فرهنگ و هنر

تکرار سفرهای نوروزی در نمایشگاه کتاب

یک ناشر ضمن صحبت از مشکلات عدم حضور در نمایشگاه کتاب تهران، پیش بینی می کند مانند سفرهای نوروزی امسال، استقبال از این رویداد بسیار خوب باشد.

حسین جاوید، مدیر انتشارات سده در گفت وگو با گیلونا، درباره حضور این انتشارات در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و همچنین انتظارات خود از این رویداد گفت: بخش حضور دوباره پس از دو سال برگزار می شود. امسال در نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.» البته ایده آل همان طور که همیشه گفته ایم این است که بتوانیم در مسیر تقویت کتابخانه ها حرکت کنیم. به همین دلیل است که انتشارات ما در طول سال تخفیف نمی‌دهد یا سعی می‌کنیم کارهایی که به ضرر کتابفروشی‌ها تمام می‌شود، انجام ندهیم.

وی در عین حال گفت: اما نمایشگاه در ساختاری است که شکل گرفته است. خوب یا بد. می توان گفت به غیر از 10، 20 ناشر، بقیه در این رویداد شرکت خواهند کرد. طبق آمار امسال 2400 ناشر برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کردند. اگر همه موفق به شرکت در نمایشگاه نشوند، می توان گفت که تقریباً همه ناشران فعال شرکت خواهند کرد.

این ناشر همچنین با اذعان به آسیب های وارده به کتابفروشی ها و لزوم رسیدگی به آن، بر مشکلات ناشی از عدم شرکت در نمایشگاه تاکید کرد: با توجه به تجربه ای که در این سال ها به دست آمده، زمانی که ناشران در این رویداد شرکت نمی کنند، معمولا دو مشکل وجود دارد. اول اینکه مترجمان و نویسندگان را ناراضی می کند، زیرا بخشی از کار ناشران در نمایشگاه معرفی کتاب های تازه منتشر شده است که هم در فروش و هم در شناخت برند تاثیر زیادی دارد. مترجمان و نویسندگان هر نشریه.

حسین جاوید افزود: برخلاف تحریریه که با مسائل نشر آشنا هستند، بسیاری از مردم از این موضوعات بی اطلاع هستند. عموم مردمی که از شهرستان ها به نمایشگاه کتاب می آیند ممکن است بخواهند کتابی را در نمایشگاه بخرند که در شهر خود پیدا نکرده باشند. اما وقتی می بینند که ناشرشان در این نمایش شرکت نکرده است، ممکن است احساس توهین کنند. ما ناشر کوچکی هستیم، اما این برای ناشران بزرگ آشکارتر است. بسیاری از شهروندان عمومی به دنبال کتاب‌هایی هستند که در شهر خود پیدا نکرده‌اند یا به دنبال تخفیف‌های اضافی هستند و در صورت عدم مشارکت ناشر در این زمینه، این مشکلات ممکن است رخ دهد. البته یک بار دیگر تاکید می کنم که ایده آل این است که بتوان کتاب را از طریق شبکه توزیع و کتابفروشی ها در اختیار عموم قرار داد. اما در حال حاضر، در زنجیره ای که بیش از 30 سال از عمر آن می گذرد، تغییر امکان پذیر نیست و اگر قرار است تغییری اتفاق بیفتد، از طریق ناشران بزرگتر و قدرتمندتر و همچنین شبکه دولتی که تصمیمات مهم را می گیرد، امکان پذیر است. حوزه نمایشگاه . .

مدیر انتشارات سده سپس بر دو بعد علمی، فرهنگی و جشنواره ای نمایشگاه کتاب تهران که معتقد است از ابتدا با هم بوده اند، خاطرنشان کرد: همانطور که در سفرهای نوروزی امسال شاهد بودیم، باید با انباشتگی کنار بیاییم. تقاضا در نمایشگاه کتاب امسال». فکر می کنم دو سال گذشته خیلی سخت بوده و مردم از خیلی چیزها از جمله نمایشگاه کتاب یا جشنواره ای به این بزرگی محروم شده اند. بنابراین پیش بینی من این است که تقاضا انباشته شده و برخلاف پیش بینی سایر همکاران همانطور که در سفرهای نوروزی شاهد بودیم استقبال بسیار خوب خواهد بود. البته اینکه آیا این استقبال خوب منجر به فروش خوب می شود یا خیر یک سوال فرعی است. ممکن است بازدیدکنندگان زیادی ببینیم، اما لزوماً افزایش فروش آنچنانی نداریم. به خصوص که کتاب گران شده و مشکلات اقتصادی بیشتر شده است.

او گفت: «این کار برای ناشران بسیار دشوار خواهد بود که همزمان همین کار را انجام دهند. برای مدیریت این موضوع به یک تیم قوی نیاز دارید. ناشران برای ارسال سفارش به نیروهای مختلفی نیاز دارند و از طرفی نمایشگاه حضوری نیز مشکلاتی دارد. اما ناشران معمولاً قدرت انجام هر دو را ندارند. مشکل دیگر این است که موجودی ناشر محدود است، مثلاً اگر 100 عنوان از یک کتاب موجود داشته باشیم، با قرار دادن آنها در سیستم نمایش مجازی، دیگر نمی توان آن ها را در نمایشگاه حضوری به فروش رساند. و برعکس هم وجود دارد. بنابراین، متعادل کردن موجودی به منظور عدم تاخیر در سفارشات و عدم ایجاد شکاف از دیگر مشکلات خواهد بود. امیدواریم بتوانیم از پس این امر برآییم.

جاوید در پایان درباره انگیزه سردبیران برای پذیرش مشکلات نمایشگاه حضوری با توجه به برگزاری نمایشگاه مجازی گفت: تجربه ای که در این دو سال از نمایشگاه مجازی به دست آورده ایم این بوده است که بیشتر خریدها در یک نمایشگاه انجام شده است. کتاب.یعنی عموم به سایت مراجعه می کنند و کتابی را که قبلا تصمیم به خرید یا نیاز به خرید آن را داشته اند سفارش می دهند و دریافت می کنند اما در نمایشگاه فیزیکی و حضوری امکان دیدن آن برای عموم وجود دارد. کتاب‌هایی که نیازی ندارند یا برنامه‌ریزی نکرده‌اند از قبل بخرند و بلافاصله تصمیم بگیرند که آن‌ها را بخرند یا نه؛ همچنین می‌توانند به توضیحات ناشر گوش دهند، در صورت نیاز به کتاب در زمینه خاصی مشورت کنند و ناشر آن را داشته باشد. فرصتی برای ارائه کتاب هایش فروش فضا افزایش می یابد در نمایشگاه به ندرت افرادی را می بینیم که یک کتاب بخرند، خودشان مشورت می کنند یا مرور می کنند یا دور غرفه می گردند و چند کتاب را انتخاب می کنند به همین دلیل نمایشگاه های حضوری برگزار می شود. a همیشه برای ناشران بهتر است. در واقع، این نمایشگاه به ناشران این فرصت را می دهد که علاوه بر فروش، از بازخورد مخاطبان برای انتشار کتاب استفاده کنند.

تکرار سفرهای نوروزی در نمایشگاه کتاب

انتهای پیام/