عمومیکسب و کار ایرانی

مراحل گرفتن دستور نقشه از شهرداری

در صورتی که نیاز به اخذ دستور نقشه و قصد ساخت و ساز و پیگیری پرونده شهرسازی دارید ،طراحی و اجرای نقش شهر با کسب اطلاعات ملکتان می توانند در خصوص اخذ دستور نقشه ساختمان قابل احداث،شما را یاری نمایند. زمانی که مالک یا سازنده ای قصد احداث بنایی را داشته باشد،تشکیل پرونده در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، اولین گام، اخذ دستور نقشه از شهرداری است. در دستور نقشه شهرداری مشخصات و ابعاد ملک موردنظر بر اساس طرح تفصیلی جامع شهر و آخرین مصوبات شهرسازی توسط سازمان ها و ادارات مربوطه برای احداث بنا تعیین می شود.

دستور نقشه نوعی ابلاغ رسمی شهرداری تهران به مالک است که مالک می تواند بر مبنای آن نقشه ساختمانی را تهیه نماید .دستور نقشه در قالب یک یا دو برگ حاوی اطلاعات زیر به مالک توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری تحویل می گردد.دستور نقشه بنا بر درخواست کتبی مالک و یا وکیل قانونی وی پس از طی گردش اداری و تائید بخش صدور پروانه شهرداری منطقه صادر می گردد و فقط به مالک و یا وکیل قانونی وی ارائه میگردد.

دستور نقشه چیست؟

گفتیم که شهرداری پس از دریافت درخواست صدور دستور نقشه از طرف مالک، آن را بررسی می‌کند. سپس از طریق دفاتر خدمات الکترونیک ابلاغیه‌ای در این باره صادر می‌نماید. این ابلاغیه در چند برگ صادر می‌شود. درنهایت نیز دستور مذکور از طریق دفاتر خدمات الکترونیک به مالک یا وکیل قانونی‌اش ابلاغ می‌گردد. مالک پس از دریافت دستور نقشه می‌تواند برای زمین خود درخواست طراحی نقشه نماید. البته او باید در طراحی نقشه ضوابط شهرداری، مفاد ابلاغیه و طرح تفصیلی را مدنظر قرار دهد. گاه نیز ممکن است این پروسه با مشکل مواجه شود. در ادامه علاوه‌بر نکات اخذ این ابلاغیه، به روال قانونی پیگیری دستور نقشه شهرداری هم می‌پردازیم.

اطلاعات دستور نقشه

۱.شماره پرونده کامپیوتری شهرداری
۲.مشخصات پلاک ثبتی، بلوک و کد شناسائی ملک
۳.نوع بافت ملک : بافت فرسوده ، بافت ناپایدار
۴.مشخصات مالک ، مشخصات متقاضی
۵.ابعاد سندی ملک ، ابعاد موجود ملک ، ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاح ، ابعاد گذر
۶.مساحت طبق سند ، مساحت طبق وضع موجود ، مساحت پس از اصلاح ، کاربری ملک در طرح تفصیلی ، تجاوز به گذر ، تجاوز به املاک مجاور
۷.توضیحات بر و کف
۸.توضیحات پهنه بندی در طرح تفصیلی شامل:نوع پهنه ، در صد پوشش ، حداکثر تراکم مجاز ،

۹.تعداد طبقات مجاز ، محل احداث بنا ، حداکثر پیشروی ، سطح اشغال
۱۰.جانمایی ملک ( مطابق با سامانه طرح تفضیلی )
۱۱.توضیحات دستور نقشه

مدارک لازم جهت اخذ  دستور نقشه

۱.اصل و تصویر سند مالکیت
۲.اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک و یا مالکین
۳.در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد ، ارائه معرفی نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده ،

۴.اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی است.
۵.در صورت مراجعه وکیل ، اصل و تصویر وکالت نامه ، شناسنامه و کارت ملّی وکیل الزامی است.
(توضیحات منظور از وکیل، شخصی است که به نمایندگی مالک اقدام می نماید مثل سازنده و یا اشخاصی که خدمات اداری انجام می دهند. )
۶.اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک
۷.در صورت فوت مالک (اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت همراه با شناسنامه و کارت ملی وراث)
۸.نقشه ۱/۲۰۰۰ وضع موجود که محل دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی ایشان بر روی آن مشخص شده است.
۹.در امـلاک دارای اشکـال خـاص و یـا شیب های بسیـار تـنـد و یا بیش از ۳۰۰۰ مـترمربع ، ارائه نـقـشـه ۱/۲۰۰۰ با تأیید مهندس ذیصلاح الزامی است.
۱۰.در صورتی که ملک فاقد ساختمان باشد ، ارائه نظریه کمیسیون ماده ۱۲ و یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد ۶ و ۸ قانون اراضی شهری الزامی است.
۱۱.اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی می باشند.
ارائه فیش آب ، برق ، گاز و تلفن
۱۲.جهت درخواست های صدور پروانه حضور کلیه مالکین و یا وکیل قانونی ایشان الزامی است.

گردش کار چاپ دستور نقشه

تشکیل پرونده

کارشناس تشکیل پرونده دفتر موظف است پس از اخذ مدارک ، تایید صحت مدارک و تطبیق آنها ، درخواست متقاضی را در سیستم ثبت نموده و رسید آن را که شامل شماره پرونده ، تاریخ ثبت ، نام مأمور بازدید و زمان بازدید می باشد ، تحویل متقاضی نماید.

بازدید

مأمور بازدید دفتر موظف است در زمان اعلامی از ملک مورد درخواست بازدید و گزارش خود را در سیستم ثبت نماید.
توجه: لطفاً در زمان اعلام شده ، شرایط لازم برای بازدید از ملک را فراهم نمایید ، در غیر اینصورت مسئولیت تأخیر در روند بررسی پرونده و هزینه های مرتبط بر عهده شما می باشد.

طرح تفصیلی و بر و کف

نظریه طرح تفصیلی و بر و کف از منطقه به صورت سیستمی اخذ و پرونده الکترونیک به مرحله صدور نقشه ارسال می شود.
توجه: مسئول دفتر خدمات الکترونیک شهر موظف به پیگیری از منطقه بوده ، لذا از مراجعه حضوری به شهرداری منطقه خودداری گردد.

صدور دستور نقشه

با تأیید سیستمی رئیس صدور پروانه ، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر چاپ می شود.
هنگام اخذ دستور نقشه کنترل نمایید که دستور نقشه ، مربوط به ملک مورد درخواست شما بوده و مغایرتی با نوع درخواست شما نداشته و ممهور به مهر دفتر خدمات الکترونیک شهر باشد.

پروانه ساختمان یا جواز ساخت ساختمان دفترچه ای است که شهرداری صادر می نمایند.این دفترچه در اختیار مالک قرار می گیرد.

طبق چارت فوق مرحله بعد ازاخذ دستور نقشه ، مرحله صدور پروانه ساختمان است که در این قسمت به شما عزیزان توضیح خواهیم داد .

مراحل اخذ جواز ساختمان

۱.جهت صدور جواز ساختمان ابتدا مالک یا مالکین باید تصمیم قاطع خود را جهت ساخت و ساز بگیرند چرا که این راه طولانی و پر هزینه ایست .
۲. جهت اخذ مجوز ساخت و پروانه ساختمان و دستورنقشه باید به مناطق شهرداری و یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه  و مدارک مالکیت ملک و مالک و همچنین تسویه حساب عوارض شهرداری را ارائه نمود.
۳.در مرحله اول از صدور جواز ساختمان (دستورنقشه تا صدور جواز) از ملک شما بازدید صورت می پذیرد و با توجه به موقعیت و متراژ ملک شما جهت صدور جواز ساختمان مشخصات ملک جدید به شما اعلام خواهد شد که مثلا n تعداد طبقات می توانید بسازید.
۴.در مرحله دوم  از صدور جواز ساختمان (دستورنقشه تا صدور جواز) موقعیت ملک شما با طرح تفصیلی شهر تطابق داده می شود و کاربری ملک (تجاری، مسکونی، اداری و…) و همچنین چک کردن ملک با طرح های شهری صورت میگیرد که در این گام از اخذ جواز ساخت ممکن است متوجه شوید که ملک شما در طرح های شهری قرار دارد .
۵.در مرحله سوم  از صدور جواز ساختمان مسئله عقب نشینی ساختمان جهت صدور جواز ساخت مورد بررسی قرار میگیرد و به شما اعلام خواهد شد که ملک شما دارای عقب نشینی می باشد یا خیر که مسلما عقب نشینی ملک خوشایند هیچ کس نیست و این مقدار عقب نشینی از متراژ ملک شما کاسته خواهد شد.
۶. در مرحله چهارم از صدور جواز ساختمان که زمان بسیار مهمی است دستورنقشه ملک جدید به شما ارائه می شود و مالک باید با توجه به دستور نقشه ساختمان، طراحی معماری و نقشه آپارتمان را با کمک مهندس معمار تهیه کند. نقشه ای که پس از اخذ دستور نقشه طراحی می شود همان نقشه ای است که فضاهای طراحی شده مثل و.. در آن در ملک جدید به همان شکل ساخته خواهد شد.
۷.  مرحله پنجم از صدور جواز ساختمان پس از اخذ دستور نقشه ساختمان رفع ایرادات احتمالی نقشه های ساختمانی می باشد که جهت رفع ایراد نقشه ساختمان باید سراغ مهندس معمارِ طراح نقشه رفت و این کار چندین بار تکرار می شود تا نقشه طراحی شده جهت اخذ جواز ساخت و صدور جواز ساختمان بدون اشکال شود.
۸. در مرحله ششم از صدور جواز ساختمان باید کلیه عوارض ساخت و ساز به همراه هزینه خرید تراکم را پرداخت نمود.
۹. مرحله هفتم از صدور جواز ساختمان مربوط به محاسبه های مهندسی و معماری ساختمان مانند طراحی سازه ساختمان که بتنی یا فلزی و.. باشد و طراحی تاسیسات ساختمان و مواردی از این دست میباشد.
۱۰. آیتم پایانی اخذ جواز ساختمان پس از اخذ دستور نقشه می باشد. اگر کلیه مراحل قبل را به درستی پیش رفته باشید در این بخش مجوز ساخت و صدور جواز ساختمان برای شما صادر میشود و باید پس از این سراغ اجرای ساختمان مورد نظر بروید.

منبع: تهران من