فرهنگ و هنر

پوست اندازی ظاهر تعزیه در استان مرکزی/پژوهش، رمز بقای این هنر است

گیلونا / مرکزی ششمین سوگواره زرندیه روز دوشنبه 17 شهریور ماه در منطقه خورشید آباد مامونیه مرکز شهرستان زرندیه با حضور 9 دسته از مداحان شهرستان به همراه جمعی از مداحان کرج برگزار شد. پنج شب

داوری این دوره از عزاداری را دکتر محسن آقا حسنی از قم، استاد مسیح اله کریمی از ساوه و استاد اسماعیل مجللی از اراک بر عهده داشتند.

اجرای این سوگواره بهانه ای برای ارتقای سطح و کیفیت این آیین نسبت به دوره های قبل، کیفیت تیم های شرکت کننده نسبت به دوره های قبل، وضعیت فعلی تعزیه استان مرکزی، چالش های موجود شده است. برای زنده نگه داشتن این هنر و اقدامات برای مستندسازی هنر عزاداری در کشور و استان مرکزی در گفت و گو با یکی از داوران ششمین سوگواره در شهرستان زرندیه به بررسی آن می پردازیم.

اسماعیل مجللی از پیشکسوتان هنر بازیگری اراک و داور ششمین سوگواره شهر زرندیه در گفت وگو با خبرنگار گیلونا، با اشاره به اینکه تعزیه خوانی در وضعیت تاج در ابهام است، اظهار کرد: : با این حال اجرای ششم بازیگری در شهرستان زرندیه نسبت به پنجمین اجرای آن از کیفیت بالایی برخوردار است و سطح ارائه آثار بسیار ارتقا یافته است.

وی حضور تازی خوانان آذربایجانی زبان را از نقاط قوت این سوگواره و تنوع در سوگواره ششم دانست و افزود: آذری تعزیزی به دلیل گویش غالب آذری این منطقه یکی از شاخه های هنر زرندیه است و برای اولین بار تعدادی آذری تعزیزی در این عزاداری اعدام شدند.

وی با اشاره به ظهور نسل جدیدی از خوانندگان بازیگری در شهرستان زرندیه، گفت: انتخاب مداحی های مختلف بازیگری و شیوه های مدرن لباس پوشیدن و استفاده از تجهیزات از نقاط قوت خوانندگان بازیگری نسل جدید است و یکی از آنهاست. امتیازاتی که سوگوار ششم به خود اختصاص داده است. .

این کارشناس و پژوهشگر تعزیه و نویسنده کتاب تشبیه در ادامه بر کیفیت مطلوب برگزاری مراسم ترحیم ششم تاکید کرد و افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه با وجود امکانات محدود، خانه تعزیه را به امکانات لازم تجهیز کرده است. زیرساخت و تجهیزات سخت افزاری کافی. سطح کیفی این رویداد قابل تحسین است.

وی درباره وضعیت بازیگری در استان مرکزی نیز گفت: در استان مرکزی دو گروه بازیگری فارسی و ترکی به اجرای برنامه می پردازند که در چند استان این اتفاق می افتد و علاوه بر این در استان یک نویسنده شاعر فارسی و ترک نیز وجود دارد. در شهر اراک تعزیه ثابت و سیار توسط گروه های مختلف اجرا می شود و چهار بنای تاریخی باقی مانده از دوران قاجار در شهرهای تفرش، فرمهین، آقاخان محلات و باغشیخ ساوه فضاهایی را برای اجرای تعزیه اختصاص داده اند. عمه.

مجللی در ادامه با بیان اینکه تحولی در اجرای تعزیه در استان مرکزی و حتی کشور ایجاد شده است، گفت: با تغییر نسل تعزیه خوانان شاهد تحول در هنر تعزیه خوانی هستیم. تعزیه در استان مرکزی که شامل پوشاک و انتخاب نوع پوشش است. البته این پوست اندازی فقط در ظاهر تعزیه شکل می گیرد، اما تغییری در محتوای اثر ایجاد نشده است، در این شرایط برگزاری مراسم ترحیمی مانند زرندیه به معرفی هنر تعزیه به کانون کمک می کند. استان

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار بازیگر در استان مرکزی وجود دارد که سهم اراک از این تعداد بیش از 200 نفر است، افزود: یکی از آسیب هایی که به تعزیه وارد شده تضعیف بازیگری بومی و گروه های جدید است. با انتخاب قاریانی از نقاط مختلف استان یا خارج از استان شکل می گیرند، تعزیه را شکل می دهند و اجرا می کنند و با شخصی شدن اجرای کار، به هویت گروه های بومی لطمه می زند.

این کارشناس و پژوهشگر تعزیه در خصوص مستندسازی هنر تعزیه در کشور نیز اظهار داشت: تنها مستندسازی که در کشور انجام شده انتشار کتاب من با عنوان شبیب نامه است.کتاب سیری است. مجموعه این اثر پژوهشی با تشبیه به شکل‌گیری تعزیه و تعزیه‌خوانی در ایران، حدود هفت سال به طول انجامید و در سال 1398 به عنوان کتاب سال معرفی شد.

وی گفت: کتاب «شبیه نامه» تنها فعالیت مستندسازی و پژوهشی است که علاوه بر آموزش تعزیه، از تعزیه خوانان و تعزیه پژوهان سراسر کشور استفاده شده است و در این کتاب تخصصی، بیشتر از 520 منبع کتابخانه ای، صدها ساعت مصاحبه حضوری با تعزیه خوانان و پژوهشگران و حدود 400 نسخه از جلسات تعزیه استفاده شد.

مجللی با بیان اینکه کشور در زمینه مستندسازی و پژوهشی تعزیه اشتباهات زیادی کرده است، گفت: حفظ تعزیه در عزاداری و تداوم تعزیه خوانی در مناسبت های مختلف و همچنین آموزش و انتقال تجربیات گذشته. به نسل‌های جوان، انجام تحقیقات و انتقال اطلاعات علمی، نسل‌های جدید می‌توانند ضعف مستندسازی و جذب جوانان علاقه‌مند به این هنر را برطرف کنند.

انتهای پیام