فرهنگ و هنر

خارجی‌ها بیشتر برای عمل زیبایی به ایران سفر می‌کنند

دبیر شورای حاکمیتی گردشگری سلامت کشور گفت: بیشتر بیماران خارجی ایران از کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان و بحرین هستند که پیش از کرونا بیش از یک میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه داشته است. بیشتر ویزیت این بیماران برای جراحی های زیبایی، پیوند اعضا، چشم پزشکی و درمان ناباروری است.

به گزارش گیلونا، دیاکو عباسی با اشاره به برنامه ریزی ایران در یک افق چهار ساله برای دستیابی به درآمد سالانه 3.5 میلیارد دلاری در حوزه گردشگری سلامت (مراقبتی و سلامتی)، اظهار کرد: گردشگران این منطقه با دو هدف مراقبت و سلامتی. بیشتر از کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان، قطر و بحرین برای انجام عمل های زیبایی، پیوند اعضا، کبد، چشم پزشکی، درمان ناباروری IVF، قلب و عروق، بهداشت و آب درمانی به ایران سفر می کنند.

وی بدون اشاره به بازه زمانی مشخص، تعداد ویزای پزشکی صادر شده از سوی وزارت امور خارجه را 350 هزار روادید اعلام کرد و با این احتمال که آمار رسمی کمتر از تعداد واقعی مراجعه کنندگان خارجی به ایران باشد، رقم اصلی را برآورد کرد. بین 800 تا 900 هزار نفر هستند و در ادامه بیان کرد: این افراد (معمولا) برای درمان با ویزا به کشور نمی آیند و به مراکز و کلینیک های غیرمجاز و غیر استاندارد مراجعه می کنند.

به گفته دبير شوراي حاكميت گردشگري سلامت كشور، تعداد بيمارستان هاي داراي مجوز IPD پذيرنده بيمار خارجي 210 بيمارستان است و 400 مركز آبدرماني در سراسر كشور و 600 دفتر گردشگري نيز مجوز فعاليت گردشگري سلامت دارند.

عباسی افزود: شیراز، مشهد، یزد، تبریز، ارومیه، اهواز، رامسر، اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان و سنندج بیشترین ظرفیت را در حوزه گردشگری سلامت دارند.

وی همچنین گفت: بخش گردشگری پزشکی قبل از شیوع کرونا یک تا یک میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد داشت.

دبیر هیات مدیره گردشگری سلامت کشور معتقد است گردشگران درمانی چهار برابر سایر گردشگران هزینه می کنند و میانگین هزینه گردشگرانی که برای درمان به ایران می آیند بین 8 تا 13 هزار دلار است.

وی در عین حال گفت: ایران هنوز به مقصد گردشگری سلامت تبدیل نشده و در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم بازاری بین‌المللی ایجاد کنیم و زیرساخت‌های لازم را برای فعالان حوزه سلامت در بازارهای مرجع ایجاد کنیم.

عباسی با بیان اینکه در برند ملی گردشگری سلامت قدم خوبی برداشته نشده است، گفت: برند گردشگری سلامت ایران در بازارهای هدف چندان شناخته شده نیست. برای برندسازی و تبلیغات برنامه جدی داریم تا با حضور قوی تر در بسترهای بین المللی، شرکت ها، شرکت ها و مراکز درمانی را معرفی کنیم و برند گردشگری سلامت را در سطح بین المللی بشناسانیم.

انتهای پیام