فرهنگ و هنر

خاطرات اساتید موسیقی از مواجهه با آقای شستاکوویچ

مراسم افتتاحیه کتاب «سمفونی ها و کنسرتوهای دیمیتری شستاکوویچ» نوشته دیوید هروویتز و امیرحسین رمضانی جمعه 30 آبان ماه با سخنرانی برخی از نوازندگان در تالار رودکی تهران برگزار شد.

به گزارش گیلونا، به نقل از مشاور روابط عمومی برنامه، مراسم افتتاحیه کتاب «سمفونی و کنسرتوهای دیمیتری شستاکوویچ» نوشته دیوید هروویتز و امیرحسین رمضانی عصر جمعه 27 آبان ماه با سخنرانی برخی از نوازندگان و آهنگسازان از جمله نادر مشایخی، محمدرضا تفضلی، آرمان نوروزی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

حرفه های جالب از روزهای مرگ شستاکوویچ

نادر مشایخی – آهنگساز و رهبر ارکستر او در ابتدای مراسم توضیح داد که 48 سال منتظر انتشار چنین کتابی در ایران بوده است. جالبتر اینکه وقتی فهمیدیم او مرده است، با یک روبان مشکی بستیم که بسیاری از مردم هنرستان به ما خندیدند. اما برای ما افتخار بزرگی بود که در هنرستان به نام شستاکوویچ شناخته شدیم.

وی افزود: ما در آن زمان خلأ داشتیم تا بتوانیم بیشتر به محتوای موسیقایی شستاکوویچ بپردازیم و امروز که این کتاب در ایران منتشر شد، از انتشار آن بسیار خوشحالم. من معتقدم این کتاب می تواند ما را از لحاظ فنی با بعد وسیع تری از شخصیت هنری شستاکوویچ آشنا کند. این کتاب همچنین سعی دارد شخصیت سیاسی و اجتماعی جالب شستاکوویچ را بررسی کند. موضوعاتی که می تواند با مطالعه این کتاب ما را به دیدگاه های جدیدی از ویژگی های مختلف آن سوق دهد.

مشایخی با اشاره به دیگر ویژگی های علمی و فنی آثار شستاکوویچ گفت: دیمیتری شستاکوویچ از معدود هنرمندانی است که جرات شکست را داشته است. او در بسیاری از فعالیت های موسیقی خود تا آنجا پیش می رود که خود را زیر پا گذاشته است. این شجاعتی است که در افراد کمی یافت می شود. از هنرمندانی بود که خیلی کم حرف می زد. او در مورد موسیقی هم کمتر صحبت می کند و از مسائل سیاسی هم صحبت نمی کند. تمام زندگی او فقط موسیقی بود. ویژگی هایی که اکنون برای این افراد در موسیقی ما نیاز داریم می تواند برای همیشه باقی بماند. با این حال، شخصیت ست استاکوی شخصیت دارای پیچیدگی در فرم و محتوای مورد علاقه اوست.

خاطرات اساتید موسیقی از دیدار با آقای ست استاکوی.

زمانی بود که تنها دو کاست شستاکوویچ در ایران وجود داشت

محمدرضا تفضلی – آهنگساز و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران او در این مراسم گفت: اولین برخورد من با ش استاکوی در هنرستان موسیقی بود. در آن زمان بچه‌هایی بودند که در مورد موسیقی کلاسیک کنجکاو بودند و علاقه‌هایشان را به اشتراک می‌گذاشتند. البته در آن زمان اینترنت نبود و ما در فقر ساختارهای دهه شصت و هفتاد بودیم. در این شرایط فقط دو نوار از ست استاکوی وجود داشت که فقط می توانستیم به آن ها گوش کنیم. جالب اینجاست که در حوزه کتاب تاریخ از آثار صوتی بدتر بود. در این زمان فقط چند کتاب در این زمینه وجود داشت که روزی نزدیک کتابفروشی در خیابان انقلاب با عنوان «آهنگساز مردمی شستاکوویچ» اثر احمد ضابطی جهرمی پیدا کردم. کتابی که همین عنوانش ما را جذب مطالعه کرد و شاید مهمترین منبعی بود که مطالعه کردیم.

خاطرات اساتید موسیقی از دیدار با آقای ست استاکوی.

این کتاب یک اثر مخاطب ساز است

آرمان نوروزی – مدرس دانشگاه و نوازنده وی در سخنانی ضمن ارزیابی مثبت از انتشار چنین کتاب هایی در کشورمان، گفت: می خواهم مانند آقایان مشایخی و تفضلی درباره دیدارم با شستاکوویچ در نوجوانی و جوانی صحبت کنم؛ چرا که ایشان یکی از کسانی هستند که در دوران نوجوانی و جوانی حضور داشتند. هنرمندانی که ما را به ارمغان آوردند در نوجوانی همه را به وجد می آوردند.ما در دورانی زندگی می کردیم که خرید یک آلبوم موسیقی به صورت کاست برای ما اتفاق بسیار مهم و با ارزشی بود.مهمترین برخورد ما با این آثار این بود که برخی از این نوارها از توضیحات و من به عنوان یک نوجوان که افتخار محافظه کار بودن را نداشتم بسیاری از اصطلاحات این توضیحات را درک نکردم.

وی در ادامه سخنان خود با ارائه خرده روایت هایی از شناخت آثار ستاستاکوی آثار خود و نسلش به انتشار کتاب سمفونی ها و کنسرتوهای دیمیتری استاکوی اشاره کرد و گفت: این کتاب یکی از آثار است. کتاب پیش روی ما از این جهت خوب است که مخاطبان موسیقی جدی تری را به دنبال دارد؛ زیرا ساختار متفاوتی دارد که آن را از سایر کتاب های منتشر شده در ست استاکوی متمایز می کند. تفاوت در این کتاب این است که موسیقی ست استاکوی موسیقی در این کتاب ابعاد جدی تری از زندگی شخصی او به خود گرفته و این به ما کمک می کند مخاطب جدی تری در موسیقی داشته باشیم که بتواند سالن های کنسرت ما را با موسیقی جدی تری پر کند.

نوروزی افزود: یکی دیگر از دلایلی که می توان آن را از نکات ارزشمند این کتاب دانست، نظم و انضباط در قالب نگارش است که در چارچوبی مشخص می توانیم آن را مشاهده کنیم که خواندن کتاب را برای خواننده راحت و آسان می کند. آنچه در مورد این کتاب واقعاً دوست دارم و در گفتگوهای بسیاری از نوازندگان و رهبران ارکستر می بینم، نکته نادیده گرفته شده اجرای یک دیالوگ ساده و خودانگیخته است که بهترین صفت را به کار می برد. نکته ای که می تواند راهنمای خوبی برای استفاده ما از موسیقی چه به عنوان شنونده و چه به عنوان بازیگر موسیقی باشد.

خاطرات اساتید موسیقی از دیدار با آقای ست استاکوی.

پروژه ای که نویسنده آمریکایی آن را بسیار دوست داشت

امیرحسین رمضانی استاد دانشگاه، آهنگساز و پژوهشگر یکی از نویسندگان کتاب «سمفونی ها و کنسرت های دیمیتری شستاکوویچ» وی در قسمت پایانی برنامه ضمن قدردانی از حضور عموم مردم در این برنامه اظهار داشت: در زمان حضورم در هنرستان موسیقی بود که باید در مورد ست استاکوی کار تحقیقی انجام می دادیم. متمرکز بر سمفونی n. 1 و برای من خیلی جالب بود که آهنگسازی از 18 سالگی شروع به خلق چنین اثری کرد و در ذهنم این توهم را داشتم که می توانم در 18 سالگی چنین اثری را خلق کنم. اجازه دهید تاکید کنم که این اتفاق به طور طبیعی رخ نداده است. این اولین دیدار من با شستا کوویچ بود.

وی با اشاره به انگیزه های خود از ورود به پروژه کتاب نویسی و چگونگی ورودش به این پروژه گفت: سال ها پیش کتابی از این مدرس و منتقد موسیقی خواندم که در اثری 200 صفحه ای درباره آثار ست استاکوی نوشته بود. دیوید هروتیز را همانطور که به نویسنده اول داده شده است بشناسید. نوشته هایی که برای من بسیار جالب بود و یک تحلیل شنیداری انجام داد که مرا بر آن داشت تا مکاتبه خود را با این استاد دانشگاه آغاز کنم. وقتی موضوع نوشتن این کتاب را با او در میان گذاشتم، بسیار استقبال کرد و مرا تشویق کرد که به کار ادامه دهم. من همچنین با دیوید هریت بر اساس نگرانی هایم در مورد کتاب مصاحبه کردم. نتیجه این گفتگوها کتاب 652 صفحه ای بود که تحلیل جامع تری نسبت به نسخه دیوید دارد و همه آثار با نسخه صوتی همراه شده است که در آن شنونده موسیقی در حال خواندن کتاب همزمان به نسخه صوتی و نت گوش می دهد. متن.

رمضانی که این کتاب را به محمدرضا تفضلی تقدیم کرد، با اشاره به جزئیات دیگر این اثر و مقایسه آن با نسخه نوشته دیوید هرویتز، تاکید کرد: به همراه این کتاب، فایل صوتی و حتی یک پارتیتور تهیه شده است که شامل تمام نسخه های گردآوری شده در کتاب.” به آن چسبیده اند. با این حال، این کتاب بسط تفکر نویسنده اصلی است. این کتاب که از 200 صفحه به 652 صفحه تبدیل شده است هم اکنون توسط انتشارات نای و نی با استناد به منابع متعدد و معتبر به زبان انگلیسی و همچنین اکتشافات علمی من در زمینه موسیقی ارائه شده است و باعث خوشحالی من است. که پس از انتشار رسمی در مهرماه سال جاری، چاپ اول کتاب به پایان رسیده و برای چاپ دوم آماده می شود. البته این کتاب با تعدادی از شماره های در نظر گرفته شده در خارج از ایران به زودی منتشر خواهد شد که برای من اتفاق مبارکی است.

خاطرات اساتید موسیقی از دیدار با آقای ست استاکوی.

انتهای پیام/