزی مناسب است. این خصلت کوکوپیت به رشد گیاه نیز کمک می‌کند. تصور کنید اسفنجی دارید که آب را به خود جذب کرده و رطوبت لازم را برای گیاه فر اهم‌می‌کند. در نتیجه کوکوپیت برای گیاهانی که به آبیاری زیاد احتیاج دارند و نیز کشت هیدروپونیک مناسب است.

کوکوپیت رطوبت را از هوا جذب کرده و این خاصیت باعث می‌شود نیازی به آبیاری زیاد نباشد. در نتیجه هم در آب و هم در هزینه کود صرفه‌جویی می‌شود.

2.دوام بالای کوکوپیت:

یکی از مزایای کوکوپیت که آن را نسبت به سایر بسترهای کشت برتر کرده است، دوام و ماندگاری بالای آن است. حداقل ماندگاری آن 4سال و حداکثر 10سال ست.

3.حفظ محیط زیست:

کوکوپیت به دلیل اینکه ماده آلی است برای محیط زیست ضرری نداشته و تجزیه شده و به طبیعت بازمی‌گردد. این خاک مقاوم بوده و پس از 10سال شروع به تجزیه می‌کند. بدین شکل استفاده از آن به سلامت محیط زیست هم کمک وافری می‌کند. همچنین خاکی مقاوم به رشد انواع علف هرز و قارچ و باکتری می‌باشد.

4.داشتن تهویه مناسب و تخلخل هوایی:

از دیگر مزایای کوکوپیت داشتن تهویه بسیار خوب است. بافت این خاک به دلیل اینکه الیاف نارگیل تخلخل دارند، تهویه خوبی داشته و خاک سفت و فشرده‌ای نیست. حتی به هنگام اشباع شدن از آب نیز تخلخل هوایی خوبی دارد.

5.سرعت رشد ریشه و جوانه‌ها:

رشد ریشه در این خاک به دلیل بافت خاک و الیاف نارگیل و داشتن تهویه مناسب به سرعت صورت می‌گیرد، زیرا هوادهی به ریشه بهتر انجام‌می‌شود. در نتیجه زمان جوانه زدن پایین آمده و نیز قلمه‌ها بخوبی در این خاک رشد می‌کنند.

6.فاقد بیماری و آفات مضر برای خاک:

خاک کوکوپیت فاقد هر گونه آفت، بیماری و بذر علفهای هرز است و این یک مزیت مهم به حساب می‌آید. الیاف نارگیل با خاک تماسی نداشته و در بالای درخت هستند، به همین خاطر عاری از هرگونه آفت و بیماری مربوط به خاکند.

مزایای استفاده از کوکوپیت – معایب کوکوپیت

7.داشتن PHمناسب و ایده‌آل رشد گیاه:

اکثر گیاهان به  PHمحدوده 6/5 تا 5/6 نیاز دارند و PHکوکوپیت برای گیاهان مناسب است زیرا مواد مغذی به سادگی به ریشه منتقل می‌شود. این خاک PH خنثی تا کمی اسیدی دارد.

8.راندمان بیشتر در تولید محصول:

با استفاده از این بستر و زهکشی خشک گیاه به جای صرف زمان برای پیدا کردن غذا، بیشتر و سریعتر رشد کرده و محصول بزرگتری نیز به دست می‌آید.

9.دارای قابلیت استفاده مجدد:

یکی از مرایای جالب کوکوپیت استفاده مجدد از این خاک است. شما می‌توانید آن را ضدعفونی نموده و دوباره از آن استفاده کنید. البته باید فوت‌و‌فن آماده‌سازی آن برای دوره بعدی را یاد بگیرید.

کوکوپیت چه معایبی دارد؟

استفاده از کوکوپیت نیز مانند هر ماده دیگری مزایا و معایبی دارد که در اینجا به معایب کوکوپیت نیز می‌پردازیم. قطعاً هر بستر کاشت محدودیتهایی دارد که برای عملکرد و نتیجه بهتر باید آنها را بدانید.  البته معایب استفاده از کوکوپیت خیلی کمتر از مزایای آن است.

1.بالا بودن قیمت کوکوپیت:

از معایب کوکوپیت میتوان به قیمت بالای اون اشاره کرد، کوکوپیت نسبت به باقی خاکها قیمت بالاتری دارد و در کل ماده گرانی محسوب می‌شود. قیمت بالای آن به دلیل وارداتی بودن آن بوده  واردکننده متحمل هزینه زیادی می‌شود و این یکی از معایب کار است.

2.کمبود مواد مغذی خاک کوکوپیت:

یکی دیگر از معایب کوکوپیت، کمبود مواد غذایی آن است. در نتیجه باید از کود مایع و محلولهای تقویتی استفاده کرد. البته این خاک جذب آب خوبی داشته و اجازه نمی‌دهد مواد تقویتی از خاک خارج شوند.

همچنین به دلیل کمبود مواد مغذی مناسب بذر و قلمه است، زیرا گیاه در این مرحله نیازی به مواد غذایی نداشته و با شروع رشد ریشه گیاه به این مواد نیاز دارد که از طریق تقویت و کوددهی می‌توان آن را جبران نمود.

3.احتمال دارا بودن نمک:

هنگام خرید کوکوپیت دقت کنید که نحوه تولید آن به چه شکل است. چون گاهی اوقات پوست نارگیل را در آب نمک خیس می‌کنند.

4.احتمال حبس کلسیم، آهن و منیزیم در کوکوپیت به دلیل تبادل یونی:

کوکوپیت تبادل یونی بالایی داشته و مواد غذایی مورد نیاز خود را ذخیره و یا خارج می‌کند. در این هنگام ممکن است احتباس کلسیم، آهن و یا منیزیم ایجاد شود.

5.پاکسازی کوکوپیت با مواد شیمیایی:

پس از تهیه کوکوپیت و در پایان، الیاف نارگیل را با مواد شیمیایی پاکسازی می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا خاک دچار بیماری و قارچ و باکتری و یا آفت نشود. برای خرید بهتر است برپسب آن را بخوانید.

جمع بندی استفاده از کوکوپیت

در کنار معایب کوکوپیت میتوان به مزایای بسیار زیاد آن توجه بیشتری کرد؛ در هر حال کوکوپیت دارای مزایای فراوانی بوده و بستری مناسب برای پرورش گل و گیاه و کشاورزی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن تولیدات و محصولات بهتری داشت. ولی بخاطر بالا رفتن قیمت دلار و قیمت بالای اون شاید استفاده از اون در این سالها کاشه پیدا کرده باشه و در خاک های آماده که روی آن نوشته شده ترکیب با کوکوپیت حتما از مراکز و برندهای مطرح خرید رو انجام بدید.

بهترین راه برای استفاده از آن ساخت تریکب خاک در خانه هست که شما با ترکیب کردن پیت ماس، پرلیت و کوکوپیت و یا ترکیب آن با خاک برگ یک خاک عالی و مناسب برای گیاهان خود درست کنید. برای کاکتوس های هم میتونه گزینه خوبی باشه.

مطالب مرتبط : خاک مورد استفاده گیاهانی از جمله کاکتوس ها و ساکولنت های وارداتی کوکوپیت است.
کوکوپیت یک نوع خاک برای کاشت میباشد که از پوسته ی نارگیل تهیه شده و ارزش غذایی برای کاکتوس ندارد و همچنین به دلیل شوری که دارد برای کاشت کاکتوس مناسب نیست و پیشنهاد نمیشود.
با این وجود امروزه در بسیاری از مغازه ها و گلفروشی ها کاکتوس ها و ساکولنت هایی همچون سانسوریا رنگی، انواع مامیلاریا، انواع سرئوس، انواع نوتوکاکتوس ها و ملوکاکتوسها و ژمینو پیوندی ها دیده میشود که در این نوع خاک کاشته شده اند علت اینکه این گیاهان در کوکوپیت کاشته شده اند چندین دلیل دارد که به این شرح است:
۱- این نوع گیاهان وارداتی هستند و خاک هیچ کشوری نباید وارد کشور دیگری بشود.
۲- برای اینکه در طول مسیر خاک گیاه ریخته نشود و یا ریشه جابجا نشود.
۳- در طول مسیر امکان آبیاری گیاه وجود ندارد و گیاه در کوکوپیت کاشته  میشوند چون کوکوپیت حالت اسفنجی و منسجم و نسبتا فشرده ای که دارد رطوبت را در خود نگه میدارد و کمک میکند تا در مسافتهای طولانی کم آبی منجر به ضعیف شدن و از دست دادن طراوت و شادابی گیاه نشود.
۴- کوکوپیت بیماری های خاکزی و آفاتی ندارد و به دلیل بافت آلی که دارد برای محیط زیست نیز آلودگی ندارد و تجزیه پذیر است.
و این در حالی است که نگهداری گیاه برای مدت طولانی در کوکوپیت مناسب نمیباشد به دلیل اینکه کوکوپیت آب را در خود نگه میدارد و به مرور باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه میشود و بیشتر به این علت است که گیاهان وارداتی عمر کمتری نسبت به گیاهان داخلی دارند.
بیشتر بدانید: nurserylive

چاره کار چیست؟
شاید بسیاری از کاکتوس ها و ساکولنت های  وارداتی از نظر ما زیبا باشند ولی به دلیل زود خراب شدن آنها، نتوانیم آنها را تهیه کنیم و از داشتن آنها لذت ببریم.
خیلی راحت میتوان مانع از خراب شدن گیاهان وارداتی شد.
اول از همه گیاه را به آرامی از گلدان درآورده

و به آرامی کوکوپیتها را از ریشه جدا میکنیم و این کار را تا جایی که امکان داره انجام میدیم، شاید بعضی از ریشه های مویی نیز هنگام جدا کردن کوکوپیت کنده شوند که مشکلی پیش نمی آید و گیاه مجددا ریشه جدید میزند (البته دقت شود که ریشه ها خیلی زیاد کنده نشوند)

در صورتی که تمامی کوکوپیت به راحتی جدا نشود میتوان با فشار آب اقدام به جدا سازی کوکوپیت نمود.

پس از آنکه جدا سازی کوکوپیت تمام شد ریشه را در داخل  سم قارچ کش قرار میدهیم پس از چند ثانیه از محلول در آورده و میگذاریم ریشه کمی خشک شود.

سپس گیاه رو در ترکیب بسته به نوع کاکتوس یا ساکولنت میکاریم

و در یک جای خنک و به دور از آفتاب قرار میدیم به مدت یک هفته الی ده روز.

پس از گذشت این دوره، گیاه رو کم کم به مکانی با نور آفتاب غیر مستقیم انتقال میدیم و آبیاری رو کم کم شروع میکنیم.