فرهنگ و هنر

چرا تلویزیون بی ستاره شده؟

یک تهیه کننده تلویزیون با برشمردن محدودیت هایی که جلوی حضور سلبریتی ها در تلویزیون را می گیرد، در این خصوص به مواردی از جمله مطالبه دستمزدهای بالا و بعضا نامتعارف، محدودیت های موضوعی، تصاویر ممنوعه و… اشاره کرد. و در عین حال تاکید کرد: اگر ظرفیت اگر آنتن درست دیده شود، به نظر می رسد تلویزیون همچنان جای بهتری برای سخنان تاثیرگذار باشد و این اتفاق در حالی رخ می دهد که رسانه ملی می تواند به زندگی افراد جامعه نزدیک شود.

محمدجواد محد – تهیه کننده سریال اپیزودیک «تازه ورد» که پخش خود را از شبکه سه سیما به پایان رساند، در گفت وگو با گیلونا، از علاقه مردم به تولیدات این برنامه تلویزیونی و پرداختن به موضوعی بودن این برنامه گفت. یکی از دلایل این علاقه او گفت: اگر محبوبیت شبکه سرگرمی خانگی زیاد شده به این دلیل نیست که با مردم صحبت می کند. شاید در یکی دو مورد از مشاغل درجه یک این رسانه این اتفاق افتاده باشد، اما می توانم 10 شغلی را نام ببرم که در یکی دو سال گذشته برای شبکه خانگی انجام شده و این سوال جدی را برای مردم ایجاد کرده است که ما ما کجای این زندگی ها هستیم؟ من فکر می کنم سینمای خانگی برای مردم جذاب است، شاید به این دلیل که احساس می کنند ارزش بیشتری پیدا می کنند و می توانند ستاره های سینما را در خانه خود ببینند.

تلویزیون هنوز هم می تواند مکان بهتری برای کلمات موثر باشد

تهیه کننده «تازه ورد» در ادامه سخنان خود در خصوص چرایی گرایش بینندگان به تولیدات شبکه تلویزیونی خانگی اینگونه بیان کرد: هر چه فضای بازتر محتوا، نوع پوشش بازیگران و شوخی های ممنوعه از تلویزیون مانند رسانه ملی. ، از جمله دلایل ارتباط بیشتر مردم با این رسانه ها هستند. از طرفی مردم هر زمان که بخواهند می توانند سریال های شبکه سرگرمی خانگی را دنبال کنند. به خصوص اگر نخواهند بچه هایشان پای این آثار بنشینند اما در تلویزیون چنین ویژگی وجود ندارد.

موحد در عین حال تاکید کرد: نباید فراموش کرد که اگر سریالی همچنان بین 20 تا 25 درصد در تلویزیون داشته باشد یعنی چهار تا پنج میلیون نفر آن را تماشا می کنند و این تعداد از تعداد بینندگان برنامه ها بیشتر است. شبکه تلویزیونی خانگی که پربیننده ترین اثر است دو میلیون دنبال کننده دارد. تلویزیون هنوز هم می تواند مکان بهتری برای کلمات موثر باشد. چون مخاطب جهانی دارد. البته زمانی این اتفاق می افتد که به زندگی افراد جامعه نزدیک شود.

این تهیه کننده درباره توانمندی های تلویزیون نیز گفت: اگر به ظرفیت آنتن درست نگاه شود، به نظر می رسد سریال سازی در تلویزیون می تواند تاثیرات قطعی تری در جامعه داشته باشد. چون پربیننده ترین سریال ها مثل سریال “گاندو” با 15 تا 20 میلیون نفر و “نون خا” که به دلیل نزدیک بودن زندگی شخصیت ها به زندگی مردم تا 80 درصد بیننده داشت. مردم عادی با پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی قابل مقایسه هستند.

ممنوع کردن تصویر یا صدای برخی از هنرمندان در تلویزیون

این تهیه کننده در ادامه درباره نقاط ضعف این سریال اظهار داشت: سختی های کار در تلویزیون از الزامات آن است که باید به آن توجه کرد. یکی از این موارد ممنوعیت تصویر یا ممنوعیت صدا توسط برخی هنرمندان است که در انتخاب بازیگران یک سریال تاثیر قاطع دارد.

وی با اشاره به ساخت سریال «تازه وارد» از سختی های ساخت سریال اپیزودیک در تلویزیون گفت و توضیح داد: یکی از مشکلات قسمت های 40 تا 50 دقیقه ای این است که داستان ها در سه پرده تبدیل به دو پرده می شوند.

موحاد در ادامه بیان کرد: تاریخچه سریال هایی که اپیزودیک نیستند شامل اول، وسط و یک سوم آخر می شود که قسمت پایانی آن با نتیجه گیری به پایان می رسد اما در آثار اپیزودیک نمی توان به اندازه کافی به قسمت مرکزی پرداخت. و البته ما در «تازه ورد» هم متوجه شدیم که این جهش می تواند مخاطب را آزار دهد. چون ثلث وسطی را که باید می دید ندید، اما این لازمه کار در «تازه وارد» بود.

تهیه کننده «تازه وارد» ادامه داد: البته بهتر است بگوییم که ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم و شاید افراد آگاه می توانستند داستان ها را طوری تعریف کنند که جهش زمانی کمتر مخاطب را اذیت کند. از طرفی باید بگویم که ما نمی توانستیم پایان سریال را رها کنیم، اما داستان هر قسمت باید تمام می شد. بنابراین ما مجبور شدیم جهش کنیم. همچنین تجربه ساخت «تازه وارد» باعث شد برای سریال جدیدمان برنامه ای بیندیشیم که اگر داستانی پتانسیل بحث کامل دارد، دستمان را بند نکنیم و آن را چند قسمت کنیم.

چرا تلویزیون بدون ستاره است؟

اکثر سریال ها با گرفتن ستاره مشکل دارند

موحد در بخشی دیگر از گفت و گو با گیلونا، درباره مشکلات انتخاب بازیگر برای کارهای اپیزودیک گفت: به نظر من اولین مشکلی که گریبانگیر آثار تلویزیونی برای انتخاب بازیگر می شود این است که به دلیل فضاسازی، فاصله زیادی وجود دارد. ستاره های سینما یا افراد مشهور کمتری در آثار تلویزیونی ظاهر می شوند. «تازه ورد» بعد از سریال «قاعده رشد» پخش شد; این سریال 30 قسمتی از نظر تولید قوی بود و تهیه کننده معروفی داشت اما شاید به معنای معمول آن یک سلبریتی نبود. اگرچه آثار انگشت شماری مانند «زیرخاکی» هستند که ژاله صامتی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی آن هستند، اما اکثر سریال ها با ستاره گرفتن مشکل دارند و اگر این مشکل را فرض کنیم، مختص «سریال» نبوده است. تاز وارد».

وی ادامه داد: مسائل مالی دومین مشکلی است که من به عنوان تهیه کننده برای آوردن بازیگر باید با آن مواجه شوم. ما در تلویزیون با دستمزدی کار می کنیم که می تواند چهار تا پنج برابر همان میزان کار باشد و حتی در شبکه خانگی راحت تر و راحت تر به دست بیاوریم و این قطعا تاثیرگذار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای حضور در «تازه وارد» با بازیگری که ستاره تلویزیونی است صحبت کردیم و او حاضر شد بازی کند، اما برای دستمزدش رقمی را پیشنهاد داد که پول تولید کل قسمت بود. یعنی مثلا اگر پول ساخت یک قسمت 200 میلیون تومان باشد همین مقدار دستمزد می خواست.

چرا تلویزیون بدون ستاره است؟

شما نمی توانید بازیگران را مقصر بدانید

تهیه کننده «تازه ورد» با بیان اینکه اکثر بازیگران دوست دارند اگر در سریالی کار کنند و هر شب روی آنتن برود نقش اول را داشته باشند، گفت: اینگونه می توان بازیگران را دید و مهارت خود را نشان داد. به همین دلیل نمی توان آنها را به خاطر این مشکل مورد انتقاد قرار داد و حتی می توان گفت که درخواست آنها منطقی است. این مورد هم یکی از دلایل ترمز ترمز پررنگ ترین بازیگران تازه وارد بود، اما باید بگویم که از تیم بازیگران واقعا راضی بودم و فکر می کنم تیم تولید و کارگردانی از امتیاز رای بیاورند. سوار شدن

محد افزود: حتی اگر کمتر کسی به این مشکل فکر کند، برای یک بازیگر نام کارگردان از نظر هنری و نام تهیه کننده از نظر اجرایی و مالی بسیار مهم است و این دلیل چهارم، زیرا ممکن است یک بازیگر مشهور کمتر با گروه‌های جوان‌تر ظاهر شود که به همکاری معروف هستند.

دلایل تفاوت دستمزد بازیگران تلویزیون و شبکه سرگرمی خانگی

وی درباره دلایل اختلاف دستمزد بازیگران تلویزیون و شبکه خانگی بیان کرد: به نظرم تلویزیون باید به هزینه کارش بیشتر توجه کند. در واقع نرخ رشد هر دقیقه سریال های تلویزیونی با نرخ تورمی که در 6 سال گذشته داشته ایم همخوانی ندارد. مثلاً اگر در سال 1393 هزینه ساخت یک سریال سه میلیون تومان در دقیقه بود، الان باید 10 میلیون هزینه شود. این مشکل نشان می دهد که همه ابعاد تولید چند برابر شده است. از سوی دیگر در شبکه داخلی سرگرمی، کارها به صورت غیرمنطقی صورتحساب می شود، یعنی اگر اثری با مبلغ معقول در شبکه داخلی سرگرمی تولید شود، با رقمی سه برابر معقول تولید می شود. همزمانی این دو رویداد و درهم تنیدگی آن ها با یکدیگر، فاصله شبکه سرگرمی خانگی با تلویزیون را افزایش می دهد و همچنین باعث تفاوت زیاد دستمزد بازیگران و عوامل می شود.

تهیه کننده «تازه بخش» ادامه داد: در سریال «تازه ورد» یک دستیار تصویربرداری داشتیم که علیرغم اینکه با ما قرارداد بسته بود، با پیشنهادی از شبکه سرگرمی خانگی که از نظر مالی خیلی بهتر است، بدون مشکل کار می کرد. تاز وارد” “، مواجه شد و کارش را رها کرد. این اتفاق برای دستیاران دیگر مجموعه ما افتاد و مجبور شدیم تغییراتی ایجاد کنیم. در حال حاضر می توان گفت که این یک اتفاق منطقی است; چون زندگی انسان جنبه های مختلفی دارد باید برای انجام یک کار این جنبه ها را در نظر بگیرد.

بهتر است تلویزیون خود را به منطق تولید نزدیک کنید

موحد تاکید کرد: برای کاهش این فاصله بهتر است تلویزیون را به منطق تولید نزدیک کنیم و همچنین ناظر پرداخت تشکیل شود. چون مبنای پرداخت این دستمزدها حداقل برای من تهیه کننده نامشخص است. از طرفی به نظر من تفاوت دستمزد فقط به تلویزیون مربوط نمی شود، بلکه به سینما هم مربوط می شود و اینگونه آثاری ساخته می شود که حتی به درد بازیگران هم نمی خورد.

عیب های “تازه وارد”

وی در ادامه به بازخوردهای دریافتی از سریال اپیزودیک «تازه ورد» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با پخش این اثر از تلویزیون بازخوردها مثبت تر شد که نشان می دهد تا حدودی در ارائه استدلال به مخاطب موفق بوده ایم. بحث کردیم، حتی اگر نتوان از ایرادات فیلمنامه و تولید در هیچ کاری چشم پوشی کرد.

این تهیه کننده با بیان اینکه «تازه ورد» سعی کرده فضایی را برای بحث درباره موضوع سریال یعنی بچه دار شدن و شاید جمعیت باز کند، گفت: «تازه ورد» باعث شده تا بحث های بیشتری در مورد مشکل پیری و سالمندی این سریال مطرح شود. جمعیت و گواه این موضوع صحبت هایی است که در فضای مجازی درباره این سریال صورت گرفته است. در حالی که این صحبت ها با انتقاداتی به سریال همراه است، این موضوع برای من الهام بخش و خوشحال کننده بود.

ساخت سریالی با موضوع اقتصادی

تهیه کننده «تازه ورد» با اعلام این خبر، باشگاه فیلم سوره برای حفظ محوریت ساخت سریال هایی با موضوع محوری، ساخت سریال 20 قسمتی با موضوع اقتصادی را برنامه ریزی کرده است. مذاکراتی با دوستان صداسیما انجام شد. بدیهی است که این سریال تفاوت هایی در تولید با «تازه وارد» خواهد داشت، از جمله اینکه می توانستیم در سه قسمت داستانی را روایت کنیم تا کارگردان در پشت صحنه کسب و کار خود تجربه بیشتری کسب کند.

موحد در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم ساخت سریال های اپیزودیک، پرورش کادر مجرب است. به همین دلیل ما باید با نهادی که این موضوع را در دل دارد همکاری کنیم. خانه تولیدی جوان صداوسیما در حال حاضر تمرکز ما در این زمینه است و به پیشبرد سری جدید خود با این سازمان ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام