فرهنگ و هنر

یک پیشنهاد بامزه به رییس صداوسیما!

ایوب آقاخانی هنرمند صدا و سیما با اشاره به اینکه رادیو اگر به همین منوال ادامه دهد تا سه سال آینده می تواند مخاطبان از دست رفته خود را بازیابی کند. این هنرمند همچنین استفاده از مشاوران استخوانی به جای مشاوره را پیشنهادی سازنده برای صدا و سیما عنوان کرد. پیشنهادی که ممکن است شور به نظر برسد اما جواب می دهد.

آقاخانی در گفت وگو با گیلونا، درباره تحولات حوزه برنامه های رادیویی در دوره مدیریت جدید صدا و سیما گفت: در دهه 1400 اتفاقات خوبی در برنامه های رادیویی افتاد. انواع تم ها و ماژول های تست بازخورد رادیویی به جایگاه قبلی خود بازگشته اند. چندین مدیر قبلی این فرم ها را رها کرده و از تنوع آنها کاسته و منجر به پیدایش برنامه های رادیویی شد. یکی دیگر از رویدادهای خوشحال کننده در دهه 1400، تشکیل مجدد دفتر ادبیات نمایشی بود که به نوبه خود اردو را به طور جدی سازماندهی کرد. اما تغییر بزرگ در مدیریت رادیو هنوز به رادیو نیامده است و تحول بزرگی هم رخ نداده است.

به همین ترتیب، شنوایی از دست رفته را تا 1403 برمی گردانیم

زمانه گفت: در چند سال آینده فقط باید تلاش کنیم سوء مدیریت قبلی در حوزه برنامه سازی رادیویی را جبران کنیم که منجر به پراکندگی جامعه متنوعی از مخاطبان برنامه های رادیویی و بازگشت مخاطبان سابق به رادیو شده است. گفت: “بسیاری از بینندگان رادیو ناپدید شده اند.” بازگرداندن این مخاطبان کار آسانی نیست، اما ما 1400 کار انجام دادیم که بازخورد فوری از مخاطبان داشت. تماشاگران بلافاصله متوجه تغییر شدند و گروهی به مخاطبان قبلی پیوستند. اما دور هم جمع کردن این مخاطبان و اطمینان دادن به آنها که همچنان به یک برنامه سرگرم کننده و متنوع رادیویی گوش خواهند داد و نه فقط طیفی از رویکردهای نمایشی به ایدئولوژی، زمان می برد. پیش‌بینی من این است که تا سال 1403، اگر با همین روند، سرعت و روند پیش برویم، فقط می‌توانیم مخاطبان از دست رفته رادیو را دوباره به دست آوریم و در نتیجه به مخاطب اضافه کنیم. امیدوارم در این مسیر آسیب و لکنت زیادی وارد نشود تا به نتیجه مطلوب برسید.

تفکر خوش بینانه کودکانه در مورد افزایش بودجه و کیفیت

گوینده برنامه رادیویی گفتگو با بیان اینکه افزایش بودجه می تواند 100 درصد کیفیت تولیدات رادیویی را بهبود بخشد، در عین حال مشکلات این حوزه را برجسته کرد و گفت: مشکل این است که چقدر این افزایش بودجه در لایه های تولید خود را نشان می دهد. . من به عنوان یک فرد فعال در تئاتر این مثال را می زنم. مثلا می گویند بودجه تئاتر زیاد شده است. برای ما افزایش بودجه تئاتر مهم نیست، مهم تخصیص بودجه تئاتر است. تا زمانی که این پول به حساب جاری مورد استفاده تئاتر واریز نشده باشد، فقط یک عدد خبری است و تاثیری در تئاتر ندارد. این حکایت افزایش بودجه صدا و سیما است. اگر این افزایش بودجه به عنصری تبدیل شود که من تولیدکننده بتوانم از آن برای بهبود کیفیت کار استفاده کنم و موانع اداری برطرف شود، مفید خواهد بود. در غیر این صورت عددی است که فقط در اداره صدا و سیما و مدیران و کارکنان می تواند مفید باشد.

آقاخانی مشکل دیگری مانند تورم و افزایش هزینه های تولید را برشمرد و تصریح کرد: افزایش بودجه در نهایت می تواند جایگزین تورم و تورم شود و چیزی برای ارتقای کیفیت باقی نمانده است. این هنرمند افزود: هر چه بودجه هر موسسه افزایش یابد، تناسب و بی رحمی هزینه ها افزایش می یابد. تئاتری که چند سال پیش می توانستم مثلاً 30 تا 40 میلیون تومان تولید کنم، امسال زیر 200 میلیون تولید نمی شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، افزایش بودجه عملاً ترمیم آسیب در حفره اقتصادی تولید است، نه افزایشی که می‌توانیم برای ارتقا هزینه کنیم.

او گفت: «مسئولان ما واقع بینی مطلوب را ندارند. می گویند بودجه را افزایش داده ایم، در حالی که ممکن است مثلاً اگر بودجه 30 درصد افزایش داشته باشد، هزینه ها 70 درصد افزایش داشته باشد. بنابراین این افزایش یک ضرورت است و به معنای ارتقای کیفیت نیست، بلکه فاصله تولید تا هزینه را می توان کاهش داد. یعنی به حالت قبل از تورم بازگشته است و فقط همین نگاه خوشبینانه است که بودجه به دست ما می رسد. اکنون که ما فقط در مورد آن شنیده ایم. باید دید در کجا عملیاتی خواهد شد و به کدام مناطق اختصاص خواهد یافت. وارد فضای تولید شوید یا دفتر و سازمان؟ البته اگر وارد بخش اداری و سازمانی شوید یک ضرورت است، اما اینکه فکر کنید هر گونه افزایش بودجه می تواند بر کیفیت تاثیر بگذارد خوش بینی کودکانه است.

شورای دموکراتیک یا نمایش؟!

این بازیگر در پاسخ به این سوال گیلونا که پیشنهاد شما به مدیر صدا و سیما برای بهبود وضعیت صداوسیما چیست؟ گفت: نوک من خنده دار و با نمک است! فکر نمی کنم برای آقای جبلی زیاد جالب باشد. پیشنهاد من این است که از شوراها و گروه های کاری خودداری کنید. چون دیدم به محض اینکه برگشتیم شوراها و کارگروه ها را تشکیل دادند. تجربه همه سال فعالیتم در عرصه هنر به عنوان بازیگر و تهیه کننده به من نشان داده که شوراهای موجود حداقل در این زمینه ها اصلا کارآمد نیستند و از جمله باعث ایجاد لکنت در تغییرات مثبت می شوند. معمولا در انتخاب و انتصاب اعضای این شوراها همیشه منفی بوده ام. من هرگز ندیده ام که شورایی به اندازه کافی کارآمد و منصفانه انتخاب شود. به نظر من تصمیم گیری شوراها در مورد مسائل بسیار بهتر از مشورت با یک فرد ذیصلاح و آگاه است. زیرا بسیاری از اعضای شورا هیچ علاقه عملی به آنچه در مورد آن اظهار نظر می کنند ندارند. دور می نشینند و نظر می دهند. این را در وزارت فرهنگ، در رادیو و رادیو و پخش تئاتر دیدم. البته تاکید می کنم که منکر استثناها نیستم. اما معمولاً این نکات بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد.

ایوب آقاخانی درباره نکات تصریح کرد: این نکات یک نمایش دموکراتیک است که اصلا به ما نمی رسد. مطمئنم هیچ کس دیگری نظر نخواهد داد، اما من به جرأت می گویم که باید از این نمایش ها اجتناب کنیم و میزان آن را افزایش دهیم و کاری را که انجام می دهیم جدی تر بگیریم تا سریعتر به نتیجه برسیم. گاهی اوقات این نکات بدون انجام کاری کل دوره مدیریت یک مدیر را می بلعد. در این شوراها معمولاً کارآمدها در اقلیت هستند و حضورشان افزایش نمی یابد. اینها زندگی ماست که تلف شده است. اگر می دانیم داریم چه کار می کنیم، دیگر نیازی به کارگروه نداریم، اگر نمی دانیم چرا مسئولیت های بزرگ را بر عهده می گیریم؟ برادرانه توصیه می کنم که بخواهید از افراد استخوان شکسته به عنوان مشاور بهره ببرید، البته نه لزوماً در ترکیبی از شورا و البته هنوز به مشاور در تصمیم گیری نهایی اعتقادی ندارم. مشاور در زمینه هایی که از آن غافل نمی شوند، اظهار می کند: بعد از این اشراف، اگر مدیر ارشد هستید، باید تصمیم بگیرید و نیازی به کارگروه و مشاوره نیست. می توان گفت این برخلاف تمام تلاش هایی است که در این سال ها برای تشکیل شوراها انجام شده است، من می گویم این ها تلاش است، اما هیچکس جرات گفتن آن را ندارد. من دوست دارم در مورد آن فکر کنند حتی اگر این یک نظر اغراق آمیز باشد. به فکر طول مدت مدیریت و تصدی باشید و با توجه به عمر رهبری برنامه ریزی کنید تا انشاءالله روزهای خوب و پرباری را در کنار هم داشته باشیم.

بازی چشم بسته در 3 سری

آقاخانی در پایان درباره فعالیت های اخیر خود در تلویزیون گفت: در سه سریالی که در حال ساخت هستند به ایفای نقش می پردازم و شاید سال آینده آماده پخش شوند. سریال «تب» به کارگردانی داریوش مختاری، سریال «ماجرای یک شهر» به کارگردانی محمدرضا آهنج و فصل دوم سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور. همکاری من در این پروژه ها بیشتر یک مسیر دوستی-حرفه ای است تا کاملا حرفه ای. یعنی جزو آثاری نیستم که خیلی با وسواس انتخاب کنم و کنترلشان کنم، اما با افتخار در این آثار بازی می کنم که سازندگانش دوستانم هستند. من با چشمان بسته کنار این دوستان بودم و خوشحال بودم که اینجا هستم. در ادامه به فصل دوم برنامه «برگ اول» فکر می کنم که البته مطمئن نیستم فصل دوم آن را بسازم، اما با توجه به استقبال خوب مردمی از آی فیلم، تمایل به تولید فصل دوم وجود دارد. اگر شرایط اجازه دهد، فصل دوم «برگ اول» را خواهم ساخت.

یک پیشنهاد سرگرم کننده به رئیس رادیو!

ایوب آقاخانی در کنار مرحوم پرویز پورحسینی و نگار عابدی در سریال او با من غریبه است.

انتهای پیام/