فرهنگ و هنر

یک پیش بینی برای آینده چند فیلم ساز جوان

علیرضا برازنده با بیان اینکه برای انتخاب فیلم‌هایش ابتدا خود را به عنوان مخاطب در مقابل متن قرار می‌دهد، می‌گوید فیلمنامه سند معتبری برای تعیین ارزش یک فیلم است و اخیراً چندین تجربه داشته است. کارگردانان جوانی که می توانند باشند او پیش بینی کرد که در آینده شاهد فیلم های درخشانی از آنها خواهیم بود.

این سینماگر ایرانی که امسال سه فیلم «خیال» به کارگردانی علی بهراد، «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و «بلای آسمان زیبا آب» به کارگردانی نزاجیها در الدنیا شرکت کرده است. با کارگردانان جوان سینمای ایران به گیلونا گفت: اولین چیزی که من را برای حضور در یک فیلم ترغیب می کند فیلمنامه است. برای من اسکریپت یک سند معتبر است که ارزش پروژه را واضح تر می کند. وقتی برای اولین بار فیلمنامه ای را می خوانم، سعی می کنم آن را از دید یک بیننده یا مخاطب علاقه مند به سینما بررسی کنم، سپس به عنوان مدیر فیلمبرداری به پروژه نگاه می کنم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد روایت اثر اتفاق مهم تری است. خیلی وقت ها فیلمنامه های خوب و درخشان تبدیل به فیلم های متوسطی می شوند. بنابراین روایت کارگردان نقش مهمی در آن دارد. طبیعی است که در یک سال فیلمنامه های زیادی به دستم می رسد، اما فکر می کنم تعداد انگشت شماری از آنها ارزشمند هستند یا حداقل از همان مراحل اولیه، به نظر می رسد فیلم های ماندگاری شوند. تقریباً در انتخاب هایم سعی می کنم فیلمنامه هایی را انتخاب کنم که کمی به روحیه ام نزدیکتر باشد یا ذهنم را بیشتر درگیر کند.

فیلمبردار فیلم «حمله» ادامه داد: چیزی که در هر سه فیلم «خیال»، «بی رویا» و «بر فراز آسمان زیر آب» توجه من را به خود جلب کرد، دیدگاه متفاوت تهیه کننده بود. وقتی درباره ساختار فیلم با آنها صحبت کردم متوجه شدم که قطعا با آثار جدید و متفاوتی روبه رو خواهیم شد. هر سه فیلم از نظر من که فیلمبردار آن بودم هیچ ربطی به هم ندارند. هر کدام از آنها خط روایی خاص خود را دارند و در عین حال سازندگان آنها دیدگاه های بسیار متفاوتی دارند. انرژی و انگیزه آنها از همان ابتدا این نوید را داده است که در آینده شاهد فیلم های درخشان و درجه یک از آنها خواهیم بود. در این بین فیلم دیگری به نام «ملخ» به کارگردانی فائزه عزیزخانی ساختم که در جشنواره های زیادی حضور داشته و فکر می کنم به مرور زمان از آن ها بیشتر بشنویم و موفقیتشان در سینما ادامه پیدا کند.

برازنده درباره فیلم «تخیل» به کارگردانی علی بهراد با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیکیان که به عنوان یکی از هفت فیلم داستانی در بخش رقابتی بخش جنبی شصت و یکمین دوره هفته منتقدان کن به نمایش درآمد، گفت: «فیلم» تخیل. برای من خاص و جذاب است. لوکیشن فیلمبرداری از ابتدا تا انتها داخل ماشین بود و چالش هایی که برای عکاسی در چنین محیطی برای من ایجاد شد جالب بود. از همان ابتدا علی بهراد و جواد نوروز بیگی پیشنهاد کار را دادند. در یک استودیو به جای فضای واقعی، اما می خواستم در یک فضای واقعی کار کنم، این موضوع را با کارگردان و تهیه کننده در میان گذاشتم و در نهایت در سطح شهر، در مکان های واقعی و داخل ماشین شروع به کار کردیم. شهر در شب و در هوای سرد خطرات خود را نشان داد و می توانست روند تولید را کند کند، خوشحالم که انتخاب کردم. دوست داشتن آن با توجه به حس و حال و هوای فیلمنامه در فضای واقعی کار کردیم. قبل از تولید، مدام با خودم فکر می کردم که اگر در استودیو فیلمبرداری کنیم و با توجه به زمان گرفته شده از گروه و سیستم هایی که برای کار در استودیو به من پیشنهاد می شود، اگر نتیجه آن طور که انتظار داشتم پیش نرود، وجود دارد. هیچ راهی برای هیچ غرامت وجود ندارد. اما مزیت کار در فضای واقعی برای من این بود که دقیقاً همان چیزی که تصور می کردم اتفاق می افتد. بدون شک این شکل از کار به باورپذیرتر شدن اثر کمک کرده است، زیرا وقتی فیلم برای تماشاگر روی اکران نمایش داده می شود، اعتبار حرف اول را می زند و اگر اثر در استودیو فیلمبرداری می شد، حتما عنصر اعتبار اثر به وجود می آمد. کاهش یابد. با اینکه قبل از شروع فیلمبرداری نگران اجرای کار بودم، اما به محض شروع تصویربرداری، همه نگرانی هایم برطرف شد. اگر همکاری همه بازیگران جلو و پشت دوربین نبود، چنین اتفاقی ممکن نبود. خوشحالم که فیلمبرداری این فیلم در جشنواره کن دیده شد و نظرات جالب و مثبت بسیاری از منتقدان خارجی درباره کارم دریافت کردم.

مدیر فیلمبرداری «پله آخر» ادامه داد: عموماً وقتی با کارگردانان جوان کار می کنم به خلاقیت آنها و ذهن متفاوتشان علاقه دارم. از آنجایی که من دائماً خودم را آزمایش می کنم و از انجام کارهای مختلف لذت می برم، این نکات بیشتر برای من جذابیت دارد.

وی همچنین درباره فیلم «بر فراز آسمان زیر آب» به کارگردانی درناز حاجی ها که در بخش رقابتی اصلی پنجاه و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری حضور داشت، گفت: این فیلم از چند جهت برای من خاص بود. یا حتی کار با دوربین فیلمبرداری متفاوت است. به نظر من حاجی ها جنبه خاصی دارد و شاید تعریف مناسبی که از کارش در فیلم می شود این باشد که دوربینی را می بینم که در کارش شخصیت دارد. در این فیلم با رئالیسم بالایی هم در نورپردازی مواجه هستیم و همانطور که گفتم از نظر دوربین و نور فیلمی با رئالیسم بالاست. به همین دلیل یکی از فیلم های مورد علاقه من است. به علاوه، داستان بسیار متفاوتی دارد و من نقدهای خوبی در مورد آن خوانده ام.

وی در خصوص فیلم «بی رویا» که برای اولین بار در جشنواره ای در جشنواره بین المللی فیلم ونیز حضور خواهد داشت، افزود: «بی رویا» برای من فیلم درخشانی است. در این فیلم نورپردازی بسیار دراماتیک است و کاملاً مطابق با فیلم است و داستان متفاوت این فیلم چنین فضایی را می خواست و به نظرم اتفاقات خوبی برای این فیلم در راه است.

برازنده همچنین با اشاره به تجربه همکاری در «جنایت بی خیال» با شهرام مکری و تجربه گرایی او در آثارش، تصریح کرد: علاوه بر همکاری ای که با شهرام مکری داشته ام، ایده ها و فضای خلاقانه آثار او را به مشارکت ترغیب کرده است. در پروژه بیش از هر زمان دیگری.” و در سه فیلمی که با علی بهراد، درناز حاجیها و آرین ویسر به اشتراک گذاشتم همین حس را داشتم. من می‌توانستم انگیزه بالایی در این سه کارگردان جوان ببینم و آنها کاملاً از آنچه می‌خواهند آگاه بودند. تحلیل و نمایش آنها از متن و اجرا کاملا درست بود. آنها با تمام وجود آمده اند تا کاری خاص انجام دهند و فکر می کنم آنها از با استعدادترین فیلمسازانی هستند که در یکی دو سال گذشته دیده ام. در این مدت فیلم دیگری به نام «شهرک» از علی حضرتی را هم جلوی دوربین بردم که فضای جذابی داشت و این فیلم به زودی تور جشنواره را آغاز می کند.

انتهای پیام