فرهنگ و هنر

حرف های سجادی درباره فیلم خاکسپاری کیارستمی و برخی ممیزی ها

محمدعلی سجادی که فیلمی از مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی را ضبط کرده است با انتقاد از وضعیت فیلمبرداری می گوید: این فیلم را در حد توانم ساختم اما با شرایطی که وجود دارد طبیعی است که نمی توانم دیدی برای نمایش آن داشته باشم. .

به گزارش گیلونا، فیلم سینمایی «چهار شب و یک روز» نام مستندی به کارگردانی محمدعلی سجادی است که تیرماه 1395 همزمان با درگذشت عباس کیارستمی و تشییع جنازه عباس کیارستمی اکران شد. در شب اعلام درگذشت کیارستمی کمیته ای در تالار سینما تشکیل شد تا مراسم پذیرایی از پیکر این کارگردان بزرگ و تشییع وی را برنامه ریزی کند.

سجادی در آن زمان یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن کارگردانان خانه سینما بود و مسئولیت فیلمبرداری این مراسم به او سپرده شد. او به همراه مجید غفاری، رضا غفاری، مهدی افشار و حمید محمد قلی تمام اتفاقات آن روزهای خاص را فیلمبرداری کرد و در نهایت تبدیل به فیلمی شد به نام «چهار شب و یک روز»؛ «چهار شب و یک روز». فیلمی که در سال 2018 تنها یک اکران در سینما داشت.

حالا به بهانه سالگرد درگذشت عباس کیارستمی که 23 تیرماه بود، از سجادی پرسیدیم که آیا قصد دارد این فیلم را در اختیار مردم قرار دهد؟

وی در گفت وگو با گیلونا با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ای برای اکران ندارد، اما اگر مراسم یا مراسمی باشد آن را در اختیار قرار می دهد، خاطرنشان کرد: در همان سال این کار را انجام دادم، اما مشکل توزیع و پخش فیلم در این کشور امری جدی است که در حال حاضر راه حلی برای آن ندارم، البته دارم، اما ما تعیین کننده نیستیم. یعنی هر جا گیر می کنند ما هم جزو بازی مردانه می شویم و هر جا که آنها گیر نمی دهند باید تسلیم شویم.

وی با اشاره به وضعیت سایر فیلم های خود افزود: گروه «هنر و تجربه» که تقریباً تکمیل شده و چیزی با آن نام و آن ویژگی باقی نمانده است. خود سینما الان به غیر از دوستانی که سوار موج می شوند و مشغول کار هستند، بقیه تقریباً وقتشان را به کانجی می گذرانند و فیلم هایی که در صف هستند خوب کار نمی کنند و خیلی راحت مداحی آنها را می خوانند. سینمای تجربی و مرکز گسترش از این بازی مستثنی نیستند. فقط در زمانی که گرم از دولتی به دولتی دیگر می رفت، کمک کوچکی به فیلم «حمید هما» کردند و نه چیز دیگر. برای پروژه های تحقیقاتی فرهنگی و تصویربرداری از مراکز و بنیادهایی که می توانستند کمک کنند، درخواست کردم. فیلم «سودابه» از سال 1397 اکران نشده است، یعنی یک بار در شروع کرونا قراری برای اکران در سینما فرهنگ داشتم که قبول نکردم، چون دیدم چه بلایی سر فیلم ها می آید. در آن زمان و مراحل فیلمبرداری هنوز ادامه دارد.

سجادی با اشاره به اینکه مستندهای زیادی با موضوعات مختلف از جمله شاهنامه ساخته شده اما اکران نشده است، ادامه داد: بهترین فضا برای پخش مستند تلویزیون است که می توانند مخاطب خوبی داشته باشند. این فرصت در تلویزیون های خارج از کشور از جمله تلویزیون های فارسی زبان وجود داشته است، اما متاسفانه در داخل کشور خبری نیست، بنابراین ممکن است تنها چند مراسم برای پخش مستندهایی مانند “چهار شب و یک روز” یا رویدادها باقی بماند. در قالب بزرگداشت یا بازسازی درگذشت کیارستمی برگزار می شود.

این کارگردان بیان کرد: البته در شرایط فعلی نباید فراموش کرد که وضعیت اکران در سینماها اصلا خوب نیست چرا که مردم بیش از هر چیز به فکر معیشت خود هستند و نبود امنیت روانی باعث می شود. سینما اولویت آنها نیست. مطمئناً آنها گزینه اکران خانگی و فیلم های روز دنیا را به راحتی در دسترس دارند، اما نکته قابل توجه در این وضعیت این است که فیلم هایی که تولید و پخش شده اند با موانع دیگری (مثل مافیا و انحصار) روبرو هستند. توزیع و سرمایه و غیره) و عجیب اینکه در شرایطی که نگرانی های زیادی برای آینده سینما بیان می شود، شهرداران همچنان مشغول کار خود هستند. نه تنها در سینما، بلکه در سایر بخش های فرهنگی مانند کتاب نیز شنوندگان به صورت ثابت دستمزد دریافت می کنند. تیراژ کتاب به 200 نسخه رسیده است، اما به جای آنها قیچی‌کاران هستند. این وضعیت خیلی ناراحت کننده است، چون من هم مثل هرکسی که اثری خلق می کند، دوست دارم آن را در معرض دید عموم قرار دهم، تا الان تمام تلاشم را کرده ام، اما وقتی جا نیست چه کار کنم.

سجادی در پایان به موضوع فیلم خود درباره کیارستمی اشاره کرد و افزود: برخی تصور می کردند فیلم «چهار شب و یک روز» درباره مرگ عباس کیارستمی است، اما اصلا اینطور نیست و کل فیلم یک فیلم است. مراسم تشییع جنازه به یک رویداد تبدیل شد، مراسمی که در آن تعداد زیادی از مردم شرکت کردند. من در حد امکاناتم این فیلم را ساخته ام اما در این شرایط طبیعی است که نمی توانم دیدی برای نمایش آن داشته باشم اما امیدوارم شرایط برای عرضه این فیلم همراه با فیلم های کارگردانان جوان فراهم شود. نسل متوسط ​​و همه آنها که آثاری برای نمایش ساخته اند.

انتهای پیام