اجتماعی

اگر حافظه‌ خوبی ندارید، ژن‌ها را سرزنش کنید!

نتایج یک مطالعه جالب توسط محققان ایرانی نشان می دهد که در برخی موارد ، مشکلات حافظه در افراد با وضعیت ژنتیکی آنها و ژن هایی که به ارث برده اند مرتبط است.

به گزارش گیلوناپروتئینی به نام “فاکتور رشد عصبی مشتق از مغز” یا BDNF برای کوتاه مدت ، عاملی است که به رشد سلول های عصبی ، تمایز و محافظت از آنها کمک می کند. BDNF یکی از فراوان ترین عوامل بیولوژیکی مولکولی در مغز بزرگسالان است و با رشد ، انعطاف پذیری سیناپسی ، یادگیری و تسهیل فرایندهای شناختی همراه است. مطالعات نشان می دهد که برخی عوامل مانند ورزش می توانند تأثیر مثبتی بر این عامل داشته باشند.

اما محققان می گویند ظهور پلی مورفیسم در ژن کد کننده پروتئین می تواند عواقب آن را به همراه داشته باشد. زیرا با تغییر اسیدهای آمینه شکل و فرم پروتئین های تولید شده را تغییر می دهد. این می تواند برخی از فرآیندهای شناختی مانند حافظه را به وجود آورد.

برای بررسی بیشتر این موضوع ، گروهی از محققان ما از دانشگاه جهرم ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان و دانشگاه خلیج فارس در بوشهر مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن تأثیر پلی مورفیسم ژن فوق بر حافظه انسان

100 دانشجوي پسر بومي دانشگاه کاشان در اين مطالعه شرکت کردند و داده هاي مورد نياز با استفاده از روش استخراج و تحليل DNA جمع آوري شد. علاوه بر این ، حافظه دانش آموزان فوق با استفاده از تست حافظه استاندارد ارزیابی شد.

نتایج این مطالعات نشان داد که یک پلی مورفیسم ژنتیکی به نام Val66met تأثیر قابل توجهی در افزایش حافظه افراد دارد. به همین ترتیب ، وجود این پلی مورفیسم در بعضی از افراد ممکن است از طریق کاهش ترشح BDNF توانایی آنها را در افراد بدون این پلی مورفیسم مختل کند.

در همین رابطه ، ابوالفضل شایان نوش آبادی ، استادیار و پژوهشگر رفتار حرکتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه جهرم و همکارانش اظهار داشتند: “بررسی ها نشان داده است که این برتری بیشتر به دلیل مشکلاتی مانند حافظه منطقی و یادگیری انجمنی “.

آنها اضافه می کنند: “این یافته می تواند بسیار مهم باشد ، زیرا مطالعه حاضر در یک جامعه متفاوت از تحقیقات قبلی انجام شده است و بر اساس پیشینه تحقیق ، احتمال بروز اختلاف در شیوع و تأثیر چند شکل در جوامع مختلف وجود دارد.” .

این یافته های جالب ، که نشان می دهد اختلاف در توانایی های حافظه برخی از افراد ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد ، در ژورنال Cognitive Science News منتشر شده است. این انتشارات به مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی تعلق دارد.

انتهای پیام