فرهنگ و هنر

برای او که ای کاش جوان نمی رفت…

او ساکت و محجوب بود، همیشه در کارش آراسته و سرسخت بود. کم حرف می زد و به کارش علاقه داشت. با رفتنش دنیایی از تجربه و دانش را از دست داد. جوان و زود رفت. حیف است، ای کاش اگر این اتفاق نیفتاده بود، کاش نمی شنیدم…» این جملات بخشی از صحبت های یکی از دستیاران مرحوم جلیل فتوحی نیا، طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون است.

مهدی موسوی هنرمند و طراح صحنه در گفت وگو با گیلونا از خاطرات مرحوم فتوحی نیا و اولین همکاری اش با این هنرمند فقید گفت.

وی ابتدا به آشنایی خود با زنده یاد فتوحی نیا اشاره کرد و گفت: حدود 11 سال پیش بود که در اولین کارم در پروژه مختارنامه با مرحوم فتوحی نیا آشنا شدم و با هم در پروژه مختارنامه کار می کردیم. فتوحی نیا از دنیا رفت، خیلی متاثر شدم.

این طراح صحنه سپس به جایگاه این گونه هنرمندان در عرصه صحنه شناسی و صحنه نگاری، نبود آنها و آسیب هایی که از این پس می تواند به پروژه های سینمایی و تلویزیونی وارد شود اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم فتوحی نیا بسیار دقیق بود. من همیشه از دقت کار او قدردانی کرده ام. او در کارش بسیار پیگیر و به دور از حاشیه سینما بود. او همیشه از رویدادهای مربوط به هر پروژه ای فاصله می گرفت و کار خود را از نزدیک دنبال می کرد و همه چیز برای او آماده می شد. در پروژه ای مثل سلمان فارسی که مبنای اصلی آن بر صحنه نگاری مستقل از داستان شکل می گیرد و اساساً فیلم هایی از این دست آن داستان عرضی را که ما برای خارجی ها داریم، ندارند و همه فضاها باید بازسازی شوند. البته صحنه نگاری نقش بسیار موثری دارد و پررنگ است. حال وقتی چنین فردی به طور ناگهانی پروژه ای را به دلیل بیماری رها می کند و ما را رها می کند، حتی اگر بهترین نیروها را جایگزین کنیم تا بتوانند از پس پروژه برآیند و خود را با شرایط به ویژه پروژه ای که اکنون در حال تولید است، تطبیق دهند، چگونه خیلی سخت میشه

او به یک برنامه ریز قابل اعتماد تبدیل شده بود

موسوی ادامه داد: غیبت امثال جلیل مطمئنا ضایعه بزرگی برای یک سریال خواهد بود. می دانم که آقای فتوحی نیا حتی در دوران بیماری و زمانی که شیمی درمانی می کردند با تمام تلاش خود در کنار دکورها ماندند و به دیدار فرزندان سلمان فارسی رفتند و فقدان ایشان در حال حاضر قطعا ضایعه بزرگی برای طراحی صحنه خواهد بود. بخش و پروژه آسیب خواهند دید. این هنرمند با توجه به تجربه چندین دهه ای که در سریال مختارنامه به دست آورده و تقریباً به حال و هوای سلمان فارسی نزدیک بوده است، فکر می کنم این هنرمند به یک طراح کامل و قابل اعتماد برای چنین آثاری تبدیل شده است و واقعاً می تواند طراح برجسته ای برای چنین آثاری باشد. این عزیز ضایعه بزرگی هم برای سینما و هم برای تلویزیون ایران است و ای کاش این اتفاق نمی افتاد. شنیدن این خبر برایم خیلی دردناک بود. متاسفانه ما یک فرد باتجربه اما جوان را از دست داده ایم. فضای زیادی در بخش طراحی وجود دارد. روحش شاد.

این طراح تولید که علاوه بر سریال مختارنامه به عنوان دستیار صحنه در مجموعه لیسانسه ها 1 و 2 دزد و پلیس و گاوصندوق نیز حضور داشته است، در ادامه به هنرمندانی مانند جلیل فتوحی نیا در این مجموعه اشاره کرد. زمینه طراحی تولید

وی گفت: تعداد این گونه هنرمندان بسیار کم است. چه بسیار پروژه هایی مانند مختارنامه یا محمد رسول الله یا سلمان فارسی در این چند دهه انجام شده است تا مردم وارد شوند و تجربه لازم را کسب کنند. جلیل فتوحی نیا در واقع یک دهه از کار خود را وقف چنین پروژه ای کرد و با رفتن او به نظر من این همه تجربه و دانش از بین می رود. واقعاً مایه شرمساری است.

وی بار دیگر به آشنایی با مرحوم فتوحی نیا و ویژگی های اخلاقی این هنرمند فقید اشاره کرد.

موسوی یادآور شد: از سال 82 تا 89 در پروژه مختارنامه با هم آشنا شدیم و از او خیلی چیزها یاد گرفتم. مخصوصا سفارش. او فردی فوق العاده منظم بود و مهمترین ویژگی او نظم و انضباطش بود. او حتی کاغذها و مدادهایش را چنان مرتب روی میزش گذاشت که من همیشه قدردان سفارشش بودم. مرحوم فتوحی نیا هم آدم کم حرفی بود.

یادگاری از فداکاری های مختارنامه و جلیل

وی سپس به نقل خاطره ای از سریال مختارنامه با حضور جلیل فتوحی نیا پرداخت و گفت: سر صحنه سریال مختارنامه نزدیک رودخانه بهمن شیر در حال ساختن قرارگاه توابعین بودیم که آقای میرباقری به ما گفته بود که باید یک پلان و دوربین ماشین باید داخل ماشین می بود و مسافت های طولانی را با اسبی که همزمان با ماشین حرکت می کرد انجام دادیم. در یک نقطه به تعدادی بریدگی از نهرهای بهمن شیر رسیدیم که برای تامین آب بیشه ها از هم جدا شدند و مجبور شدیم از آنها بالا برویم. آقای فتوحی نیا پل را آماده کردند تا مسیر ماشین هموار باشد. سکانس های فرار مختار از کوفه وقتی از زندان آزاد می شود و به سمت مکه می رود و نیروهای شمر به دنبال او هستند و کیان ایرانی به کمک او می آید، باید تیرباران می شد. وقتی پل آماده شد، آقای جمال به یاد می‌آورد که پس از بازدید از پل گفته است که این جاده باید با بیل مکانیکی بریده شود تا نقاط مرتفع جاده از بین برود. در همان روز یاد فوتوحینیا درخواست یک بیل مکانیکی کرد تا دوربین ها تا حد امکان کمتر حرکت کنند، زیرا در آن زمان فیلم هلیکوپتر زیادی وجود نداشت. وقتی بیل مکانیکی برای بریدن تیغه وارد عمل شد، نباید روی پل می رفت، اما این کار را انجام داد و ناگهان بخشی از پل تخریب شد.

وی ادامه داد: تا ساعت 7 روز بعد همه عوامل فیلمبرداری آنجا بودند. من و آقای فتوحی نیا در یک اتاق بودیم و قرار بود ساعت 7 در برنامه حضور داشته باشیم اما ایشان ساعت 5 صبح سر صحنه رفته بودند و شب قبل با کارگران ملاقات کردند و با آنها قرار گذاشتند تا ساعت 5 صبح بیایند و با هم کار کنند. برای تعمیر پل تا 12 شب قبل کار کردند. وقتی به محل رفتم، تمام تیرهایی که توسط بیل مکانیکی خم شده بود، آخرین کارگران فتوحی نیا آنقدر با دست آنها را زدند که تیرها صاف شدند و پل را تکمیل کردند. حتی یادم می آید یکی از کارگران دستش شکست و دیگری دنده اش را زخمی کرد و جلیل همچنان داشت با چکش می رفت تا به قولش عمل کند. وقتی یاد آن روزها می افتم گریه ام می گیرد. حیف است! روز بعد، هیچ کس حتی متوجه نشد که پل ویران شده و دوباره ساخته شده است. او همیشه درگیر کارها بود و از کار بدنی نمی ترسید و بیش از وظیفه اش کار می کرد.

این طراح تولید در نهایت درباره کارهای جدید خود در عرصه تلویزیون به گیلونا گفت: پوست شیر ​​آخرین کار تلویزیونی من بود که با برادران محمودی برای تریبون ساختیم. کار جدید دیگری با آقای مصطفی کیایی دارم که در آستانه ورود به مرحله پیش تولید است، آن هم برای پلتفرم. پوست شیر ​​برای من تجربه بسیار خوشایندی بود و از آن لذت بردم.

به گزارش گیلونا، زنده یاد جلیل فتوحی نیا، طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون، نهم آذرماه بر اثر بیماری در سن ۵۲ سالگی درگذشت. او در سال‌های اخیر بر روی طراحی تولید مجموعه‌های تلویزیونی مانند داستان یک شهر ساخته اصغر فرهادی و مختارنامه و سلمان فارسی ساخته داود میرباقری کار کرده است.

انتهای پیام