اقتصادیکسب و کار ایرانی

انواع خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند با قابلیت ها و تجهیزات متنوع، امروزه در سراسر دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در انواع خانه هوشمند امکان برقراری ارتباط با تجهیزات از طریق پروتکل های مختلف وجود دارد. پیاده سازی انواع خانه هوشمند KNX و وایرلس متناسب با نیاز کارفرما تحت قابلیت های متنوع صورت می گیرد.

انتخاب هر یک از این نمونه ها متناسب با کاربرد آن ها، شرایط کلی ساختمان و همچنین بودجه کارفرما انجام می شود. در ادامه انواع خانه هوشمند و عوامل مؤثر بر قیمت آن ها در زمان خرید مورد بررسی قرار می گیرد.

خانه هوشمند KNX

پروتکل KNX ، استانداردی بین المللی برای می باشد. در واقع سیستم با برقراری ارتباط یکپارچه بین تجهیزات ، آن را به یک شبکه واحد تبدیل می کند. در انواع خانه هوشمند KNX امکان کنترل تجهیزات مختلف از قبیل روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده، کرکره و همچنین سیستم های امنیتی فراهم می شود. به طور معمول انواع خانه هوشمند KNX در ساختمان های در حال ساخت و یا بازسازی قابل اجرا هستند.

چرا که با توجه به پروتکل ارتباطی، انتقال اطلاعات از طریق سیم کشی بین تجهیزات صورت می گیرد. در چنین حالتی لازم است تا پیش از آغاز نازک کاری و در مرحله لوله گذاری برق ساختمان، تمهیدات لازم برای پیاده سازی خانه هوشمند KNX فراهم شود. بنابراین این نوع خانه هوشمند با توجه به لزوم سیم کشی، در ساختمان های در حال استفاده و قدیمی قابل پیاده سازی نخواهد بود.

انواع خانه هوشمند KNX

انواع خانه هوشمند KNX متناسب با قابلیت های مورد نیاز کارفرما اجرا می شوند. به عبارتی در صورتی که تنها هوشمند سازی سیستم روشنایی مدنظر باشد، سر خط های روشنایی از کنترلر تابلویی عبور داده می شوند. داشتن قابلیت دیمر و یا تنظیم نور از دیگر آپشن هایی است که یک خانه هوشمند KNX در کنار خاموش و روشن کردن تجهیزات روشنایی می تواند داشته باشد.

در چنین حالتی برای پیاده سازی سیستم روشنایی خانه هوشمند KNX علاوه بر کنترلر تابلویی از ماژول دیمر و RGB استفاده می شود. کنترل سیستم تهویه انواع خانه هوشمند KNX از طریق کنترلر مخصوص و موجود در تابلو برق انجام می گیرد. به طور معمول این کنترلرها برای تنظیم دمای محیط از طریق فن کویل کاربرد دارند. اضافه شدن هر یک از این قابلیت بر اساس متراژ ساختمان، کاربری، نوع و برند تجهیزات صورت می گیرد.

قیمت انواع خانه هوشمند KNX

مهم ترین عامل در تعیین قیمت انواع برند تجهیزات است. به طوری که در حال حاضر برندهای مختلف ساخت داخل و یا کشور چین بسیار در این زمینه مورد توجه قرار گرفته اند. این تجهیزات در مقایسه با خانه هوشمند KNX ، قیمت پایین تری دارند و از نظر شرایط نصب و راه اندازی دغدغه کم تری برای خریداران ایجاد می کنند. چرا که نصب انواع خانه هوشمند وایرلس بدون نیاز به سیم کشی و در مرحله نازک کاری توسط برقکار انجام صورت می گیرد.

پیاده سازی انواع خانه هوشمند

پیاده سازی خانه هوشمند در انواع مختلف وایرلس و KNX بسته به بودجه مورد نظر کارفر و همچنین شرایط ساختمان صورت می گیرد. به طوری که در بسیاری از موارد با وجود نوساز بودن ساختمان و فراهم بودن شرایط پیاده سازی ، به دلیل قیمت بالای تجهیزات، ترجیح کارفرما به با تجهیزات وایرلس می باشد.

این در حالی است که در موارد مشابه، با توجه به اهمیت بالای کیفیت و قابلیت اطمینان تجهیزات، انواع سیم کشی KNX الویت کارفرما هستند. بنابراین متناسب با متراژ محل، شرایط ساختمان، برند و نوع تجهیزات موجود در بازار، پیاده سازی خانه هوشمند در هر یک از انواع مورد نیاز کارفرما انجام می شود.

انواع تجهیزات خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند از کنار هم قرار گرفتن تجهیزات مختلفی چون کنترلرهای تابلویی، دیواری، رو میزی، کلیدهای هوشمند و… تشکیل شده است. هر یک از این تجهیزات متناسب با پروتکل ارتباطی خانه هوشمند KNX و یا وایرلس در قیمت ها و برندهای مختلف قابل خریداری هستند. در ادامه تجهیزات انواع خانه هوشمند و تأثیر آن ها بر قیمت بررسی شده است.

انواع کنترلر خانه هوشمند

کنترلر را می توان قلب خانه هوشمند دانست، چرا که وظیفه برقراری ارتباط بین تجهیزات خانه هوشمند را برعهده دارد. در انواع خانه هوشمند ، کنترلرها به صورت دیواری، تابلویی و رومیزی قابل خریداری هستند. کنترلر تابلویی جزء جدا نشدنی از یک خانه هوشمند KNX است.

چرا که تمامی سرخط های روشنایی، سیستم تهویه و پرده های برقی برای کنترل هوشمند وارد تابلو برق می شوند. با این حال در یک خانه خانه هوشمند KNX استفاده از تاچ پنل برای کنترل تمامی تجهیزات به صورت یکپارچه رایج است که هم به صورت رومیزی و هم به صورت دیواری قابل تهیه است.

در انواع خانه هوشمند وایرلس کنترلر مرکزی به صورت کنترلر تابلویی، هاب و یا به صورت تاچ پنل قابل خریداری است. در مقایسه با خانه هوشمند KNX  در نمونه های وایرلس لزومی به نصب کنترلرهای تابلویی و دیواری نبوده و هماهنگی تجهیزات تنها از طریق هاب مرکزی ممکن است.

انواع کلید خانه هوشمند

در یک خانه هوشمند انواع کلیدهای لمسی و فشاری برای کنترل روشنایی قابل استفاده هستند. انواع کلید های ترموستاتیک و سناریوپذیر متناسب با پروتکل ارتباطی آن ها در خانه هوشمند KNX و بیسیم پیاده سازی می شوند. با استفاده از انواع کلید های لمسی ایرانی و خارجی قابل پیاده سازی است. متناسب با پروتکل ارتباطی و همچنین ظاهر کلید های لمسی، هزینه سیستم روشنایی هوشمند مشخص می شود. نصب کلید های هوشمند ساختمان راهکاری بسیار مفید برای پیاده سازی خانه هوشمند در حداقل هزینه است.

انواع قابلیت های خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند متناسب با مقدار بودجه کارفرما می توانند قابلیت های متنوعی از قبیل ، ، سیستم تهویه هوشمند و… داشته باشند. هر یک از این قابلیت ها با استفاده از تجهیزات مخصوص به خود قابل پیاده سازی هستند. لازم به ذکر است که تهیه همه تجهیزات خانه هوشمند از یک برند واحد در بعضی موارد امکان پذیر نخواهد بود. چرا که با توجه به پروتکل ارتباطی و محدودیت های سازنده، پشتیبانی از انواع تجهیزات مورد نیاز در یک خانه هوشمند وجود ندارد.

به عنوان مثال در یک خانه هوشمند KNX امکان پیاده سازی سیستم صوتی هوشمند خانگی تحت این پروتکل وجود ندارد. به همین دلیل در چنین حالتی توصیه می شود تا حد امکان از تجهیزاتی که حداکثر قابلیت هماهنگی با یکدیگر را دارند در پیاده سازی خانه هوشمند استفاده شود.

همان طور که پیش تر اشاره شد قیمت انواع خانه هوشمند مناسب با نوع و برند تجامروزه استفاده از تکنولوژی در بسیاری از زوایای زندگی خود را نشان داده است. خانه های هوشمند یکی از برجسته ترین نوع استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره است. این خانه ها بر اساس چند ویژگی به انواع مختلف دسته بندی می شوند. انواع خانه هوشمند را در این مقاله معرفی می کنیم.

خانه های هوشمند بر چند اساس به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در این دسته بندی ها افراد با دارا بودن سطح آگاهی های مختلف می توانند به سادگی از خانه ها استفاده نمایند.

انواع خانه های هوشمند بر اساس نوع سیستم

در این نوع خانه های هوشمند ارتباط میان تجهیزات به وسیله سیم  یا بدون سیم انجام می شود. هر کدام از این نوع خانه ها نیز دارای مزایا و معایبی بوده که بسته به نظر افراد می توان هر کدام را در خانه ها مورد استفاده قرار داد.

انواع خانه های هوشمند با سیستم سیمی

در این سازه ها تجهیزات را به وسیله سیم به یکدیگر و در کل با کل سازه ارتباط می دهند. موارد مصرف این نوع بیشتر سازه های سنتی و قدیمی است. به دلیل ایجاد تخریب و سیم کشی فراوان این نوع بسیار مورد توجه قرار ندارد. انجام سیم کشی در این نوع بسیار تخصصی بوده و باید حتما توسط افراد ماهر انجام شود.

در از این نوع یک تابلوی برق بزرگ ارتباط کلیه تجهیزات به یکدیگر را شکل می دهد و هزینه ها در این نوع به دلیل استفاده از سیم بسیار سنگین است. با بروز کوچکترین مشکل نیز کل سیم دچار اختلال خواهد شد. هزینه سرویس های دوره ای  نیز در این نوع بسیار زیاد است.

انواع خانه های هوشمند با استفاده از سیم کشی برق

در این نوع خانه ها از سیم کشی برق سازه ها برای اتصال تجهیزات به یکدیگر استفاده می شود. در این نوع مانند روش اول نیاز به تخریب و سیم کشی اضافه وجود ندارد. اما باز هم سیم کشی در این سازه ها وجود خواهد داشت.

انواع خانه هوشمند بدون سیم

در این نوع برخلاف آنچه که در انواع خانه هوشمند مبتنی بر سیم وجود دارد هزینه های سرویس و نگهداری کم و از سیم کشی و تخریب خبری نیست. با بروز مشکل نیز تنها همان قسمت نیاز به بررسی و سرویس دارد و سیستم از مدار خارج نمی شود. تنظیمات در این نوع خانه هوشمند به وسیله یک گوشی یا تبلت انجام و کاربر به سادگی فرامین خود را به همین وسیله به تجهیزات می دهد.

انواع خانه های هوشمند بر اساس نیاز ساکنان

در این نوع خانه هوشمند با توجه به نیاز ساکنان می توان از تجهیزات هوشمند در آن استفاده نمود. در این نوع سازه ها همچنین بر اساس فضاهای موجود نیز می توان از در آن استفاده نمود. از جمله فضاهایی که در خانه ها می توان از سیستم هوشمند در آن استفاده نمود این فضاها هستند.

  • اتاق ها و پذیرایی
  • سرویس های بهداشتی
  • تمام فضاهای مشاع سازه
  • سالن های مشاع در هر سازه
  • نور پردازی نمای ساختمان

انواع سازه های هوشمند

امروزه در بیشتر سازه ها از روش های هوشمند سازی استفاده می شود و این امر تنها به سازه های مسکونی محدود نمی شود. به عنوان مثال محل کار نیز از سازه هایی است که به سادگی می توان از تجهیزات هوشمند در آن استفاده نمود. ادارات و شرکت ها از مهم ترین سازه ها از این نوع خانه های هوشمند هستند که نیاز به هوشمند سازی در آن ها باعث کاهش بسیار زیاد در هزینه ها و صرفه جویی در مصرف انرژی آن ها می شود.

هوشمندسازی سازه های صنعتی: در این سازه ها می توان از تجهیزات یا تکنولوژی مدرن تر استفاده نمود و هوشمند نمودن این تجهیزات کمک بزرگی به این صنایع است. از تجهیزات هوشمند مورد مصرف در این سازه ها می توان به خدمات پزشکی هوشمند، خدمات آموزشی هوشمند، خدمات رباتیک هوشمند و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

استفاده از بی ام اس و اتوماسیون انواع خانه های هوشمند

کلا ساختمان ها به دو نوع مسکونی و صنعتی دسته بندی می شوند. سازه های صنعتی مانند ورزشگاه ها ، نیروگاه ها و غیره و انواع خانه هوشمند نیز مانند فضاهای اداری، تجاری؛ مسکونی و غیره

در هر کدام از این فضاها بخش هایی به عنوان فضای خصوصی و بخش هایی به نام فضاهای مشاع در نظر گرفته می شود. در انواع خانه هوشمند می توان از سیستم مدیریت هوشمند یا بی ام اس در فضاهای مشاع استفاده نمود. در این سیستم تنها یک یا چند فرد آموزش دیده بر تجهیزات و عملکرد آن ها نظارت دارد.

اتوماسیون انواع خانه هوشمند اما بر روی تجهیزات فضای اختصاصی سازه ها نظارت دارد و کنترل عملکرد این تجهیزات را انجام می دهد. به عنوان نمونه باز و بسته کردن پرده ها و یا تنظیم دما و رطوبت اتاق ها و یا موارد مشابه تحت نظارت یک فرد نبوده و تمام ساکنان می توانند بر این تنظیمات نظارت و آن ها را تحت کنترل داشته باشند.

ویژگی های اتوماسیون خانه های هوشمند

با اتوماسیون انواع خانه هوشمند می توان از این ویژگی های سیستم استفاده نمود.

  • تنظیم نور، روشنایی ، دما، رطوبت، با حساسیت به حضور افراد و یا کنترل از راه دور
  • کنترل تجهیزات با استفاده از حسگرها و یا طبق یک برنامه مشخص
  • آب دادن به فضای سبز سازه به  صورت خودکار یا برنامه ریزی شده
  • باز و بسته نمودن درب سازه با هر نوع تجهیزات مدرن مانند: کارت، حسگرهای اثر انگشت و یا رمزهای دیجیتال.
  • تحت نظارت داشتن کلیه سیستم های امنیتی، نظارتی، حفاظتی و ….
  • کنترل کردن تجهیزات و منطقه بندی کردن سازه با سیستم های نظارتی.
  • تحت نظر داشتن تجهیزات و عملکرد آن ها از طریق سیستم مدیریتی خانه