فرهنگ و هنر

درخواست اولیای دم مهشاد و ریحانه از قوه قضائیه: بررسی تمام ابعاد پرونده

در 17 روز مانده به سالگرد واژگونی اتوبوس، مهشاد کریمی، خبرنگاران محیط زیست و پدر و مادر ریحانه یاسینی خواستار بررسی همه ابعاد این حادثه هستند.

به گزارش گیلونا 2 تیر 1400 روز سیاهی برای جامعه رسانه ای کشور بود. در این روز اتوبوس خبرنگاران در راه بازگشت از نقده واژگون شد که بر اثر آن مهشاد کریمی خبرنگار گیلونا و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا جان باختند و 21 خبرنگار و عکاس دیگر مجروح شدند.

در 29 ژوئیه، پلیس علت واژگونی اتوبوس را “بی توجهی و سهل انگاری هماهنگ کنندگان سفر به دلیل نبود وسیله نقلیه مناسب” اعلام کرد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه نیز از نظر کارشناسی قوه قضائیه درباره حادثه 23 تیرماه خبر داد. به گفته وی، «50 درصد تقصیر عوامل و مسئولان مختلف بوده است».

در شهریور 1400 پرتو برهان پور، وکیل والدین به گیلونا گفت: «در تیرماه از طرف اولیای هر دو خبرنگار شکایت وکالتی را در شعبه 3 دادسرای ناحیه 23 تهران که به وکالت قضایی اختصاص دارد، ارائه کردیم. اما اخیرا شناسایی شد باخبر شدیم طی یک نظر کارشناسی در تاریخ 5 شهریورماه بر اساس رای هیأت سه نفره «کارشناسان وزارت دادگستری در حوزه تصادفات و وسایل نقلیه موتوری زمینی» راننده متهم به واژگونی 100 درصد اتوبوس خبرنگاران و ما به این نظریه اعتراض کردیم.

وی همچنین در آذرماه اظهار داشت: در پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران، راننده به عنوان متهم ردیف اول مجرم شناخته شد و سه نفر از مدیران وقت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متهم ردیف دوم مجرم شناخته شدند، اما در 15 بهمن ماه. سه متهم پرونده آیا دولت صادر شد!.

یکم اسفندماه، قوه قضائیه اعلام کرد که گروه کارشناسان رسیدگی کننده به پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران در نقده، راننده را مقصر تشخیص داده و سه نفر از مدیران متهم این پرونده مجرم شناخته نشده اند.

با گذشت حدود دو هفته از سالگرد حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس خبرنگاران، والدین انتظارات خود را از قوه قضائیه بیان می کنند.

پدر مرحوم مهشاد کریمی به گیلونا گفت: طبق نظر کارشناس دوم راننده 100 درصد مقصر است اما به مسائل فرعی توجهی نکرده اند. مثلا اتوبوس سالم بود یا نه؟ چرا به نظر می رسد ظاهر اتوبوس مانند وضعیت صندلی ها و کمربند مورد بررسی قرار نگرفته است، علاوه بر این باید مشخص شود که چه کسی دستور حرکت در جاده فرعی را صادر کرده است؟ به گفته خبرنگاران دیگر اتوبوس دچار مشکل شد و یک ساعت و نیم تا دو ساعت و نیم پیمود و به درخواست یکی از برگزارکنندگان از خیابان فرعی خارج شد و اعلام کرد که مسیر را می داند و یک میانبر بود

وی به دیگر ابهامات در ماجرای واژگونی اتوبوس خبرنگاران اشاره می کند و بیان می کند: کارخانه سیمان بر چه اساسی اتوبوس را در اختیار محیط زیست قرار داده است؟ همچنین قاضی می تواند نامه های رد و بدل شده بین اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی و کارخانه سیمان را برای بررسی درخواست و شاهدان برای شهادت در مورد حادثه و نه صرف نظر کارشناسی احضار کند. چگونه قاضی می تواند نظر کارشناس اول را – که مبنی بر سهل انگاری 50 درصد برگزارکنندگان سفر بوده است – رد کند و نظر کارشناس دوم را مبنی بر 100 درصد سهل انگاری راننده بپذیرد؟

کریمی تاکید کرد: انتظار داریم سازمان محیط زیست، گیلونا، ایرنا و سایر رسانه ها این پرونده را پیگیری کنند.

پدر مرحومه ریحانه یاسینی در گفت وگو با گیلونا، با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی برای بررسی پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، گفت: حدود یک سال پیش کارشناس دو بار اظهار نظر کرد و ما رد کردیم، بنابراین اقدامات لازم صورت نگرفت.» با توجه به ابعاد آشکار حادثه واژگونی اتوبوس، روند بررسی پرونده نباید آنقدر طول بکشد.

وی می افزاید: علاوه بر مهشاد و ریحانه که جان باختند، خبرنگاران زیادی در اتوبوس حضور داشتند که از نظر روحی، جسمی و مالی آسیب دیدند و شاکی بودند و باید با سرعت بیشتری به این پرونده رسیدگی می شد، اما در شرایطی که یک سال از رسیدگی به این پرونده می گذرد.» جلسه رسیدگی رسمی برنامه ریزی شده است.

یاسینی ادامه می دهد: با رئیس دیوان عالی ارومیه صحبت کردیم و آنها به ما قول دادند که سریعتر پیگیری و حق ۲۱ خبرنگار دیگر را بگیریم اما تا جایی که می دانیم تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه راننده متهم به واژگونی اتوبوس بود، گفت: متأسفانه مسئولان قبلی این سازمان از همان ابتدای حادثه می خواستند از مسئولیت این حادثه دلخراش دوری کنند. مسئولان سابق سازمان محیط زیست نه تنها عذرخواهی نکردند، بلکه بسیار قاطع هستند و متأسفانه برخی از آنها همچنان در دولت آقای رئیسی بر سر کار هستند و هیچکس به این موضوع اهمیت نداده است، انگار که دارند. مهم نیست چون بیش از یک سال گذشته بود. فاجعه ای که برای ما اتفاق افتاد، حتی یک جلسه بازجویی از آنها تشکیل نشد.

یاسینی بر اساس شهادت خبرنگاران به وضعیت اتوبوس اشاره می کند و بیان می کند: اتوبوس به گونه ای شکسته شد که یک ساعت دو ساعت و نیم یا سه ساعت حرکت کرد. برگزارکنندگان به دلیل عقب ماندن از برنامه، بدون توجه به شرایط ایمنی، راننده را مجبور به انتخاب جاده فرعی کردند که باید در دادگاه ارزیابی شود.

وی تاکید می کند: اتوبوس خبرنگاران اتوبوس شهری و بین شهری نبود که بلیت بخرند و سوار شوند، وقتی این اتفاق افتاد گفتیم تقصیر راننده معلول و ناآگاه است.

یاسینی می افزاید: این اتوبوس نقص فنی داشت نه دستگیره و نه کمربند ایمنی. اگر کمربند ایمنی داشت این اتفاق نمی افتاد. مشکل اصلی این است که سه نفری که برنامه را بر عهده داشتند و این اتفاق تلخ در زمان تصدی آنها رخ داده است! در این مورد تبرئه شدند! گویا مسئولیتی در قبال جان جوانان وطن و خبرنگارانی که به آنها سپرده شده بود نداشتند! و شاید به هیچ وجه نخواهند به اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی آسیبی وارد کنند.

وی به استفاده از اتوبوس کارخانه سیمان برای جابجایی خبرنگاران اشاره می کند و بیان می کند: در مدتی که از این اتوبوس استفاده می شد قیمت اتوبوس 500 هزار تومان است و فرزندان ما فدای آن مبلغ شدند.

یاسینی خاطرنشان می کند: از قوه قضائیه تقاضا داریم تمامی ابعاد این حادثه را با دقت بررسی کند.

به گزارش گیلونا، علاوه بر سؤالات والدین، سؤالات دیگری نیز درباره تصادف اتوبوس خبرنگاران مطرح است که عبارتند از:

* چه کسی یا چه کسی درخواست تامین و واگذاری اتوبوس به سمنتفیکیو ارومیه را داشته است؟ دلیل این درخواست چه بود؟

* چرا جاده روستایی درجه 2 برای اتوبوس انتخاب شد در حالی که اتوبوس نباید در این گونه جاده ها تردد کند؟

* چرا اتوبوس بدون مجوز مسافربری توسط وزارت راه و ترابری یا شهرداری برای تور مطبوعاتی انتخاب شد؟

* از آنجایی که قانون رانندگی در جاده های بدون دفترچه کار را ممنوع کرده است، چرا پلیس اتوبوس را متوقف نکرد؟

* با توجه به اینکه طبق قانون سن اتوبوس های بین شهری 15 سال و اتوبوس های بین شهری 10 سال است و بنابراین باید از رده خارج شوند، چرا برای جابه جایی خبرنگاران از اتوبوس 25 ساله استفاده می شد؟ (تولید سال 2006).

س: چرا افسر راهنمایی و رانندگی بدون بررسی اتوبوس تنها به راننده اجازه ادامه مسیر داد و فکر می کرد اتوبوس حامل کارگران قدیمی است؟

انتهای پیام/