فرهنگ و هنر

کمال الملک مثل یک عکاس تاریخ را ثبت کرد

هنر ایران 81 سال پیش در آن روزها یکی از مشاهیر خود را از دست داد. محمد غفاری معروف به کمال الملک که به راستی یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین چهره های تاریخ هنر معاصر ایران است.

به همین دلیل است که گیلونا در این گزارش به سبک طبیعت گرایی کمال الملک می پردازد ، که البته وی از کشورهای اروپایی وام گرفته است. با این روش ، مانند عکاسی دقیق ، در آن دوره تاریخی بسیاری از نقاط ایران را ضبط و مستند کرد.

کمال الملک فرزند ابوتراب غفاری ، نقاش و نقاش در زمان ناصرالدین شاه بود. این هنرمند متولد کاشان ، رهبر حرکتی به شمار می رود که از نیمه دوم قرن یازدهم هجری در نقاشی ایران ظاهر شد.

در نقاشی ایرانی ، رویکرد به طبیعت و واقع گرایی ، که پیشتر با محمد زمان آغاز شده بود ، توسط ثانیا الملک تقویت شد و با کمال الملک تکامل یافت و تثبیت شد. بنابراین ، همانطور که قبلاً ذکر شد ، کمال الملک رهبر جنبشی است که از نیمه دوم قرن 11 هجری قمری در نقاشی ایران ظاهر شد ، و اگرچه نامنظم بود ، اما به رشد خود ادامه داد و رابطه اش با غرب تقویت شد. تا تحولات اجتماعی دوره مشروطه. او استاد هنر ایران شد و سالها تحت رهبری کمال الملک بود.

مناظر بخش مهمی از آثار این هنرمند را تشکیل می دهند که دارای اهمیت ویژه ای هستند. دلیل این امر این است که این آثار زمینه ساز حرکت جدیدی در هنر ایران از نظر پیشرفت ها و نوآوری هایی مانند توجه به جزئیات در چشم انداز و دیگر ساختارشکنی ها در این ژانر شد که در هنر نقاشی ایران بی سابقه بود.

به طور کلی هر هنرمندی آثاری تحت تأثیر شرایط اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی زمان خود خلق کرده است و رنگ و بوی این شرایط را می توان در این آثار مشاهده کرد. در مورد کمال الملک ، عوامل اجتماعی ، سیاسی و هنری نیز بر نوآوری هنر او تأثیر گذاشته است. مهمترین م componentsلفه هایی که بر هنر او تأثیر گذاشت عبارتند از: سفر به عراق ، سفر به اروپا ، آشنایی با تکنیک های مدرن در کپی کردن نقاشی های اروپایی و تحولات قانون اساسی.

در تاریخ نقاشی ایران نیز کمال الملک یکی از اولین هنرمندانی است که مناظر را به معنای متعارف معاصر نقاشی کرده و مستقیماً با طبیعت و عناصر آن روبرو شده و زیبایی های آن را تجربه کرده است. از همان ابتدا ، هنرمند به سبک ناتورالیسم اروپایی علاقه مند بود ، که شامل نقاشی های توصیفی از طبیعت است.

محمد غفاری وظیفه جدیدی را برای نقاش دربار در آن زمان معرفی کرد ، که عبارت بود از ثبت دقیق وقایع ، افراد در ساختمانها و باغها.

نمای کوههای شمیران ، نمای توچال ، نمای مهران ، روستای دماوند ، گاوداری ، باغ شاه تهران ، نمای کلاردشت و … از جمله آثار وی در زمینه منظر است که تصاویر آنها در زیر قابل مشاهده است.

نمایی از کوه های شمیران

نمایی از تفرجگاه

دیدگاه مهران

روستای دماوند

دامداری

باغ شاه تهران

دیدگاه کلاردشت

انتهای پیام