فرهنگ و هنر

انتظار از دومین نمایشگاه مجازی کتاب

ناشری که قصد دارد استفاده ناشران و عموم مردم از بستر نمایشگاه مجازی کتاب را آسان کند، می گوید: «در حالی که دومین نمایشگاه مجازی کتاب برگزار می شود، هنوز پیشرفتی را شاهد نبوده ایم.

مرتضی زینلی، مدیر انتشارات جامعه نگار در گفت وگو با گیلونا، درباره تجربیات خود از حضور در اولین نمایشگاه مجازی کتاب و همچنین پیشنهاداتی برای بهبود مشکلات دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در حالی که دومین نمایشگاه کتاب مجازی است. برگزار می شود، همچنان در حال حرکت است.” ما در این مورد پیشرو نبوده ایم. بستر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در سال گذشته مانند امسال است و من به عنوان ناشر تغییری در آن ندیده ام.

وی در عین حال گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، سایت ها و پلتفرم ها هر روز نسبت به روزهای گذشته کاربرپسندتر باشند. هم برای ناشر و هم برای عموم. ما سال گذشته به نقاط ضعف بستر نمایشگاه کتاب مجازی پی بردیم، چرا که این اولین تجربه بود. اما امیدوار بودیم این مشکلات امسال برطرف شود، اما در هر صورت من آپدیت سال گذشته را ندیدم.

وی با اشاره به وضعیت مردم در مقابل نمایشگاه مجازی کتاب گفت: سال گذشته یافتن ناشران و کتاب برای عموم آسان نبود. ما ناشران هم سال گذشته یک مشکل بزرگ داشتیم و آن اینکه باید سفارشات را جداگانه چاپ و ارسال می کردیم و این پروسه زمان بر و انرژی بر بود. به همین دلیل سفارشات با تاخیر به دست مردم می رسید. در حالی که خریدها ممکن است به صورت عمده ارسال شوند. و به نظر می رسد که این مشکل هنوز حل نشده است.

زینلی همچنین بر لزوم برگزاری این رویداد تاکید کرد و اظهار داشت: در مجموع برگزاری این نمایشگاه نیاز روز است. این کار باید انجام شود و ادامه یابد. در عین حال، سایت و پلتفرم می تواند برای ناشران و مخاطبان بهتر و آسان تر باشد. و ما انتظار داریم که استفاده ناشران و عموم مردم از بستر نمایشگاه کتاب مجازی برای کسب نتایج خوب آسان‌تر باشد.

وی در ادامه به نکات مغفول مانده در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با توجه به ظرفیت فضای مجازی و یا تجربه کشورهای دیگر گفت: این رویداد در سال گذشته جلساتی در حاشیه داشت که احتمالا امسال نیز خواهد داشت. اما هدف این برنامه ها می تواند معنادار و معنادار باشد. امسال بیشتر نمایشگاه فرانکفورت به صورت آنلاین و مجازی برگزار شد که در صورت نیاز می توان مدل سازی و بومی سازی کرد.

مرتضی زینلی همچنین با بیان اینکه مهم ترین عاملی که باید به آن توجه شود بحث نیازسنجی است، گفت: باید ببینیم سردبیران روزانه چه نیازی دارند. برنامه ریزی در این زمینه باید بر اساس نیاز ناشران باشد. با این حال، تا کنون هیچ کس نتوانسته است راه حل کامل را ارسال کند، که عجیب نیست. بهتر است این برنامه‌های حاشیه‌ای که در آن انرژی یا وقت صرف می‌شود، مطابق با نیاز مردم در نشر باشد.

وی افزود: از زمان شروع شیوع ویروس کرونا، صحبت هایی مبنی بر اینکه هیچ چیز به حالت عادی باز نمی گردد، وجود داشته است. به عنوان سردبیر می توانم بگویم که اجرای همه چیز در صنعت نشر به قبل از کرونا بر نمی گردد. من هم معتقدم اگر در چند سال آینده نمایشگاه انفرادی برگزار شود، مطمئنا شبیه سال های قبل از کرونا نخواهد بود. از آنجایی که مخاطبان به ارتباطات مجازی با ناشران روی می آورند، استقبال خواهد شد و این ارتباطات جدید مطمئناً بر کیفیت و کمیت نمایشگاه های بین المللی در سال های آینده تأثیر می گذارد. ما باید این را در نظر بگیریم. بنابراین برای برپایی نمایشگاه مجازی باید سیاست های درستی در نظر گرفته شود و از تماشای موقت این رویداد خودداری کنند. بهتر است در این زمینه کارهای جدیدی انجام دهید.

وی همچنین به اهمیت تجارت الکترونیک در حوزه کتاب اشاره کرد و در پایان گفت: تاکید می کنم در سال های اخیر بی عدالتی گسترده ای در توزیع کاغذ بین ناشران وجود داشته و درخواست کرده ایم که یارانه مردمی باشد. و نه ویرایشگر. اگر وزارت ارشاد ارسال کتاب به مردم را رایگان کند، این مردم هستند که منتفع خواهند شد. در نمایشگاه مجازی کتاب می بینیم که بخشی از هزینه ارسال باید توسط ناشر بپذیرد، در حالی که ارشاد می تواند از همان جایی که یارانه ای که به ناشر می دهد، کتاب ها را به صورت رایگان ارسال کند. این به نفع مخاطبان کتاب است و یکی از بهترین فرم ها و راه حل های هدفمند برای کمک هزینه است.

انتهای پیام/