فرهنگ و هنر

پیشنهادهایی به نمایشگاه مجازی کتاب

یک کارشناس نرم افزار که معتقد است از سایت نمایشگاه کتاب مجازی انتظارات بسیار بالاتری می توان داشت، ضمن بررسی، نکاتی را برای طراحی اپلیکیشن این رویداد و همچنین امکان خرید کتاب الکترونیکی ارائه می دهد.

امیر جمالی، برنامه نویس و کارشناس نرم افزار در گفت وگو با گیلونا درباره راهکارهای بهبود سایت دومین نمایشگاه کتاب، با توجه به اختلالات و تجربیات مربوط به دوره اول این رویداد، ضمن انجام مطالعاتی در زمینه رابط کاربری و تجربه کاربری گفت: یکی از مواردی که می توانم به آن اشاره کنم این است که در مجموع طراحی و پیاده سازی سایت منطقی است. با این حال، می توان انتظار بیشتری داشت و سوالات دیگری در سایت مطرح می شود که به نمایشگاه کتاب کمپین اختصاص داده می شود.

وی گفت: اما وقتی سایت را با پورتال های سازمانی و دولتی مقایسه می کنیم، از نظر استانداردهای طراحی در رتبه بالاتری قرار می گیرد.

جمالی افزود: در چند روز اخیر نوار شناور به بالای سایت اضافه شده است که احتمالاً برای گرفتن رضایت مدیر در آخرین لحظه انجام شده است که قبلا وجود نداشت. چنین نوار متحرکی سالهاست که در استانداردهای طراحی نبوده و هیچکس از آن استفاده نمی کند.

پیشنهادات در نمایشگاه کتاب مجازی

این کارشناس نرم افزار در ادامه درباره بررسی مطالب سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: اما اگر بخواهیم از طراحی فراتر رفته و به مشکلات مطالب بپردازیم باید از «فهرست ناشران» بگوییم. که وقتی وارد صفحه می‌شویم، «لیست همه ناشران» در ابتدای صفحه است. طبقه بندی و نمایش الفبایی نیز ایده خوبی به نظر نمی رسد. برای مثال برای یافتن نشریه چشمه باید به قسمت مربوط به «ن» مراجعه کرد نه حرف «چ» که احتمالاً حدس زدن آن برای همه کاربران آسان نیست.

امیر جمالی ادامه داد: اما به طور کلی قسمت جستجوی سایت با توجه به تعداد کتاب های موجود در سایت قابل قبول است. اما در دسته موضوعی مثلا وقتی موضوعی را انتخاب می کنیم دیگر امکان جستجوی کتاب در موضوع مشخص شده وجود ندارد. حتی در بخش جستجوی پیشرفته امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، اگر کاربری بخواهد امسال از رمان های تازه منتشر شده (ایرانی و خارجی) مطلع شود، این امر به راحتی برای او امکان پذیر نیست. اما به طور کلی با توجه به وجود یک وب سایت جامع که شامل اطلاعات تمامی کتاب های به نمایش گذاشته شده است، امکان بررسی دقیق تری از کتاب ها برای کاربران وجود دارد که می تواند نتایج جالبی داشته باشد. به عنوان مثال می توان به این نکته اشاره کرد که در سه سال گذشته، 15 نسخه مختلف از کتاب «دختر نارنجی» نوشته «جاستین گوردر» توسط مترجمان مختلف و توسط انتشارات مختلف منتشر شده است. شاید لازم باشد نگاه دقیق تری به کتاب هایی با این عناوین تکراری از افراد کتاب بیندازیم و در مورد اینکه آیا می توان این موضوع را مثبت یا منفی دانست.

وی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه برای هر کتاب یک نسخه pdf از صفحات اول (شامل: نمایه و گاهی مقدمه) وجود دارد که می تواند برای کاربر مفید باشد، توضیح داد: اما این پی دی اف ها بسیار محدود هستند و معمولا به سه یا چهار صفحه می رسند. . نکته دیگر این است که در صفحه کتاب توضیح خاصی وجود ندارد. از آنجایی که کاربران به خواندن قسمت هایی از کتاب دسترسی ندارند، افزودن توضیحات مرتبط می تواند به کاربران در یافتن کتاب مناسب کمک کند.

این برنامه نویس و مخاطبان کتاب سپس بیان کرد: اگر امکان بررسی پنل ناشران وجود داشت، شاید بتوان این قسمت از سایت را نیز بررسی کرد تا ببینیم آیا راه سریع و آسانی برای ناشر برای ثبت نام همه کتاب ها وجود دارد یا خیر. چاپ شده در یک مکان واحد در سایت لنتو، وجود دارد یا نه. شاید یکی از دلایلی که اطلاعات کافی در مورد کتاب ها وجود ندارد این است که ناشران مجبور شده اند کتاب ها را یکی یکی وارد کنند که عملاً کار خسته کننده ای است.

جمالی همچنین در قالب پیشنهادات عنوان کرد: نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که این روزها اکثر کاربران از طریق موبایل به سایت دسترسی پیدا می کنند. خوشبختانه سایت به صورت قابل قبول و استاندارد در موبایل نمایش داده می شود اما شاید بهتر باشد تا چند سال آینده اپلیکیشن موبایلی مرتبط با نمایشگاه ارائه شود. و نکته آخر اینکه نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می شود، خرید از epubs یا کتاب های صوتی برای کاربران می تواند جالب باشد. این اقدام با همکاری سایت ها و اپلیکیشن هایی مانند نیچ، فیدبو و … قابل انجام است.

انتهای پیام/