فرهنگ و هنر

سفر نوروزی در انحصار فروشندگان آنلاین

اپلیکیشن های مجازی که برخی از آنها تنها در حوزه خدمات عمومی فعالیت داشته اند، توانسته اند در ده ها هتل بزرگ و کوچک در سراسر ایران اتاق های بزرگ خریداری کنند تا برای مدت محدودی به گردشگران نوروزی بفروشند تا اتاق های هتل ها قیمت بالاتری داشته باشند. و گاه در زمان های معین خود را به گردشگران نوروزی بفروشند.

به گزارش گیلونا، «همشهری» در ادامه نوشت: فعالان صنعت گردشگری به ما اطلاع دادند که برخی اپلیکیشن ها توانسته اند چندین هتل بزرگ در جزیره کیش، شیراز و اصفهان را برای مدت طولانی خریداری کنند تا نوروز 1401 میراث، گردشگری و سونامی راه اندازی شود. به گفته وزیر فرهنگ ایران در نوروز با قیمتی بالاتر به گردشگران فروخته می شود. سعید زرینی، مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی کشور به همشهری گفت: هتل های کشور با مشارکت اپلیکیشن های مجازی به جایی رسیده اند که حتی اتاق هتل را در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی قرار نمی دهند. به اپلیکیشن های مجازی سر بزنید و برای خرید اتاق هتل و فروش بسته های مسافرتی نوروزی با آنها به توافق برسید.

این فعال گردشگری می گوید: عمده فروشی هتل ها 3 سال پیش اتفاق افتاد و زمانی که آژانس های گردشگری اتاق یکی از هتل های دولتی کشور در بندرعباس و مشهد را خریدند، به آنها گفته شد که برای گرفتن اتاق ها باید اپلیکیشن مجازی موافقت در سفر را فعال کنند. گارانتی هتل به یک اپلیکیشن مجازی داده شده است. این امر در عمل باعث می شود آژانس های مسافرتی به جای اینکه مستقیماً به صنعت مسافرت بروند، اپلیکیشن های مجازی را تبلیغ کنند و به تدریج مشتریان خود را از دست بدهند.

وی با بیان اینکه گلایه های زیادی از رفتار اپلیکیشن های مجازی در پی وعده فروش هتل به مشتریان در مسئولان وجود دارد، گفت: دفاتر خدمات مسافرتی تبدیل به یک تجارت گردشگری می شوند.

این فعال گردشگری با اعلام اینکه یکی از اپلیکیشن های مجازی اتاق یکی از هتل های معروف شمال تهران را به قیمت 20 میلیارد تومان پیش خرید کرده است، گفت: برخی اپلیکیشن ها به صورت آفلاین هم کار می کنند که در یک مورد اتاق هتل را به مسافر می فروشند. گردشگر به هتل رزرو شده رفت، به او گفته شد که نمی تواند از اتاق رزرو شده استفاده کند و مجبور است اتاق دیگری را برای یک اتاق اضافی بخرد، که وقتی مسافر آژانس از فروشنده مجازی، انبار درخواست مکمل کرد، نتوانست این کار را انجام دهد.

زرینی خاطرنشان کرد: هیچ زیرساختی برای فعالیت آنلاین در حوزه گردشگری در ایران وجود ندارد، زیرا اپلیکیشن هایی مانند سایت های معروف دنیا مانند Booking.com دسترسی مستقیم به سامانه رزرو هتل ندارند. برنامه و حمایت کافی از مسافران ارائه نشده است.

این فعال گردشگری با انتقاد از قراردادهای سفارشی برخی اپلیکیشن های مجازی با برخی ارگان های دولتی به دلیل استفاده از هتل های ویژه برای ارائه آن به بازنشستگان، گفت: در پاسخ به این سوال که چرا این قراردادها با اپلیکیشن ها منعقد می شود اما دفاتر خدمات گردشگری حق استفاده از آن را دارند. ” آنها چنین قراردادی ندارند، می گویند این قراردادها سفارشی است. یعنی رانت وجود دارد و در بازار سفر انحصار ایجاد می کند.

زرینی گفت: این مشکل تنها به هتل ها محدود نمی شود و یکی از اپلیکیشن ها توانست با پوشش دفاتر شرکت های هواپیمایی و آوردن تامین کننده در دوران کرونا، پرواز تهران – مادرید یا پرواز بلاروس را در انحصار خود درآورد. اگرچه مشخص نیست این قراردادها چگونه منعقد می شوند؟

محمدحسن کرمانی، رئیس اسبق انجمن صنفی خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران گفت: اپلیکیشن‌های مجازی هتل‌ها را به صورت عمده خریداری می‌کنند و حتی برای مدتی حاضرند اتاق‌های هتل را به قیمت بسیار پایین بفروشند یا اتاق‌ها خالی بماند اما در ترافیک سفر نوروزی فروش اتاق های خریداری شده به گردشگران نوروزی به چند برابر قیمت.

این تجربه‌ها سال‌هاست که در کشورهای اروپایی وجود دارد، اما در ایران کمی جدید است و جای تعجب نیست، زیرا خریدار اصلی یک هتل چند هفته قبل از شروع ترافیک به هتل‌داران پول می‌پردازد. او می گوید: نقطه عزیمت، دیدگاه اقتصادی. قبل از شروع سفر با پیک، از دست دادن اتاق های خالی یا ارزان فروشی اتاق ها را جبران کنید.

به گفته این فعال گردشگری، رفتار عمده فروشان با قیمت هتل در زمان ترافیک سفر باعث کاهش تقاضای سفر نمی شود، زیرا فردی که توانایی خرید اتاق های گران قیمت را ندارد، از خرید آن امتناع می کند و در صورت خالی بودن اتاق ها، خریدار عمده فروشی باید قیمت را کاهش دهد. قیمت؛ همین منطق در اروپا نیز صادق است. با این حال، این اقدام می تواند برخی از افراد را از اقامتگاه مسافرتی مناسب که توانایی پرداخت آن را ندارند، محروم کند. در این شرایط دولت باید به گردشگرانی که نمی توانند از شرایط مناسب سفر برخوردار شوند یارانه بدهد تا آنها نیز اقامت خوبی در سفر داشته باشند. اما اینکه بگوییم خریداران عمده هتل در دوره ترافیک سفر مانند نوروز هزینه سفر را افزایش می دهند، نظر دقیقی نیست، زیرا در اقتصاد سالم، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

انتهای پیام/