فرهنگ و هنر

تقویت حوزه محصولات و صادرات فرهنگی از رویکردهای سازمان فرهنگ و ارتباطات است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقویت حوزه تولیدات فرهنگی و صادرات را یکی از رویکردهای این سازمان عنوان کرد و گفت: نگاه فرهنگی به این موضوع داریم. هر چیزی که جنبه اقتصادی پیدا کند برای توزیع باز خواهد بود. اگر سرمایه های فرهنگی، صنایع ایرانی، بازی های ایرانی بازار پیدا کنند، توسعه پیدا می کنند.

به گزارش گیلونا، حجت الاسلام ایمانی پور – رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی – بعدازظهر پنجشنبه گذشته (6 مردادماه) در نشست خبری اختتامیه دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1396 برگزار شد. محل این سازمان تاکید کرد که این اجلاس پس از 10 سال برگزار شد. ، بیانگر بازگشت دیپلماسی فرهنگی به کشور است، گفت: اولین هدف ما تبدیل مدیریت سازمانی به مدیریت میدانی است. اساساً این سازمان به عنوان ستاد مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور تشکیل شد.

وی گفت: این خواسته مقام معظم رهبری از سازمان است. ایشان بارها گفته اند که سازمان باید نقش ستاد و رهبری را ایفا کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: امروز سخنرانی انقلاب و الگوی انقلاب اسلامی مورد مطالبه است. ما در کشورهای اسلامی طرفداران زیادی داریم که ناسازگار هستند و نیاز به قوام دارند.

ایمانی پور یادآور شد: یکی از اولویت های ما استفاده حداکثری از فعالان فرهنگی در داخل و خارج از کشور است، نکته دیگر در نقش اردویی این است که سعی کنیم از همه فعالان استفاده کنیم. وقتی تصمیم به رانندگی می‌گیریم، باید به دنبال توانایی فعال کردن آنها باشیم. باید به فعالان فرهنگی و علمی فعال در داخل و خارج قدرت داده شود و آنها را با یکدیگر پیوند دهد و این مشکل جریان خوبی ایجاد می کند.

وی افزود: در جلسه دهم شعار سه گانه و سه گانه را اتخاذ کردیم که اولین آن مبتنی بر دانش بود. دیپلماسی فرهنگی باید مبتنی بر دانش باشد. یعنی اول رصد هوشمند باشد بعد برنامه ریزی اساسی شکل بگیرد. برای اینکه به دانش و تجربه خود بسنده نکنیم باید کانون های فکری را در عرصه بین المللی شناسایی کنیم. از این رو تشکیل مجمع اندیشمندان در عرصه بین الملل یکی از اصلی ترین رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا نگاه ما به عرصه بین الملل دقیقتر شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: پیشنهاد دوم جلسه همگرایی بود. قصد داریم ارگان های دولتی و نهادهای غیردولتی را به هم متصل کنیم تا بتوانیم با هم جلو برویم. به همین منظور در این نشست سه تفاهم نامه فرهنگی امضا کردیم. ابتدا با سازمان امور اداری و استخدامی که ساختار و سازماندهی نیروی انسانی را تقویت می کند و سپس با میراث فرهنگی که اقتصاد فرهنگ و صادرات محصولات فرهنگی را تقویت می کند، توافق شد. اگر این مهم شود، مشاوران ما نقش نمایندگی سازمان میراث در کشورهای دیگر را خواهند داشت.

ایمانی پور گفت: وجه سوم تقویت صادرات فرهنگی بود. ما این کار را قبل از اجلاس شروع کردیم. در همین راستا رویداد «از ایران» را برگزار کردیم و نهادهای دانش بنیان و استعدادهای جوان را در عرصه بین المللی شناسایی کردیم. بیش از 500 مجموعه برگزیده شده و 80 مورد از آنها برای نمایشگاه انتخاب شده است. این نمایشگاه فرصتی بود تا مشاوران ما با مهارت های فرهنگی آشنا شوند.

وی تقویت حوزه محصولات فرهنگی و صادرات را یکی از رویکردهای این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: نگاه فرهنگی به این معضل داریم. هر چیزی که جنبه اقتصادی پیدا کند برای توزیع باز خواهد بود. اگر سرمایه های فرهنگی، صنایع ایرانی، بازی های ایرانی بازار پیدا کنند، توسعه پیدا می کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: حوزه محله برای ما اولویت و پر چالش است. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا سوء تفاهم ها را با آگاهی کامل به حداقل برسانیم. اخیرا یکی از سیاست های وزیر فرهنگ دعوت از وزرای فرهنگ کشورهای دیگر بود که تاکنون کشورهای متعددی به ایران دعوت شده اند.

ایمانی پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رسالت های سازمان تحلیل ظرفیت دستگاه ها است. مهارت هایی در حوزه و دانشگاه وجود دارد که هنوز به آنها نرسیده ایم. بر اساس دیالوگی که با این دستگاه ها داشتیم، تصمیم بر این شد که از این قابلیت ها در داخل و خارج از خانه حداکثر استفاده را ببریم.

وی در پایان گفت: خدمت به ایرانیان خارج از کشور از اولویت های سازمان است که در موج جدید مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور شاهد علاقه مندان به ایران و انقلاب هستیم. این افراد سفیران نظام هستند که برای فرصت های تجاری و تحصیلی برای مدتی به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

انتهای پیام