اجتماعی

ایجاد صندوق سبز در فروشگاه‌های شهروند برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ایجاد صندوق سبز دربرخی فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی خبر داد.

به گزارش گیلونا، در حالی که تولید پسماند در کشور بالاتر از میانگین جهانی است، توجه به راه‌های مدیریت پسماند و پاکسازی زمین از اهمیت زیادی برخوردار است. از این جهت راهکارهایی همچون تفکیک زباله در مبدا، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید به جای کیسه‌های پلاستیکی و… بسیار مورد توجه واقع می‌شود.

ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله پلاستیکی

حلیا حسینی درگفت و گو با گیلونا، درباره اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی اظهار کرد: ما تلاش کردیم تا در سال جاری وارد فاز عملیاتی شویم و علیرغم پیگیری آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران توسط سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کردیم با محوریت مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به فاز عملیاتی ورود کنیم.

وی ادامه داد: دراین راستا با فروشگاه‌های شهروند و بازار میادین و تره‌بار تعامل مناسبی انجام شده است تا در پنج پهنه شهر تهران، شش میدان میوه و تره‌بار و پنج فروشگاه شهروند به‌صورت پایلوت صندوق‌های سبز قرار گیرد.

به گفته مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با ایجاد صندوق سبز قصد داریم تا شهروندانی که خودشان از کیسه‌های پارچه‌ای و ساک مخصوص برای خرید استفاده می‌کنند در باشگاه مشتریان مشمول تخفیف و قرعه‌کشی برای دریافت جایزه شوند علاوه بر آن به افرادی که کیسه‌های پلاستیکی دارند کیسه‌های پارچه‌ای و کیسه‌های مخصوص خرید میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

وی با تاکید براینکه در میادین میوه و تره‌بار افرادی برای آموزش مردم حضور دارند، گفت: تمام این اقدامات با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مرتبط انجام می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان و موسسات خیریه‌ای که تولیدکننده کیسه‌های پارچه‌ای هستند در کنار ما قرار دارند.

حسینی در پایان تصریح کرد: اگر تا پایان شش ماه اول سال بازخورد مناسبی از این اقدامات دریافت کنیم، این پنج پهنه را به کل شهر تهران تعمیم می‌دهیم. بدین ترتیب تا پایان سال در تمامی فروشگاه‌ها اعم از شهروند و میادین و تره بار ایجاد صندوق سبز را در دستور کار قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.