فرهنگ و هنر

راه‌اندازی اتاق‌های فکر در راستای تاکید رهبری بر ضرورت ایجاد هیات‌های اندیشه‌ورز است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از سامانه اتاق فکر 16 اتاقه این وزارتخانه گفت:

به گزارش گیلونا، دکتر علی خیرالدین در مراسم افتتاحیه سامانه اتاق فکر وزارت علوم با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان این وزارتخانه و روسا و دبیران 16 اتاق فکر گفت: با تجربه ، افراد خلاق و مبتکر که دارای روحیه تیمی نیز هستند انتخاب شدند.

معاون وزیر علوم با اشاره به تصویب اساسنامه اتاق های فکر توسط وزیر علوم گفت: مهمترین رسالت اتاق های فکر تدوین سیاست های راهبردی، ارائه راه حل برای مشکلات عمده آموزش عالی و ارائه مشاوره در خصوص مشکلات است. تعویق از سوی مدیران وزارت علوم.

وی افزود: بر اساس اساسنامه اتاق های فکر، وزیر علوم، مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقات و فناوری، رئیس دبیرخانه اتاق های فکر، روسای اتاق های فکر و … از 3 تا 5 دبیر این اتاق ها کمیته راهبری را تشکیل می دادند. صدمه.

دکتر خیرالدین با اشاره به اینکه رؤسا و دبیران اتاق های فکر به مدت دو سال توسط وزیر علوم منصوب می شوند، گفت: اعضای هر اتاق 15 نفر هستند که با حکم وزیر علوم به مدت 2 سال منصوب می شوند.

به گزارش وزارت علوم، در ادامه این نشست از سامانه اتاق فکر رونمایی شد که اعضای هر اتاق می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، دستور جلسه را مشاهده کنند و پیشنهادات جامعه علمی کشور را دریافت کنند.

معاون وزیر علوم عناوین اتاق فکرهای وزارت علوم و شرح وظایف هر یک را به شرح زیر اعلام کرد:

1 اقتصاد آموزش عالی
علاوه بر اقتصاد که امروزه یکی از علوم اصلی حاکم بر روابط انسانی است، اقتصاد آموزش عالی نیز در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است. ایجاد منافع و ثروت برای کشور از طریق گسترش خدمات آموزش عالی در جهان و کشورهای منطقه و تعیین سهم و ارتباط این فعالیت ها با اقتصاد و الگوی مدیریت اقتصادی کشور از مهمترین وظایف است. اتاق فکر عالی اقتصاد آموزش و پرورش.

2 کاربرد تحقیق

اگرچه در نظام و جهان بینی اسلامی و حتی غیراسلامی حیثیت پرداختن به علم و فعالیت های علمی به خودی خود یک ارزش و امتیاز محسوب می شود، اما قابلیت تبدیل یافته های پژوهشی به کاربردهای عملی و به نوعی این دگرگونی واقعیتی است که نباید در نظام سیاسی کشور باشد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اتاق تحقیقات کاربردی روش هایی را برای تبدیل تحقیقات به کاربردهای عملی و قابل استفاده مورد بحث قرار می دهد.

3 سیاست های علمی

مطابق با تاریخ علم و فلسفه علم که بخش بسیار مهمی از تحقیقات علمی بشر امروزی است، تعیین جهت و هدف مطلوب حرکت و فعالیت های ذهنی انسان یکی از مهم ترین دغدغه ها و نکاتی است که باید رعایت شود. و تعقيب كردند و بر اساس تقليد خالص بايد از اين راه پرهيز كرد. رسیدگی به این مشکلات و موارد، حوزه فعالیت اتاق فکر سیاستگذاری علمی را تشکیل می دهد.

4 دیپلماسی و مرجعیت علمی

دستیابی به مقام مرجعیت علمی که موضوع مورد تاکید در کشور است، منوط به الزامات خاصی است که یکی از مهمترین این الزامات داشتن دیپلماسی علمی قوی در نظام آموزشی و علمی و در حوزه آموزش عالی است. . . با وجود شخصیت و جایگاه علمی قابل قبول کشور در منطقه، تقویت و ارتقای این شخصیت و تبدیل شدن به یک مرکز یا قاره علمی جهانی، هدفی جالب و جذاب است که راه‌های دستیابی به آن، فعالیت‌های اتاق فکر دیپلماسی و علم را تشکیل می‌دهد.

5 اجتماعی و فرهنگی

در حالی که حوزه علم و فناوری یکی از مولفه های جامعه و فرهنگ کشور است، تعیین میزان تجانس و تناسب خروجی نظام علمی کشور با مفاهیم متحول جامعه و فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی، وظیفه خطیری است. و برای مواجه شدن با آن

6 تکامل در علوم انسانی

علوم موسوم به علوم انسانی در دو دهه گذشته یکی از حوزه‌های مهم تضعیف هویت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی بوده است. توجه به مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی بر تناسب همزمان مادیات و معنویت و برتری معنا بر مادیات، ایجاد سبک و تولید قرائتی از علوم انسانی که انسان را به تنهایی از گرفتار شدن در دام مادیات باز می دارد، یکی از مهمترین موارد است. موارد در کشور اتاق فکر تحول در علوم انسانی موظف است با بررسی، تفکر و استدلال در تمامی فعالیت های انجام شده در این زمینه، برنامه ای قابل اجرا برای این امر تدوین کند.

7. شفافیت و تضاد منافع

یکی از بهترین دستاوردهای تمدن جدید و تمدن جهانی، اصرار بر ایجاد شفافیت در انواع تعاملات است. ایجاد منافع نامشروع و نامشروع و تضییع حقوق و منابع عمومی و مالکیت در صورت عدم شفافیت، مشهودترین نتایج و ملموس ترین پیامدهاست. تعارض منافع به وضعیتی گفته می شود که فرد منافع فردی، حزبی، قومی و قبیله ای خود را بر منافع طبیعی و عمومی ترجیح دهد و بالاتر از همه، ثبات مدیریت و تصمیم گیری را در کشور تضعیف کند. اتاق شفافیت و تضاد منافع در تمامی موضوعات مطرح شده در این حوزه، طرح ها و روش های اجرایی تولید خواهد کرد که استفاده از آن ها شفافیت را به حداکثر رسانده و تضاد منافع را به حداقل برساند.

8 سیاست فناوری

رشد و توسعه فن آوری و مهارت های فنی بشر پس از رنسانس و پیدایش مصنوعات و اختراعات شگفت انگیز و گیج کننده، موضوعات جدیدی را در بینش انسان مدرن و رابطه مفاهیمی مانند اخلاق و فناوری، تغییرات آب و هوا، حقوق بشر گشوده است. فضای مجازی، روابط انسانی و انسجام خانواده زیر سوال رفته و گاه تهدیدی جدی بوده است. تعیین جهت گیری فناوری و اطلاع از نتایج و پیامدهای این جهت گیری موضوع بحث و بررسی اتاق سیاست گذاری فناوری است.

9 آموزش هدفمند

با توجه به تحولات عظیمی که در دو قرن اخیر در نظام آموزشی ایران رخ داده است و تعمیم، رسمی شدن و وابستگی آن به دولت، هدف گذاری برای این دوره های آموزشی بسیار حائز اهمیت است. نظارت بر تغییرات اجتماعی و بازنگری منظم و به موقع منابع درسی، سیاست مناسبی برای رسیدگی به تغییرات مستمر در نیازهای عمومی و عرصه اجتماعی است. نیازهای بازار، رشد و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی انسان ها به طور عام و شهروندان کشور به طور خاص و این موارد وظایف این اتاق را تشکیل می دهد.

10 فداکار

وزارت علوم در تعیین و تبیین وظایف و مسئولیت‌های خود، هم عرصه جهانی و هم الزامات و شرایط خاص ملی را مد نظر قرار می‌دهد. وجود خیل عظیم فعالان در جامعه ایران اسلامی، لزوم تخصیص منابع و ساختارها برای رشد و توسعه و رفع مشکلات و رفع مشکلات آنها ضروری است. وزارت علوم بر این باور است که جامعه از شهدا به دلیل شخصیت والای آنها بیش از سایر جوامع انتظار رشد و شکوفایی دارد. اتاق فکر پیشکسوتان شرایط و مقدمات را فراهم می کند تا این عزیزان جلوه ای از شخصیت والای خود را در قالب فعالیت های علمی بیان کنند.

11 ارزیابی و انگیزه

در دو دهه گذشته، تاکید بیش از حد بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی و الزام به نگارش و ارسال مقاله، وضعیتی اجباری را برای فعالان علم و پژوهش ایجاد کرده است که در ابتدا به نظر می رسد این وظایف و الزامات، نظام تولید علمی در کشور. نسبت و تعادل در مقابل، توجه به فعالیت‌های مثبت مانند ایجاد انگیزه و امتیاز برای محققین چندان مورد توجه قرار نگرفته است. اتاق فکر وظیفه تشخیص صحت فرضیه را دارد و موظف به بحث در مورد نقص است.

12 جوان و نخبه

در هر جامعه جوانی ایجاد منابع و ثروت عمومی و توسعه آن جامعه مورد توجه قرار می گیرد و نخبگان سرمایه و ثروت خودشان هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایجاد فرصت ها و دلایل رشد، پیشرفت و تعالی جوانان ورودی به آموزش عالی برای تکمیل کمال و رشد شخصیت علمی و همچنین حفظ نخبگان و استفاده حداکثری از آنها به عنوان نیروی انسانی بسیار نفیس جامعه نیازمند تدوین سیاست ها و استراتژی ها تدوین آن با هدف اتاق فکر جوانان و نخبگان است.

13 فرابرنامه ها و اسناد را ارزیابی کنید

برنامه ها، طرح ها، قوانین، قوانین، مقررات و اسناد متعالی شکل می گیرد که منعکس کننده دغدغه ها، ترجیحات و تمایلات، آرمان ها و خواسته های جامعه است. جریان روان مدیریت تضمین می کند که از تراکم این اسناد کاسته شده و درخواست های متعاقب این اسناد به موقع و مناسب حل شود. در حال حاضر با حجم زیادی از اسناد معتبر در حوزه آموزش عالی مواجه هستیم. اسنادی مانند نقشه کامل علمی کشور، قوانین مجلس شورای اسلامی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و …. وظایف زیادی برای وزارت علوم ایجاد می کنند. استفاده فیزیکی از نیروی انسانی وزارتخانه در عمل گاهی منجر به بی توجهی به این الزامات و تعهدات اسناد بالادستی می شود. از این رو باید این اسناد به طور مستمر مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرند تا حداکثر سود را برای نظام اجرایی کشور از آن ها به دست آورد. دستیابی به این هدف توسط اتاق فکری که برنامه ها و اسناد را ارزیابی می کند امکان پذیر است.

14 اسلامی شدن دانشگاه ها

بر اساس قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اسلام دین رسمی ایران است و این اصل برای همیشه قابل تغییر نیست و اسلام در ایران باید عاری از هرگونه آسیب باشد. بنابراین لازم است تمامی فعالیت های اجتماعی و ملی اعم از فعالیت های علمی و دانشگاهی در چارچوب اسلام باشد. طرح هایی مانند وحدت حوزه و دانشگاه و تشکل هایی مانند شورای اسلامی دانشگاه ها از جمله راه های رسیدن به هدف فوق است. اتاق فکر اسلامی دانشگاه ها با تشکیل آن به این مهم دست خواهد یافت و تولید آن باید موجب ارتقای هویت اسلامی در فضای دانشگاهی و نظام آموزشی علمی کشور شود.

15 اتاق فکر برای رسانه و فضای مجازی

16 اتاق فکر خیریه و مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان.

انتهای پیام/