فرهنگ و هنر

خلبانان شهید شهریور – گیلونا

نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس در بخش تهاجمی و دفاعی عملکرد درخشانی داشت. به گونه ای که هر ماه تعدادی از سرداران این نیرو در راه دفاع از وطن به شهادت می رسند. در این گزارش به معرفی شهدای شهریور نیروی هوایی می پردازیم.

به گزارش گیلونا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اولین ارگان و سازمانی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، ارتش بود. در این میان به دلیل ماهیت ماموریت و تجهیزات مهم و حساس هوانوردی و اتکای شدید تجهیزات هواپیما به آمریکا، هوانوردی در خط مقدم خودکفایی، طراحی، تولید قطعات، تجهیزات و جهاد خودکفایی قرار داشت. .

نیروی هوایی در سال های اخیر در تمام وظایف افتخارآمیز که از نیروهای مسلح انتظار می رفت در صف اول قرار گرفته است. و هر ماه تعدادی از مردان بلند پرواز این نیرو در راه دفاع از میهن به شهادت می رسیدند. در این گزارش به معرفی شهدای شهریور نیروی هوایی می پردازیم.

خلبانان شهدای شهریور
شهید خلبان علی ایلخانی

علی ایلخانی در اردیبهشت 1334 در تهران به دنیا آمد. پس از فارغ التحصیلی به نیروی هوایی پیوست و برای گذراندن دوره های پرواز به آمریکا سفر کرد. سپس طی دوره پیشرفته پرواز در سال 56 به ایران بازگشت و به عنوان خلبان «اف4» انتخاب و به پایگاه سوم شکری منتقل شد. ظهر 17 شهریور ماه 59 یک فروند هواپیمای ارواح به خلبانی سرگرد محمود اسکندری و کمک ستوان علی ایلخانی برای پشتیبانی از نیروهای داخلی در محور قصرشیرین از پایگاه سوم شکری به پرواز در می آید. از سرپل ذهاب به سمت نفت شهر در حال حرکت هستند که خلبان اعلام می کند سمت چپ جاده به شدت زیر آتش است. در همین حین هواپیما مورد اصابت قرار می گیرد، اسکندری با سرهنگ گلچین تماس می گیرد و اعلام می کند که هواپیما دیگر قادر به پرواز نیست، در این بین هواپیما دوباره مورد اصابت گلوله ضدهوایی قرار می گیرد.

ایلخانی به اسکندری هشدار می دهد که آتش از دو طرف هواپیما در حال گسترش است. با دستور اسکندری هر دو خلبان بلافاصله اخراج می شوند. اسکندری در پاسگاه خسروی و ایلخانی در گمرک خسروی فرود می آیند. هواپیما نیز پس از حدود 3 کیلومتر به زمین برخورد می کند. اسکندری از ناحیه مچ پا و کمر مجروح شد اما تا رسیدن نیروها به سر ایلخانی تمام شد و وی در 26 شهریور 59 به شهادت رسید.به این ترتیب تحقیقات اولیه درباره علت شلیک گلوله های ضدهوایی نیروهای داخلی انجام می شود. تصدیق کرد.

خلبانان شهدای شهریور
شهید خلبان علی شمس بیگی

علی شمس بیگی در فروردین 1325 در شهرضا به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات، در بهمن ۱۳۹۲ به نیروی هوایی پیوست و پس از آموزش مقدماتی به خارج از کشور اعزام شد و در سال ۱۳۹۶ به ایران بازگشت و به عنوان خلبان «اف ۴» انتخاب شد. دوره های امداد و نجات را در کابین جلو و به عنوان مربی خلبانی گذراند. طولی نکشید که به عنوان یکی از بهترین خلبانان فانتوم انتخاب شد. در شهریور 59 فرمانده «گردان 31 شکاری» همدان مأمور به پرواز در منطقه سرپل ذهاب با هلیکوپتر برای شناسایی اهداف مهم در زمین بود.

ساعت 10 صبح 28 شهریور 1359 بالگرد از پایگاه سوم شکری به پرواز درآمد. در حین پرواز، بالگرد در حوالی قصرشیرین مورد هدف پدافند قرار می گیرد. دو نفر از خدمه به نام های زینل پور و مشایخی قبل از سقوط به زمین می افتند و بالگرد چند ثانیه بعد به زمین برخورد می کند و شمس بیگی به همراه ناخدای فعلی بیژن خلبان علی اکبر رشیدی و ستوان دوم جلالی به شهادت می رسند. صبح بیستم با کمک سپاه پاسداران، اجساد سوخته افراد داخل بالگرد به بیمارستان منتقل شد.

خلبانان شهدای شهریور
شهید خلبان محمد زارع نعمتی

محمد زارع نعمتی در خرداد 1330 در ساوه به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات در مرداد 1393 به نیروی هوایی پیوست و پس از گذراندن دوره پیشرفته پرواز در سال 52 به ایران بازگشت و به عنوان خلبان اف 5 مشغول به کار شد. به دلیل توانایی پروازی بالایی که داشت در کمتر از دو سال به عنوان معلم خلبان F5 انتخاب شد. صبح روز 27 شهریور 1359، نیروهای متجاوز عراقی به مهران حمله کردند. بلافاصله دو فروند هواپیمای F5 به سرکردگی کاپیتان محمد زارع نعمتی و ستوان یکم بیژن هارونی برای مقابله با آنها به پرواز در می آیند.

یک بار در مهران، بمباران انجام می شود، اما هواپیمای زارع نعمتی هدف قرار می گیرد و هواپیما به زمین برخورد می کند و خلبان قادر به فرود نیست. اما محمد مجروح شد و هواپیما با سینه به زمین اصابت کرد و خلبان به صورت جهش ضربه ای به بیرون پرتاب شد. در این حالت اگرچه بدن خلبان از بیرون سالم است اما از درون کاملا متلاشی می شود. تا اینکه پس از آزادی شهید لشکری ​​جزو خلبانان مفقود جنگ بودند که پس از گواهی شهادت شهید لشکری ​​و درخواست دولت عراق برای تحقیق از ایران اعلام می شود. سرانجام پیکر این شهید بزرگوار با تشییع در قبرستان العماره با حضور نماینده ایران راهی میهن اسلامی شد.

خلبانان شهدای شهریور
شهید خلبان خالد حیدری

خالد حیدری معروف به اولین خلبان شهید دوران دفاع مقدس در سال 1329 در روستای قلقله از توابع شهرستان مهاباد به دنیا آمد. او علاقه خاصی به ادبیات و شعر داشت و در طراحی و خوشنویسی سیاه قلم چنان مهارت داشت که آثار ماندگاری در این زمینه از خود به جای گذاشت. در سال 1350 برای گذراندن دوره مقدس سربازی مشغول به خدمت در نیروی هوایی شد. پس از پایان خدمت سربازی، در آزمون پذیرش در دانشکده خلبانی شرکت کرد و با قبولی در این آزمون، وارد نیروی هوایی و دانشکده خلبانی شد.

خالد حیدری پس از گذراندن دوره مقدماتی یک ساله در ایران در سال 1353 به مدت دو سال به آمریکا اعزام شد و پس از آموزش پرواز با هواپیماهای «تی 37»، «تی 38» و «اف4» به عنوان خلبان جنگنده به ایران بازگشت. و پس از 6 ماه حضور در پایگاه یکم شکاری در سال 1356 به پایگاه سوم شکاری منتقل شد. خالد حیدری با شروع جنگ تحمیلی به همراه دیگر خلبانان دلیر از آسمان میهن پاسداری کرد.

سرانجام در 31 شهریور 1359 در عملیاتی موسوم به “انتقام” در حالی که همراه “تیم الفرد” از پایگاه سوم شکری بود، مأموریت بمباران پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق را بر عهده داشت. هواپیما مورد اصابت موشک سام قرار گرفت و به رودخانه دجله سقوط کرد و سقوط کرد و محمد صالحی به همراه دستیارش شهید شد. خالد حیدری به عنوان اولین شهید برون مرزی هوانوردی نظامی دوران دفاع مقدس و همچنین شهید وحدت در استان آذربایجان غربی شناخته می شود. همچنین تندیس شهید خلبان خالد حیدری اولین شهید خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار ماکت هواپیمای آن شهید بزرگوار در ورودی مهاباد – ارومیه نصب شده است.

خلبانان شهدای شهریور
شهید محمد صالحی

محمد صالحی در خانواده ای چهار پسر و یک دختر به دنیا آمد و محمد آخرین فرزند خانواده است. یک بار در کودکی مریض می شود و مادرش قسم می خورد که اگر شفا پیدا کند نام دیگرش را «عباس» بگذارد و پس از شفای او همین کار را بکند. به گفته خانواده‌اش، «محمد» بسیار باهوش بود و در سال 1346 در رشته پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به پرواز، به نیروی هوایی رفت. دوره مقدماتی خود را در ایران گذراند و برای گذراندن دوره تخصصی پرواز به آمریکا اعزام شد.

محمد در سال 1354 با «ناهید حسنعلی» ازدواج کرد و تنها فرزندش به نام «پانته آ» در سال 1356 به دنیا آمد و با ورود حضرت امام (ره) در سال 1357، محمد از اولین سربازانی بود که با ایشان ملاقات کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پایگاه شهید نوژه و بیش از همه افشای کودتای برنامه ریزی شده «نقاب» در همان ابتدای انقلاب در پایگاه هوایی همدان (شهید نوژه) نقش مهمی ایفا کرد.

صالحی اگرچه در رشته پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به پرواز، به جرگه نیروی هوایی نیروی هوایی پیوست. پس از گذراندن دوره مقدماتی برای گذراندن دوره تکمیلی به آمریکا سفر کرد و با موفقیت به کشور بازگشت. در 31 شهریور 1359، درست دو ساعت پس از حمله ناجوانمردانه رژیم بعث به ایران، تصمیم گرفت اولین پاسخ قاطع را به دشمن بدهد. محمد صالحی به همراه خالد حیدری در حالی که خلبانان جنگنده اف 4 پایگاه شهید نوژه همدان در قالب گروه الفارد به پایگاه «شبیه» و «کوت» عراق حمله کردند و اولین پاسخ قاطع را به دشمن بعثی دادند.

انتهای پیام