اجتماعی

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس 

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تصادف کردند، گفت: در این مدت 580 هزار ماموریت ترافیکی انجام و 505 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم.

به گزارش گیلونا، دکتر جعفر میعادفر در مراسم گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: اورژانس کشور سابقه ای حدود 40 ساله دارد و در سال 1364 در کشور تأسیس شد و در زمان انقلاب اما داشتیم. حدود 20 پایگاه و خدمات اورژانس تنها در چند شهر موجود بود.

وی گفت: خوشبختانه در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شده است. اورژانس موتوری نیز بخشی از خدمات شهری را شامل می شود. در پاسخ 15 نیز تغییرات مهمی ایجاد کردیم.

میعادفر در خصوص این تغییرات گفت: پرستاران و پزشکان در دیسپچ مستقر هستند و ضمن پاسخگویی مستمر به سوالات هموطنان، اقدامات مشاوره ای را نیز بر عهده دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در سال های اخیر اعزام های تخصصی برای بیماران قلبی و مغزی راه اندازی شده است به طوری که علاوه بر پزشکانی که قبلا حضور داشتند، متخصص قلب نیز در اعزام ها حضور دارد تا بیماری ایجاب کند موثر واقع شود. اقدامات، ما می توانیم نوار فواید قلب را از تشخیص یک متخصص قلب وصل کنیم.

وی گفت: سالانه 4.5 میلیون ماموریت در کشور انجام می شود و حدود 1200 پایگاه اورژانس شهری و حدود 2 پایگاه جاده ای وجود دارد.

میعادفر در خصوص تعداد نیروهای موتوری اورژانس و فعالیت آنها گفت: بیشتر اورژانس موتوری در تهران فعال است اما برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز به این نوع خدمات مجهز هستند. مراحل تهیه و خرید تقریباً 3 موتورلانس در حال انجام است که از ابتدای سال 84 در کلانشهرها فعال خواهیم شد و امیدواریم بخشی از مدیریت زمان ما که یکی از چالش های ماست حل شود.

میعادفر افزود: حدود 200 موتور پرتاب فعال در تهران وجود دارد که از این تعداد حدود 150 مورد همیشه فعال و 50 موتور پشتیبانی هستند.

وی در خصوص توسعه اورژانس هوایی در کشور گفت: در ابتدا که اورژانس هوایی راه اندازی شد، عمدتاً برای پوشش حوادث جاده ای و مناطق صعب العبور استفاده می شد. اما اکنون با تغییر چینش و توسعه شهرها، این اورژانس بسیار موثر است، اورژانس هوایی برای صحبت در مورد برف و سیل و مهمتر از همه در مورد جابجایی مادران باردار بسیار مفید بوده است. از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 مادر باردار با اورژانس هوایی از مناطق صعب العبور به مراکز درمانی منتقل شده اند.

میعادفر ادامه داد: پیش بینی می کنیم تا چند ماه آینده تا 70 پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم، بدیهی است هزینه های اورژانس هوایی بالاست و نمی توان انتظار داشت در هر شهری پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم. اورژانس هوایی مانند اورژانس زمینی نیست و برد عملیاتی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: برای 50 پایگاه اورژانس هوایی حدود 250 میلیارد تومان هزینه شده است و از دولت و مجلس می خواهیم بودجه ای برای اورژانس هوایی در نظر بگیرند.

میعادفر ادامه داد: اورژانس از ابتدای سال یعنی در سه ماهه اول بیش از 3 هزار ماموریت هوایی انجام داده که 68 درصد آن مربوط به تصادفات جاده ای و غیر جاده ای بوده است.

وی در خصوص انتقال عضو پیوندی در اورژانس هوایی گفت: یکی دیگر از ماموریت های اورژانس هوایی بحث انتقال اعضا برای اهدای عضو است که از ابتدای سال تاکنون حدود 50 پرواز برای بحث اهدای عضو انجام شده است. “

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره مهمترین چالش پیش روی اورژانس کشور گفت: در اورژانس سه چالش اصلی داریم، بحث نیروی انسانی، آمبولانس و فضای فیزیکی چالش هایی است که در اورژانس با آن مواجه هستیم.

میعادفر ادامه داد: به دلیل نداشتن نیرویی که بتواند در اورژانس کار کند، با کمبود نیرو مواجه هستیم؛ البته امسال در نظر داریم دوره های فوریت های پزشکی را در بهترین دانشگاه های کشور راه اندازی کنیم و چه مهمتر از آن، جذب نیروهای بومی به شهرها، نیروهایی از شهرهای دیگر به برخی کلانشهرها می‌رسند و گاهی به دلیل اینکه فرهنگ یا زبان آن شهر را نمی‌دانیم، با چالش مواجه می‌شویم.

وی در خصوص کمبود آمبولانس ادامه داد: حدود 4 سال است که آمبولانس جدیدی به ناوگان اضافه نکرده ایم. 5500 آمبولانس داریم که 3000 دستگاه فرسوده و بالای 14 سال عمر دارند. 350 آمبولانس بین پنج تا شش سال عمر دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مشکل اضطراری فضای فیزیکی گفت: در کلان شهرها در تامین پایگاه ها با مشکل جدی مواجه هستیم که بخشی از آن را دولت می تواند کمک مالی کند و بخشی دیگر را می توان از طریق کمک های مالی اهدا کرد. خیریه ها و مدارس و بیمارستان ها.» همچنین کمک به ساخت پایگاه های اضطراری بسیار ارزشمند است.

میعادفر در خصوص تامین اعتبار مناسب نیز گفت: مردم در فوری ترین لحظه با اورژانس تماس می گیرند و تعداد این افراد نیز مشخص نیست. در دنیا اعتبار برای فوریت های پزشکی بر اساس عملکرد اعطا می شود اما در ایران اینطور نیست که برای بهبود روند تخصیص بودجه پیشنهاد شود.

وی با بیان اینکه 24 هزار پرسنل در اورژانس فعال هستند که از این تعداد 21 هزار نفر فعال هستند، گفت: امدادگران دیگری نیز در اعزام ها حضور دارند. بنابراین اورژانس هزینه بیشتری ندارد.

وی در خصوص حضور اورژانس در بحث واکسیناسیون گفت: اورژانس، فوریت های پزشکی هستند اما واکسیناسیون نیاز به جهاد داشت. اورژانس نیز تصمیم گرفته اند وارد میدان شوند. نزدیک به سه ماه اورژانس وارد بحث واکسیناسیون شد و پس از بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور، با مجوز وزیر بهداشت به ماموریت اصلی خود بازگشتیم و در حال حاضر در بحث واکسیناسیون فعال نیستیم. البته در صورت نیاز، اکنون وارد این بحث می شویم.

میعادفر در خصوص آمادگی اضطراری در 5 بهمن ماه نیز گفت: اورژانس در 6 بهمن ماه آماده هرگونه برنامه ای است که ستاد کرونا و دولت در نظر گرفته اند و خودمان نیز هماهنگی های لازم را انجام داده ایم.

وی در خصوص زمان رسیدن به بالین بیمار یا مجروح گفت: در شهرهای کوچک 8 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه به محل حادثه می رسند. در 9 ماه اول 580 هزار ماموریت قاچاق انجام دادیم و 535 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم. استان تهران بیشترین تصادفات جاده ای را دارد.

وی گفت: در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تصادف کرده اند و تصادفات جاده ای اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/