فرهنگ و هنر

نتفلیکس شکست می خورد؟ – گیلونا

نتفلیکس پس از چند سال اوج گرفتن، در سال جدید با ورود رقبای جدید خود با بحران مواجه شده است.

به گزارش گیلونا به نقل از الجزیره، آخرین آمار نتفلیکس از تعداد کاربران آن؛ برای سرمایه گذاران این غول جهانی، توزیع فیلم و سریال دغدغه بوده است.

نتفلیکس طی دو سال گذشته افزایش قابل توجهی در بیماری عروق ویروس کرونا قلب داشته است، اما اکنون، با وجود سایر رقبا مانند آمازون، دیزنی پلاس و HBO Max، انتظار می‌رود تعداد مشترکین جدید این پلتفرم و شرکت فیلم و سریال به میزان قابل توجهی باشد. سه ماهه اول تا سال 2022 کاهش خواهد یافت.

نتفلیکس انتظار دارد در سه ماهه اول سال جدید 2.5 میلیون مشترک جدید داشته باشد که نسبت به سه ماهه اول سال گذشته 4 میلیون کاهش داشته است. تحلیلگران می گویند که نیمی از رقم مورد انتظار خود نتفلیکس به کاربرانش اضافه خواهد شد.

سهام نتفلیکس در چند روز گذشته 20 درصد کاهش یافته است که معادل 45 میلیون دلار ارزش تجاری این شبکه است. این اولین بار از سال 2010 است که این پلتفرم در اوج رشد و توسعه قرار می گیرد که با کاهش رشد روبرو شده و سرمایه گذاران خود را نگران کرده است. در طول هفت سال گذشته، این شبکه تقریباً 4 میلیون مشترک جدید در هر سال در سه ماهه اول داشته است. این شبکه همچنین در سه ماهه پایانی سال گذشته بیش از هشت میلیون مشترک جدید به دست آورد، به لطف فیلم‌های پرفروشی مانند «به بالا نگاه نکن» با بازی لئوناردو دی کاپریو.

به طور کلی، در سال 2021، نتفلیکس بیش از 18 میلیون مشترک جدید به دست آورد، یعنی نیمی از تعداد مشترکین جدیدی که در سال 2020 داشت. در سال 2020 و در آغاز شیوع کرونا، از آنجایی که کشورها در قرنطینه قرار داشتند، این شبکه با تعداد زیادی از مشترکین جدید روبرو شد. مشترکانی که تنها سرگرمی شان تماشای سریال در خانه بود. اما در چند سال گذشته، رقبای جدیدی برای این شبکه ظاهر شده اند که سرعت آنها را کند کرده و حرکت رو به جلو را دشوار کرده اند.

یکی از مقامات نتفلیکس به گاردین گفت: «در حالی که افزایش رقابت در این فضا بر رشد ما تأثیر گذاشته است، ما همچنان در حال توسعه و پیشرفت در چندین کشور هستیم.»

نتفلیکس در مجموع تقریباً 222 میلیون مشترک در سراسر جهان دارد و دیزنی مانند یکی از رقبای خود، سال 2021 را با 173 میلیون مشترک در سه شبکه خود Disney Plus، ESPN و Hulu بسته است. دیزنی قصد دارد تا سال 2023 تعداد کشورهایی را که به دیزنی پلاس دسترسی دارند افزایش دهد. HBO Max رشد مشابهی را تجربه کرده است و دسامبر گذشته بیشترین تعداد بازدید را از زمان راه اندازی خود در می 2020 اعلام کرد.

شبکه جهانی وب علیرغم بحران، در سه ماه اول سال سری های جدیدی را روانه بازار خواهد کرد. این شبکه انتظار دارد سریال پیشرفت را در نتفلیکس گزارش کند.

نتفلیکس در ادامه استراتژی مدیریت بحران خود گفت که هزینه های اشتراک در ایالات متحده و کانادا را افزایش خواهد داد. این شبکه در عین حال هزینه های اشتراک در هند را برای جذب مشترکان بیشتر کاهش داده است. ورود به صنعت بازی های ویدیویی یکی دیگر از راه های درآمدزایی این شبکه است.

نتفلیکس در سال های اخیر خود را به عنوان یک شرکت با سهام ارزشمند مانند گوگل و فیس بوک در میان سرمایه گذاران تثبیت کرده است و در 10 سال گذشته به این وعده عمل کرده است، اما اکنون ورود رقبای رسانه ای جدید نتفلیکس را به چالش می کشد.

انتهای پیام/