فرهنگ و هنر

این خبر فقط روایت یک زورگیری نیست!

همانطور که تاج در سراسر جهان گسترش یافت، دیدیم که چگونه همه چیز اشتباه شد و زندگی از مدار معمول خود خارج شد و ما برای زنده ماندن نیاز به شروع زندگی جدیدی داشتیم. این در حالی است که هنرمندان موسیقی نیز مانند سایر اقشار جامعه دچار آسیب هایی مانند تعطیلی کلاس ها و اجرای زنده شده اند که در واقع راه اصلی زندگی این افراد است.

با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از هنرمندان موسیقی راهی برای کسب درآمد اندیشیده اند. جاده هایی که شامل راننده بودن می شود.

در نتیجه اخیراً یک نوازنده تنبک به دلیل مشکلاتی که در هزینه های زندگی اش به دلیل کرونا وجود داشت، به مدت یک سال به اسنپ پیوست، اما اکنون توسط یکی از مسافران مورد سرقت قرار گرفته است. مسافران به او می گویند کتک خورده و او ماجرا را تعریف می کند.

آنچه در زیر می خوانید محسن علیزادگان، نوازنده دف و تنبک است که در گفت وگو با گیلونا به تشریح اتفاقاتی که اخیرا برایش افتاده است، پرداخته است.

توضیح: یکشنبه 31 اسفند حدود ساعت 23:20 در حوالی نظام آباد مسافری را سوار کردم که روبروی من نشسته بود. به مقصد که رسیدیم سر تکان داد و گفت وارد کوچه شو. فکر می‌کردم می‌خواهد از کوچه برود، اما به محض اینکه خواستم به عقب برگردم، متوجه شدم که چاقویی را در کنارم گرفته است و به شدت تهدید می‌کند: «من را تکان بده تا تو را بکوبم». بنابراین از ترس جانم سکوت کردم و او هم گوشی و هم پولی را که با من داشتم برداشت و بعد به سرعت فرار کرد.

دست و پایم از ترس می لرزید و چون تلفن همراه نداشتم نمی توانستم با پلیس تماس بگیرم.

این هنرمند ادامه داد: زمانی که به اسنپ اطلاع دادم فقط ابراز تاسف کردند و پاسخ دادند که فقط از نظر تیم حقوقی با من هستند و مشخصات مسافر را نیز به مراجع قضایی اعلام کردند. اما مسئله مهم ضربه روحی بعد از خسارت مالی است که در این شرایط اقتصادی متحمل شدم و جبران نخواهد شد.

او توضیح می‌دهد: «یکی دیگر از مشکلاتی که جان و مال بسیاری از رانندگان را تهدید می‌کند این است که هر کسی در اسنپ می‌تواند با خطی که ممکن است متعلق به آنها نباشد به اسنپ دسترسی پیدا کند و از آن استفاده کند. سوال من این است که چرا اسنپ و تپسی مانند راننده ها کارت مسافر داخلی را اسکن نمی کنند؟ از طرفی در اسنپ به راحتی می توان از طریق گزینه «اسنپ برای دیگران» برای شخص دیگری خودرو گرفت. منطق این است که این گزینه برای راحتی خانواده ها برای شلیک برای عزیزان است. متاسفم که در اسنپ هیچ بیمه، امنیت جانی یا امنیت مالی نداریم، به طوری که در صورت سرقت خودروی ما هیچ کس پاسخگو نیست.

از او می پرسیم که کرونا تا چه حد بر حضور او در اسنپ به عنوان راننده تأثیر گذاشته است؟ او می گوید: با شیوع تاج، تعداد دانش آموزان کاهش یافت و از طرفی در این دو سال هیچ کنسرتی نداشتیم که به هیچ وجه یارانه ای داشته باشد. تاج ما را در خانه نگه داشت و در شش ماه اول شیوع، فقط یک سوم دانش آموزان در کلاس بودند و تورم روز به روز افزایش می یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این هنرمند درخواستی از مسئولان هنری برای حمایت از هنرمندان موسیقی دارد؟ او می گوید: «اگر مطالبه ای داشته باشیم، با ثروت خود و آنچه که تعریف می کنند از ما حمایت می کنند. قطعا نیازهای من و همکارانم آنقدر کم نیست که دولت بتواند همه را پوشش دهد. من به عنوان یک هنرمند از کسی انتظاری ندارم، اما معتقدم باید بستری فراهم شود تا هنرمندان سنگسار نشوند و بتوانند کارهای هنری خود را انجام دهند.

این هنرمند از 12 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و نزد خانواده کامکارها آموزش دید. استادان وی بهمن رجبی، ناصر فرهنگ فر، مسعود حبیبی، بیژنگ کامکار و ارژنگ کامکار بودند. او امروز 20 سال است که به عنوان نوازنده و مدرس موسیقی فعالیت می کند و با گروه های مختلف روی صحنه رفته است. این هنرمند یکی از مربیان خانه موسیقی و از اعضای انجمن نوازندگان است و فعالیت هنری او این روزها بیشتر معطوف به تدریس است. اما قبلا در گروه جلیل عندلیبی کار می کرد. علیزادگان همچنین در آلبومی به نام «مجنون زمانه» با سینا سرلک و آهنگسازی انوش جهانشاهی همکاری کرد.

انتهای پیام/