فرهنگ و هنر

آینده کارگاه بازیگری امین تارخ چه می‌شود؟

28 سال از تاسیس “کارگاه آزاد بازیگری” امین تارخ می گذرد. لابراتواری که شاگردانش در طول سالیان متمادی به نام های معروفی در عرصه بازیگری تبدیل شده اند و حالا با اینکه تاریخ در این دنیا نیست، قرار است همان مدالیته ها و روش های آن برای فعالیت این آموزشگاه بازیگری ادامه پیدا کند.

به گزارش گیلونا، امین تارخ از سال ۱۳۷۳ دوره بازیگری را آغاز کرد که در آن زمان جزو اولین آموزشگاه های بازیگری ایران به شمار می رفت. وی این مؤسسه را «اتفاقی جدید در نظام آموزشی خارج از دانشگاه پس از انقلاب که سرآغاز تأسیس و گسترش کلاس‌های آزاد بود» دانست و هدف از تأسیس این نهاد را آموزش نظام‌مند در عرصه بازیگری عنوان کرد. .

به نظر می رسد این هدف بر اساس پیشینه ای بوده است که خود امین تارخ در عرصه بازیگری زندگی کرده است. او یک بار در جمع خبرنگاران در شیراز به مناسبت روز ملی فیلم درباره خود گفت: «از نوجوانی وارد عرصه بازیگری شدم و اتفاقاً در آن زمان انجمن‌های زیادی فعال بودند و جذب آن شدم. انجمن تئاتر “. من یک تئاتر دیدم و آنقدر مجذوب آن شدم که با خودم گفتم چرا من جای آنها نباشم؟ همیشه همین تشبیهات است که آدمی را وارد چیزی می کند. بعداً از 18 سالگی تصمیم گرفتم این کار را به صورت آکادمیک دنبال کنم و دقیقاً در فرم آکادمیک هر اثری است که زوایای پنهان و تاریک آن مشخص می شود. به همین دلیل توصیه من این است که جوانان فقط به خاطر علاقه و احساساتشان خود را وقف سینما نکنند، بلکه آن را از طریق دانشگاه و دانشگاه دنبال کنند.

تارخ در جایی دیگر یادآور شد: «من سینما را با بهرام بیضایی شروع کردم و «مرگ یزدگرد»، کار با بیضایی بسیار جالب است، زیرا او استاد بی چون و چرای تصویر و دیالوگ است و من از کار کردن با او چیزهای زیادی یاد گرفتم. «مرگ یزدگرد» با توجه به کلام سنگین و کلاسیک و ماهیت موزون و موزونش برایم بسیار آموزنده بود، «کار با کارگردانانی چون علی حاتمی، مهرجویی، کیمیایی و بیدایی درک درست تصویر را برای بازیگر به ارمغان می آورد. و این تجربیات او را به سمت معلمی در واحدی به نام بازیگری جلوی دوربین در موسسه خود سوق داد.

وی در سال 2018 در نشست آسیب شناسی بازیگری بر اهمیت آموزش سیستماتیک تاکید کرد و در مورد اهمیت دانشگاه در آموزش صحبت کرد. تارخ نقاط ضعف نظام آموزشی دانشگاه را برشمرد و با تاکید بر اهمیت مراکزی مانند کانون های پرورش فکری در عرصه بازیگری گفت: کانون های پرورش فکری سهم بسزایی در آموزش تئاتر داشته اند و افراد زیادی را وارد عرصه تئاتر کرده اند. اما متأسفانه آن مسیر دیگر دنبال نشد.»

البته این مضمون مورد انتقاد بسیاری از هنرمندان سینما و تئاتر است، به ویژه در چند وقت اخیر که بحث واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری مطرح شده است، چرا که کانون جایگاه و نقش خود را در سینما و سینما از دست داده است. تئاتر؟ انتقاداتی را مطرح کرده بودند.

اما کارگاه آموزشی امین تارخ که برخلاف سایر نهادهای هنری منحصراً به بازیگری می پردازد، در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی داشته است و بازیگرانی چون تنه علیدوستی، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، شبنم مقدمی، شهرام قیدی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری و رامین راستاد را می توان از جمله فارغ التحصیلان این گروه نام برد.

نیما تارخ – دختر بازمانده امین تارخ – درباره عملکرد «کارگاه بازیگری آزاد» پس از درگذشت امین تارخ به گیلونا گفت: این کارگاه به همین منوال به زندگی حرفه ای خود ادامه می دهد زیرا در این کارگاه از همان ابتدا روشی آموزشی در نظر گرفته شده است. شروع . کلاس های کارگاه با حضور اساتید مختلف در رشته های مختلف مرتبط با بازیگری مانند فن بیان یا بداهه بر اساس برنامه ریزی آقای تارخ برگزار خواهد شد با این تفاوت که دیگر برای بازیگری جلوی دوربین» که تنها واحدی بود که ایشان تدریس کردند و من به همین دلیل خودم تجربه این درس را با آقای تارخ داشتم و فعلاً آن را تدریس خواهم کرد.

امین 11 مهرماه پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان بر اثر سکته قلبی درگذشت و دو روز بعد با حضور جمعی از هنرمندان و هوادارانش در گروه هنرمندان توطئه بهشت ​​زهرا در خانه ابدی خود آرام گرفت.

        آینده کارگاه بازیگری امین تارخ چگونه خواهد بود؟

تاریخ نیما

انتهای پیام