فرهنگ و هنر

“تیر ستارگان بر فراز دماوند” از دوربین عکاس

گیلونا/گیلان برگزیده جشنواره عکس نجوم کشوری که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: آسمان طبیعت زیبا و لایتناهی بالای سرمان بسیار زیباست اما خیلی از ما حتی سرمان را برای دیدن زیبایی‌هایش بالا نمی‌گیریم.

کامبیز عمویی که در بخش عکس جشنواره نجوم ادیب اصفهان موفق به کسب رتبه سوم شده، در گفت‌وگو با گیلونا اظهار کرد: عکس “رد ستارگان بر فراز دماوند”؛ موفق به کسب رتبه سوم در بخش عکاسی نجوم این جشنواره شد.

وی با بیان اینکه دماوند را برای سوژه عکس انتخاب کردم زیرا این کوه یکی از نمادهای اصلی کشور است، افزود: قبلاً هم یکی از عکس‌هایم با عنوان آرش کمانگیر، در فضای مجازی خبرساز شده بود. این عکس عبور یک آذرگوی زیبا بر فراز قله دماوند بود. عده‌ای عنوان کردند این عکس آن‌ها را به یاد افسانه آرش کمانگیر انداخته است‌ که با پرتاب یک تیر از فراز دماوند مرز ایران را مشخص کرده است.

"تیر ستارگان بر فراز دماوند" از دوربین عکاس

عمویی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال سابقه عکاسی جدی در حوزه حیات وحش ایران و گیلان، از جمله تالاب انزلی از جمله فعالیت‌های هنری‌ام هستند، تصریح کرد: هشت سال است در کنار این فعالیت‌ها، عکاسی نجومی هم انجام می‌دهم که از آن جمله “رد ستارگان از نمای غار دربند رشی”؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان ریخت‌ها در ایران است.

"تیر ستارگان بر فراز دماوند" از دوربین عکاس

این عکاس گیلانی با اشاره به اینکه ۴۵ سال دارم و تحصیلاتم کارشناسی ارشد زیست‌شناسی است و فعالیت‌هایم عمدتا در حوزه گردشگری، محیط زیست و توانمندسازی جوامع محلی است، در خصوص سختی کار عکاسی گفت: شرایط گذران زندگی همچنین اشتغال به کسب و کار معمولا اجازه نمی‌دهد تا وقت زیادی برای پرداختن به فعالیت‌های هنری داشته باشیم ولی وقتی علاقه باشد، از چیزهای دیگر می‌گذری که کار هنری را ادامه دهی.

وی با تاکید بر اینکه عکاسی حرفه و هنری است که به تمرین، ممارست و تلاش زیاد احتیاج دارد، افزود: از مشکلات حوزه عکاسی تخصصی می‌توان گران بودن ملزومات عکاسی همچنین هزینه‌های سفر به مقصد مورد نظر را نام برد ضمن اینکه طی آن سفر ممکن است نتوان عکس مطلوب را بنا به دلایل مختلف از جمله شرایط جوی ثبت کرد.

"تیر ستارگان بر فراز دماوند" از دوربین عکاس

برگزیده جشنواره کشوری نجوم اصفهان در خصوص مزایای برگزاری چنین رویدادهایی گفت: این رویدادها فرصتی است تا زحمات چندین ساله یک هنرمند عکاس که طی سال‌ها برای خلق یک اثر صرف شده، دیده شود ضمن اینکه مکانی است که فعالان این حوزه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و علاوه بر تبادل تجربیات؛ این دوستی‌ها و ارتباطات باقی می‌ماند و مزیت دیگر برگزاری چنین جشنواره‌هایی، ایجاد زمینه آشنایی عموم علاقه‌مندان با عکس، آسمان شب و طبیعت آسمان است همانطور که خودم از طریق یک برنامه تلویزیونی “آسمان شب” جذب این حوزه شدم و مقدمه‌ای برای شروع به مطالعه و گذراندن دوره‌های آموزشی عکاسی شد.

وی افزود: هنوز هم آموزش می‌بینم و علاوه بر آن، تدریس هم دارم ضمن اینکه با تدریس چیزهای جدید می‌آموزم و این پویایی و یاد گرفتن‌ها و یاد دادن‌ها باعث می‌شود اعضای جدیدی وارد این عرصه شوند.

"تیر ستارگان بر فراز دماوند" از دوربین عکاس

عمویی با بیان اینکه آسمان طبیعت زیبایی است که بالای سر ما قرار دارد و شاید حتی سرمان را برای نگاه کردن به زیبایی‌های آن بالا نگیریم، تصریح کرد: همانطور که زیبایی‌های آسمان لایتناهی است، هنر عکاسی نیز انتها ندارد و هر کس از منظر خودش می تواند اثری خلق کند و همین هنر را جذاب می‌کند.

این هنرمند عکاس با تاکید بر اینکه در هنر عکاسی همیشه باید یاد بگیریم، تمرین داشته باشیم به صورت عملی کار کنیم و پشتکار داشته باشیم، گفت: در این رشته برای دوره‌های تخصصی دسترسی به اساتید کمی سخت است ولی دوره‌های عمومی اساتید زیادی هستند ضمن اینکه در فضای مجازی هم می‌توان بخشی از آموزش‌ها را فرا گرفت و راه نرفته بسیار است.

انتهای پیام