فرهنگ و هنر

چالش یک بازیگر زن با ایفای نقش رییس قبیله وحشیان

بازیگر نقش غزال در سریال مستوران از سختی های گریم و طراحی لباس شخصیت های این سریال گفت.

الهه خادمی – بازیگر سریال مستوران – درباره ویژگی های نقش و اعتبار خود به گیلونا گفت: بازی در نقش غزل یکی از چالش برانگیزترین نقش های کارنامه من است.

مستوران این شب ها از شبکه یک پخش می شود. این مجموعه به کارگردانی سید جمال سیدحاتمی و مسعود آب پرور بر اساس کتاب مستوران نوشته محمد حنیف ساخته شده است. خادمی پیش از این در سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری جلوی دوربین رفته بود. او همچنین در فیلم های «زیر هشت» سیروس مقدم، «آشپز» ساخته محمدرضا آرتمان و «پروانه» ساخته جلیل سامان بازی کرد.

این بازیگر درباره نقش خود در مستوران بیان کرد: از همان ابتدا برای نقش غزل انتخاب شدم. من در سه چهار ماه آخر فیلمبرداری به گروه اضافه شدم. چرا که سازندگان سریال باید به محل بازی غزل یا محل وحشی ها در پایان می رفتند. چهره من به شخصیت غزل نزدیک بود و تست گریم هم انجام دادم و اتفاقاً در سریال مستوران غزل شدم. زمانی که آقای آب پرور به عنوان رهبر ارکستر حضور داشتند به گروه اضافه شدم اما سکانس معارفه من با آقای حاتمی بود. وقتی فیلمنامه را خواندم از نقش بسیار لذت بردم. چون نقش غزال خیلی خاص است و مشخصا وقت زیادی برای آماده شدن برای نقش نداشتم. چون فیلمبرداری مکان بربر و نقش من خیلی زود شروع می شد.

خادمی همچنین درباره گریم شخصیت غزل در سریال مستوران توضیح داد: گریم شخصیت غزل با بقیه بازیگران متفاوت است و چیزی در چهره او شبیه ماه گرفتگی است. گریم این شخصیت واقعا سنگین بود. هر روز آرایشم یک ساعت طول می کشد و علاوه بر این ماه گرفتگی، یک مخلوط الکلی 96 درصد می پاشند و روی صورتم رنگ می زنند. به همین دلیل کار طولانی و بسیار سخت بود و باعث تحریک پوست می شد. در نهایت ماسک روی این ماه گرفتگی قرار گرفت و آوردن یک جسم اضافی به صورتم سخت بود تا روی بازی من تاثیری نداشته باشد، حجیم نبود و به بخشی از شخصیت تبدیل شد. من هم لنز داشتم و با توجه به اینکه در فضای باز عکاسی می کردیم بیشتر سوار بر اسب و در کوه و دشت بودیم که پر از گرد و غبار و برای لنز بسیار آزاردهنده است. حتی یک بار در طول فیلمبرداری شدت دود آنقدر شدید بود که لنز چشم من تقریباً خاصیت خود را از دست داد، خراب شد و مجبور شدیم آن را با یک لنز جدید جایگزین کنیم. در هر صورت این مشکلات ریسک محسوب می شوند.

این بازیگر درباره طراحی لباس بازیگران گفت: خانم زکی زاده طراحی لباس را نیز بر عهده داشتند و لباس ها بر اساس شخصیت غزل طراحی شده است. با اینکه آقای روناسی و خانم زکی زاده سعی کردند شرایطی را فراهم کنند که بتوانم کار بازیگری را به راحتی انجام دهم اما باز هم کار بسیار سنگین بود.

خادمی همچنین درباره ویژگی های گریم خود در سریال مستوران گفت: ماه گرفتگی چشم چپ در واقع نشانه ای مربوط به غزال است. این نشان توسط آقای روناسی طراحی شده است تا منحصراً برای غزال باشد. اما از دیدگاه مخاطب، ممکن است به نظر یک چشم کور باشد. چشم ها باید دو رنگ باشند. زیرا در برخی افراد این مشکل ژنتیکی است. اما نقاشی تیره سمت چپ باعث کوری چشم چپ شد. البته صحبت هایی که با تهیه کننده سریال داشتیم باید نشان قبیله بربرها می بود و رئیس قبیله این نشان را برای خودش طراحی می کرد. یعنی گاهی می بینیم که رئیس قبیله جلوی آینه می رود و روی صورت و این قسمت از چشمش آثار و آثار مختلفی می کشد. اما متاسفانه در فصل اول سریال امکان ثبت آن پلان ها و دیدن این طراحی در چهره غزال برای ما فراهم نشد. شاید در فصل دوم این اتفاق بیفتد.

وی همچنین درباره سریال «مستوران» که بر اساس کتابی به همین نام نوشته محمد حنیف ساخته شده است، گفت: من فقط فیلمنامه را ادامه دادم. چون کتاب در پایان فصل اول به دست ما رسید و چاپ شد. معرفی شخصیت زمانی اتفاق می افتد که لیث و لطیفه به قبیله بربر می روند تا راهی برای یافتن پسرشان پیدا کنند. در این بخش مخاطب فقط صدای غزال را می شنود که بسیار چشمگیر و خوب تولید شده است. صدا پس از پایان سریال در استودیو ضبط شد. آن قسمت مربوط به همان شش قسمتی بود که آقای حاتمی سریال را کارگردانی کرد. بعد از پایان سریال به اتفاق آقایان حاتمی و حسین قورچیان صدا را در استودیو ضبط کردیم. اما در فیلمنامه قرار نبود صدا ضبط شود و وقتی لیث و لطیفه از قبیله بربر می رسند با غزال روبرو می شوند و با او صحبت می کنند. اما از آنجایی که در آن زمان بازیگر نقش غزال هنوز به جمع بازیگران نپیوسته بود، تصمیم گرفته شد که سکانس ها را تصویربرداری کنیم و بعد که من وارد گروه شدم، صدا را در استودیو ضبط کردیم. به همین دلیل فیلمنامه عوض شد و نحوه پخش آن از تلویزیون درآمد و نتیجه خوب بود و محدودیت باعث خلاقیت شد.

چالش بازیگر سریال

بازیگر نقش غزل در مستوران در خصوص این شخصیت افزود: البته نقش غزل نقش بسیار چالش برانگیزی بود. وقتی فیلمنامه را خواندم این نقش برایم خیلی جالب بود. نقشی که کمتر دیده ایم یا شاید اصلاً ندیده باشیم. بزرگترین چالش من در مواجهه با این نقش این بود که چگونه این شخصیت را که تا به حال شبیه آن را ندیده بودیم، به شکلی معتبر ارائه کنم. نکته دیگر این است که چه باید کرد که پسر نباشد و شخصیت باشد و مخاطب غزل را همان طور که هست بپذیرد. از طرفی کل کار باید در کنار بقیه نقش ها و شخصیت ها قرار بگیرد و شخصیت جدا نشود، بلکه با بقیه نقش ها یکپارچه شود و در سریال در هم تنیده شود. بخشی از این مشکلات هنر کارگردانان است و سکانس معرفی خودم به آقای حاتمی و بقیه هنر آقای آب پرور بوده است. اما مدام درگیر این چالش با خودم بوده ام، چه کنم که غزل تیپ نشود و از بقیه نقش ها جدا نشود. در عوض برای اولین بار زنی را می بینیم که راهزن و رئیس است و دارای یک سری خصوصیات خونخوار و بی رحمانه است، در واقع وقتی مخاطب سریال را می بیند به دلیل موقعیتی که در آن قرار گرفته است حق غزل را پیدا می کند. قصد ما این بود که غزل حتی اگر در ظاهر منفی باشد، واقعا منفی نیست و کم کم تبدیل به یک شخصیت خاکستری می شود و در جاهایی مخاطب به خود می گوید که این نقش چاره ای جز این نداشته است. این قسمت برای من خیلی مهم بود چون برای نقش غزال اتفاق افتاد و امیدوارم تا آخر این ویژگی ها را در نقش ببینیم. این نقش از نظر لباس، گریم و بازیگری چالش هایی داشت. امیدوارم برای عموم مردم معتبر باشد و غزل را قبول کنند.

وی گفت: از آنجایی که من چندین سال در سریال «87 متر» با آقای عیاری کار کرده بودم، این مدل کار و خصلت کارگردانی را می شناختم، چرا که آقای عیاری هم دقیقاً این گونه کار می کند.

وی درباره شخصیت خود که به عنوان یک زن قدرتمند شناخته می شود، گفت: این زن را در سریال مستوران می توانستیم به عنوان یک زن قدرتمند و تا حدودی با ویژگی های یک نقش منفی ببینیم. در واقع، ما زنی را می بینیم که می تواند یک قبیله را رهبری و هدایت کند، و تعدادی از مردم هستند که این زن را آنقدر قدرتمند می بینند که از او قدردانی کنند و همچنین به او تکیه کنند و به او احترام بگذارند. این ویژگی است که می تواند الگویی برای بقیه خانم ها باشد و تا حدودی نشان دهنده رابطه زن و مرد است. از آن منظر برای من بسیار ارزشمند بود چون قبلاً هم چنین نقشی داشتیم و چنین نقشی ندیده بودیم. با این حال، کار در خارج از شهر چالش های خاص خود را دارد. از آنجایی که نقش غزال دارای خصوصیات جنگی و رهبر قبیله ای است که راهزنان را ایجاد می کند، همه مکان ها چالش برانگیز بود.

این بازیگر در پاسخ به اینکه سریال های ما چقدر نیاز به وام گرفتن از ادبیات کهن دارند، گفت: ما خیلی به قصه نیاز داریم. چون از لحاظ روایی ادبیات بسیار غنی داریم. تا به حال حیف که کارگردانان و فیلمنامه نویسان ما کمتر سراغ اسطوره ها و داستان های قدیمی ایرانی رفته اند. ما به این دلیل آنقدر ثروتمند هستیم که اگر واقعاً بخواهیم درباره داستان های ایرانی صحبت کنیم، می توانیم از خیلی از سریال ها و فیلم های خارجی پیشی بگیریم. در نتیجه خیلی موفق نشدیم یا سخت بود یا یکسری محدودیت ها و بهانه ها – چه از نظر تولید و چه از نظر فیلمنامه – که فکر می کردیم اصلاً نداریم. به خصوص نسل جوانی که کمتر با متون کهن ایرانی و افسانه های ایرانی آشنایی دارند. ما و نسل های قبلی ما تعدادی از افسانه ها و داستان های باستانی را از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و مادربزرگ هایمان شنیده ایم. البته نوجوانان 16 و 17 ساله امروزی شناخت کافی از داستان های قدیمی ندارند و وجود چنین آثاری هر چقدر هم محقق شده باشد باز هم کم است. پرداخت مناسب، فیلمنامه خوب و رویکرد تازه ارائه شده است. مهم ترین نکته رویکرد جدید خلق داستان های جذاب و تاثیرگذار است که افراد 16 یا 17 ساله به دیدن این آثار علاقه مند شوند.

وی با اشاره به قصه گویی در سریال های ایرانی خاطرنشان کرد: ما ایرانی ها عاشق داستان هستیم. همه ما در دوران کودکی هر شب در حالی که پدر و مادرمان برایمان داستان می گفتند به خواب می رفتیم. ما از کودکی با این سنت قصه گویی بزرگ شده ایم و این علاقه به قصه گویی و قصه شنیدن در ژن ایرانیان است. استفاده از راوی که در سریال مستوران هم وجود دارد بسیار خوب است، به شرطی که در یک اثر نمایشی تنیده شود و به قولی در سریال یا فیلم پیدا شود. گوینده سریال «مستوران» محمدرضا سرشار است که صدای او به خوبی با این سریال می آید و فکر می کنم مخاطبان از این نوع قصه گویی استقبال کرده و از آن لذت برده اند. چون چنین روایتی هم برایشان نوستالژیک است مثل «ماجرای ظهر جمعه» که با صدای آقای سرشار هم حال و هوای آن سال ها را به یادشان می آورد. این مدل قصه‌گویی واقعاً پژواک صدای مادربزرگ‌هایی را که در کودکی برایمان قصه تعریف می‌کردند به یاد می‌آورد و آن حال و هوای شیرین را به مخاطب یادآوری می‌کند.

در نهایت بازیگر نقش غزال از حضور شخصیت غزل در فصل دوم سریال مستوران خبر داد و اظهار داشت: حضور غزال در فصل دوم سریال ادامه دارد. نقش غزال در فصل 2 جسورتر از فصل 1 است، با حال و هوای متفاوت و پختگی بیشتر. در واقع غزل را در فصل دوم با ویژگی های متفاوتی نسبت به فصل اول می بینیم. حال و هوای کلی سریال نیز با فصل اول متفاوت است.

انتهای پیام