فرهنگ و هنر

۱۵ سریال را خواباندند و ما خانه نشین شدیم!

صفا آقاجانی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و رادیو، بزرگترین مشکل صدا و سیمای کنونی را وجود فیلمنامه های دستوری می داند که به شدت ضربه می زند. این هنرمند از بسته شدن حدود 15 پروژه تلویزیونی به شدت ناراحت است.

این هنرمند که به گفته خودش مدت زیادی است در رادیو و تلویزیون کار نمی کند در گفت و گو با گیلونا به مسائلی از جمله علت کم کاری اش در تلویزیون، پیشنهاد خود برای بهبود شرایط و اینکه فکر می کند بزرگترین مشکل این روزها این است، گفت: او گفت تلویزیون چیست؟

آقاجانی ابتدا با اشاره به تعطیلی بیش از 15 پروژه تلویزیونی، از این اتفاق ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه در اولین رهگذر مدیرعامل جدید صدا و سیما، 15 پروژه تلویزیونی به خواب رفت و عملا تعطیل شد. من به عنوان یک هنرمند با سه سریال سه قرارداد داشتم که در هر سه سریال کارگردان عوض شد و کارگردان های جدیدی که وارد شدند عوامل خود را آوردند و ما بیکار ماندیم! طبیعی است که هر کارگردانی بیاید، گروه خودش را بیاورد، اما سوال این است که «چرا پروژه ای که کارش را شروع کرده باید دچار این تغییرات شود؟»

من هیچ پیشنهادی برای این آشفتگی ندارم!

وی در ادامه به نام پروژه هایی که قرار بود با آنها همکاری کند، اما به دلیل تغییر عوامل این همکاری ناقص ماند، افزود: به عنوان مثال سریالی به نام «همه» به تهیه کنندگی آقای مهام و کارگردانی آن ساخته شد. رضا کریمی باید انجام می شد و حدود یک ماه کار کردیم، اما کارگردان عوض شد و پروژه به کلی تغییر کرد و بازیگران هم تغییر کردند. سریال دیگری به نام «محرمانه» و سریالی دیگر که متأسفانه نامی از آن در ذهنم نیست، به همین منوال گذشت و همه بازیگران تغییر کردند و ما با وجود قرارداد در خانه ماندیم!

آقاجانی سپس پرسید چه پیشنهادی به رئیس صداوسیما یا سایر مدیران سازمان برای بهبود وضعیت دارید؟ او پاسخ داد: واقعاً همه چیز به هم ریخته است و من هنرمند نمی دانم چه پیشنهادی برای ایجاد این همه بی نظمی بدهم. ناگفته نماند که تاکنون اکثر کارهایی که در صداوسیما انجام شده چندان مناسب شرایط نبوده و در ابتدا 15 پروژه تعطیل شد که البته دوستان آن را تکذیب می کنند اما واقعیت دارد.

وی همچنین به سیاست های جدید صداوسیما برای بازگشت هنرمندان حاشیه ساز اشاره کرد و در عین حال گفت: در برنامه جدید دیگری گفتند هنرمندانی را که دیگر با تلویزیون کار نمی کنند برمی گردیم؛ اما با کدام بودجه؟! هنرمندان به شبکه نمایش خانگی و سینما روی آورده اند، چگونه می خواهند با بودجه کم آنها را برگردانند، وقتی هنوز 10 سال پیش به من پیشنهاد حقوق می دهند، من یک هنرمند پیشکسوت هستم!

فیلمنامه های منظم مشکل اصلی تلویزیون است

بازیگر سریال های «ستایش 2 و 3»، «دردسرهای عظیم»، «زمانه» و «تا ثریا» در بخشی دیگر از صحبت های خود در پاسخ به اینکه به اعتقاد او بزرگترین مشکل این روزهای سازمان صدا و سیما است. ? وی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل فیلمنامه است. مشکل حل می شود اگر نویسندگان آزاد باشند که داستان های فانتزی را هر طور که می خواهند بنویسند و ارائه دهند. اما آنقدر خطوط قرمز و آبی و بنفش داریم که اول هیچ نویسنده ای حاضر به نوشتن نیست و بعد وقتی فیلمنامه را می نویسد سرکوب می شود و حتی گاهی به نویسنده ها می گویند شخصیت اصلی داستانشان را حذف کنند! چرا باید این اتفاق بیفتد؟ این کارها اصلا خوب پیش نمی رود.

این هنرمند چقدر به پیشکسوتان احترام می گذارد و فکر می کنید تلویزیون چقدر این موضوع را جدی می گیرد؟ وی تاکید کرد: بارها نه تنها در تلویزیون و سینما بلکه در سینما هم گفته ام که متأسفانه سال هاست که رابطه وجود دارد و وقتی رابطه وجود دارد، بازی بازیگران دیده نمی شود؛ اما در این میان، این رابطه وجود دارد. بنابراین این روابط است که تعیین کننده است. این رابطه سالهاست که در سینما و تلویزیون رواج داشته و گویا اتفاقی ثبت شده است. این مشکل آنقدر واضح است که دیگر نمی توان آن را پوشش داد، بنابراین امثال من نیز در پشت صحنه پیشگام هستند و اگر در رابطه ما کسی را نداشته باشند که نقش عصر ما را بازی کند، مثلاً می گویند صفا آنجاست. آقاجانی هم!

آقاجانی در تکمیل این بحث تصریح کرد: من الان که پیر و سالم هستم بازیگر نیستم اما همیشه مثلاً اگر زیاد کار کرده باشم شاید سالی یکی دو سریال باشد و اینطور نیست که 5 یا 6 سریال داشته باشم. سری در سال فکر می کنم در تعداد محدود سریال هایی که کار کرده ام، خوشبختانه از نظر مردم خوب بوده ام. بسیاری از هنرمندان ما در اثر این روابط بی خانمان شده اند و تعداد زیادی هم هستند. افراد مشهور و توانمند و هنرمندان بی نظیری هستند که مدت هاست به دلیل این فیلمنامه های بد، ارتباطات قبیله ای و دستمزدهای بسیار پایین خانه نشین شده اند. در چنین شرایطی بهتر است در خانه بمانیم، مخصوصاً در این شرایط که پزشکی قانونی برای درست کردن یک لقمه نان جان خود را کف دست می دهند، قیمت 10 سال پیش را به ما می دهند.

نقش من در «مستوران» کشته شد

وی در ادامه به حضور خود در سریال تاریخی مستوران اشاره کرد و توضیح داد: «مستوره» یک اثر فانتزی کهن است که داستان های قدیمی را روایت می کند. به نظرم چیز خوبی است و راضی بودم. من در این سریال نقش خاله حمیدرضا آذرنگ را بازی می کنم که در ابتدای داستان کشته می شود و وقتی فیلمنامه را خواندم فکر کردم با کشته شدن او نقش من تمام می شود اما بعدا زنگ زدند و گفتند نقش ادامه داشت و من باید در روحیه بودم. نقش من در «مستوران» تقریباً تمام شده و یک قسمت بسیار کوتاه باقی مانده است. در مجموع تجربه خوبی بود، اما با وجود اینکه پروژه بزرگی بود، باز هم یک تغییر کارگردان در این بین داشت. نمی دانم مدل جدیدی که وسط کار کارگردان عوض می کند چیست؟ امیدوارم این چیزها در پایان به خوبی با هم جمع شوند.

صفا آقاجانی در پایان گفت: به غیر از مستوران پیشنهاد دیگری از تلویزیون نداشته ام و در حال حاضر در خانه استراحت می کنم و امیدوارم این خبر خوبی برای همه باشد و به شخصه به عنوان یک هنرمند محدودیتی دارم. آب در زندگی من است و هیچ ناامنی برای من وجود ندارد، اما متاسفانه بسیاری از هنرمندان تنها منبع درآمد این بازیگر هستند، اما خانه دار شده اند که به ضرر آنهاست؛ مخصوصاً در زمان کرونا که این اتفاق بیشتر افتاد. امیدوارم در آینده اتفاقات خوبی بیفتد.

به گزارش گیلونا، صفا آقاجانی هنرمند پیشکسوت کشورمان در سال 1335 در ارومیه به دنیا آمد. «آینه»، «روز سی ام»، «زمانه»، «تا ثریا»، «همه چیز آنجاست»، «دردهای بزرگ»، «لاتاری»، «پرستار»، «قتل بی سر و صدا» و … از مجموعه تلویزیونی این بازیگری در آنها ایفای نقش کرد.

انتهای پیام/