اجتماعی

نسخه‌نویسی الکترونیک حدود ۱۰۴هزار پزشک در کشور

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه ۱۰۳ هزار و ۹۹۹ پزشک در کشور به صورت تمام الکترونیک نسخه می‌نویسند، گفت: تمام پرداخت‌ها به این پزشکان نیز به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

به گزارش گیلونا، دکتر محمدمهدی ناصحی در نشست خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: سازمان بیمه سلامت یک سازمان حمایتی در حوزه سلامت است. ما در سه بعد در بیمه سلامت مشغول فعالیت هستیم که اولین بحث پوشش همگانی جمعیت و دومین کار ما پوشش خدمات سلامت و سومین کار که مهمترین کار است تامین منابع مالی سلامت و یا محافظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت  است. اوضاع ما در شاخص پوشش جمعیتی خوب است و درصد بالایی از جمعیت به طور کامل بیمه شده هستند و شرایط بیمه شدن در کشور با حداقل هزینه فراهم است. در بعد سوم فعالیت‌ها یعنی محافظت مالی خیلی وضعیت خوبی نداربم که با ایجاد صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج سعی کردیم هزینه‌های جبران ناپدیر را پوشش دهیم. این سه شاخص سر لوحه همه کارهای ما است. 

وی افزود: ما اعتقاد داریم که باید در فعالیت‌های خود رو به جلو باشیم و بیمه سلامت باید هوشمند باشد تا زمینه‌های پیشرفت را هم در آن ببینیم. افتخار داریم بگوییم که در بین ۱۷۷ وزارتخانه و سازمان کشور، رتبه هشتم را در بحث فناوری کسب کرده‌ایم. در بحث شفافیت موضوعات و خدمات نیز موفق به کسب رتبه پنجم شدیم. از طرفی در ارزیابی عملکرد سازمان های زیرمجموعه وزارت بهداشت، ما امسال رتبه اول را در جشنواره شهید رجایی کسب کردیم. 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، ادامه داد: اجرای تکالیف قانونی که شاید ۲ دهه اجرایی نشده بود را ما حدودا دو سال است دنبال می‌کنیم تا قوانین بر زمین مانده را اجرایی کنیم، چون باید مسائل حوزه سلامت الکتروتیک شود که نسخه الکترونیک سخت‌ترین بخش کار است ولی چون این قسمت برخط است مهمترین بحث کار بود که بیش از دو سال است که با شتاب بیشتری این کار را با همکاری جامعه پزشکی پیش بردیم و نواقص سامانه‌ها را برطرف کردیم.

وی افزود: اکنون  ۱۴۴ میلیون نسخه به صورت تمام الکترونیک در کشور در سازمان بیمه سلامت ثبت شده است که اطلاعات ذی قیمتی دارد و تمام خدمات ارائه شده در این گنجینه ارزشمند موجود است که برای تولید، توزیع و واردات دارو و سیاست گذاری سلامت ارائه خدمات کمک می‌کند. ماهانه ۹.۵ میلیون نسخه الکترونیک تولید می‌کنیم و پرداخت آنها هم تمام الکترونیک است. ۹۸ درصد نسخ تمام الکترونیک به ما می‌رسد و پرداخت می‌شود. خوشبختانه ۱۰۳ هزار و ۹۹۹ پزشک در کشور به صورت تمام الکترونیک نسخه می‌نویسند. در مجموع ۲۹ هزار و ۶۴۷ پزشک در طول سال نسخه ترکیبی کاغذی و الکترونیک نوشتند. 

او تاکید کرد: ابتدا این کار مورد پسند پزشکان نبود که این امر برطرف شد و نواقص سامانه ها را برطرف کردیم. نسخه جدید ما تکامل یافته است که پزشک بتواند به راحتی خدمت ارائه دهد. نرم افزار جدید نسخه نویسی  در بروزرسانی‌ها امکان ارائه سرویس‌های جدید هم دارد. ما چند سامانه‌ای نشدیم و در یک سامانه متمرکز شدیم تا در کوتاه ترین زمان بهترین خدمت را ارائه دهیم. این سامانه که موضوع نظام ارجاع هم در آن دیده شده است را تا پایان این هفته وارد مدار می‌کنیم و در کنار سامانه قبلی حضور دارد تا همکاران دسترسی مناسبی داشته باشند و می‌توانند نظرات خود را به ما انتقال دهند.

وی ادامه داد: دو سامانه مهم دیگر در این ایام استفاده می‌شود که مهمترین آنها نظارت برخط در مراکز بهداشتی درمانی و سایر موسسات سلامت طرف قراداد ما است.  ۴۰ هزار موسسه با ما طرف قرارداد هستند که شاید نظارت کافی نداشتند و لازم بود فرم‌های زیادی پر کنند که در صفحات زیادی بود. برای پر کردن این فرم ها یا بستن  قراردادها تعداد زیادی برگ کاغذ مصرف می‌شد که با این کار فرم کاغذی حذف می‌شود؛ فقط برای عقد قرارداد یک میلیون عدد کاغذ صرفه جویی می‌شود و در بحث نظارت ها تا ۸ تن در مصرف کاغذ خواهد شد. 

ادامه دارد….