اجتماعی

چرایی گران شدن ماسک در داروخانه ها

دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به کمبود یا گرانی مواد اولیه برای تولید ماسک ، دلیل افزایش قیمت ماسک در داروخانه ها را توضیح داد.

دکتر محمدرضا دوری در مصاحبه با گیلوناوی با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر افزایش فروش ماسک در داروخانه ها ، گفت: این ادعا اساساً اشتباه است. زیرا هدف اصلی داروخانه تهیه کالاهایی است که تولید کنندگان در داروخانه ها تولید و توزیع می کنند. در نتیجه ، اگر ارزش ریالی یک کالا 100٪ افزایش یابد ، نمی توان گفت فروشنده آن کالا با قیمت بالایی به فروش می رسد. صحبت در ماسک مانند هر کالای دیگری است.

وی افزود: اساساً در اقتصاد وقتی رابطه بین عرضه و تولید قطع شود برخی افراد می توانند محصولی را به چالش بکشند و این اتفاقی است که برای نقاب افتاد. در فصل دوم مبارزات انتخاباتی Corona Fight ، اخیراً راه اندازی شد ، دفتر مرکزی كرونا پروتكل های خاصی برای بقای اقتصادی مردم ارائه می دهد. در مرحله اول مبارزه با کورونا ، موضوع تعطیلی ها مطرح شد ، اما در مرحله دوم ، آنها فهمیدند که اگر تعطیلی ها ادامه یابد ، زندگی اقتصادی کشور زیر سوال می رود. بنابراین پروتکل ها تغییر کرده اند و ما به سمت اقدامات پیشگیرانه حرکت کرده ایم که یکی از آنها استفاده از ماسک ها اجباری است ، که این یک چیز بسیار مثبت است؛ زیرا اگر از ماسک استفاده کنید ، درصد زیادی از عفونت ها کاهش می یابد.

دري ادامه داد: “در عين حال ، اين دستور و پروتكل به معناي آن نبود كه توليد ما متناسب با نيازهاي ما باشد”. لازم به ذکر است که اگر درصد افراد مناطق سفید را از جمعیت 80 میلیون نفری حذف کنیم ، حداقل نیمی از جمعیت برای جلوگیری از بیماری عروق بیماری کرونا قلب نیاز به پوشیدن ماسک دارند. متأسفانه تولید ماسک شامل این مقدار نمی شود.

دبیر انجمن داروسازان تهران ادامه داد: در ماه های اخیر با توجه به اینکه نیاز کشور به این میزان نرسیده بود و هیچ پروتکل استفاده از ماسک برای همه افراد وجود ندارد و اعلام شد که ماسک آنها فقط باید در بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرند ، نیاز کشور مطرح شده است ، اما اکنون مشکل اصلی ما در مورد ماسک ها این است که تولید کنندگان ما به اندازه کافی مواد اولیه برای تولید ندارند یا نیاز به مواد اولیه دارند. تولید ماسک بر اساس نوسانات نرخ ارز و یک بازار بسیار ناپایدار.

دری همچنین گفت: یکی از مواد اولیه تولید ماسک شامل پارچه های ماسک است که کارخانه های موجود برای تولید این پارچه مصرف کافی را برای تولید کنندگان ماسک فراهم نمی کند و هم اکنون پارچه را به عنوان سهم در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. یکی دیگر از مواد اولیه تولید ماسک ها ، گیره ها و تیغه های فولادی است که همگی با مشکل روبرو هستند و قیمت خرید و خرید که سازنده ماسک از بازار خریداری می کند ، مطابق با قیمتی است که تولید کننده برای آن ارائه می دهد ماسک را تهیه کنید او ندارد.

وی تأکید کرد: در واقع این وضعیت سازنده ماسک را از ادامه تولید منصرف کرده است. بنابراین متأسفانه هزینه ساخت ماسک بالاتر از قیمت مصوب است. از طرف دیگر دائماً در مطبوعات و رسانه ها اعلام می شود که این ماسک در داروخانه ها با قیمت 1500 تومان در دسترس است. از طرف دیگر ، اگر مراجع ذیصلاح داروسازی بخش خصوصی را فاکتور کرده اند که در آن ادعا شده ماسک را تحویل داده است و داروخانه باید آن را با قیمت عرضه 1500 تومانی بفروشد و داروخانه آن قیمت را نقض کرده باشد ، باید آن را نشان دهد . در آن زمان ، اگر داروخانه آن را نقض کرده بود ، می توان آن را فرابورس خواند. در حالی که من صراحتاً اعلام می کنم که هیچ ماسکی در هیچ داروخانه ای به قیمت 1000 یا 1500 تومانی ارائه نشده است ، بلکه با قیمت های بالاتر از این پیشنهاد شده است.

دبیر انجمن داروسازان تهران اعلام کرد: انجمن داروسازان تهران با همکاری بسیج شرکت های کشور و با کمک دکتر حسن پور اشکذری موفق به فروش ماسک های تولید شده نیمه صنعتی از این شرکت شده است. اصناف کشور در اواخر ماه مه. قیمت پایین ، بین 1600 تا 1700 تومان ، باید در برخی داروخانه ها تحت نظارت انجمن به مقدار کمی توزیع شود تا قیمت ها در بازار شکسته شود. متأسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه کافی برای کارگاه های نیمه صنعتی و افزایش هزینه های مواد اولیه ، این مشکل از بین می رود و دیگر به ما ماسکی برای توزیع در داروخانه ها داده نمی شود ، به گونه ای که در مواجهه با این نوار نیز گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین مواد اولیه کافی باید به کارگاه های نیمه صنعتی که ماسک تولید می کنند برسند و باید این مواد را با قیمت مناسب دریافت کنند. برخی از این سمینارها ادعا می کنند که ساخت ماسک دیگر دیگر گران نیست و ما نمی توانیم زنده بمانیم. با این حال ، چالش های ارزی وجود دارد و کالاها بسیار گران شده اند. بنابراین ، هنگامی که سازنده نمی تواند ماسک را با قیمتی ارائه دهد ، باید قیمت آن را افزایش داده یا آن را در شرکت خود ببندد و سپس آن را به داروخانه ها عرضه کند.

دبیر انجمن داروسازان تهران اضافه کرد: البته این انجمن دیگر بار این توزیع را بر دوش نداشت. ولی اگر می بینید که امروز یک داروخانه ماسک هایی را به قیمت 2،000 یا 2500 تومان می فروشد ، تقصیر داروخانه نیست. داروخانه ماسک را گرانتر خریداری می کند و ماسک را با حاشیه سود 10 تا 15 درصد ارائه می دهد.

دری تأکید کرد: اکنون برخی از توزیع کنندگان به دلیل آشفتگی در بازار ، فاکتورهای رسمی صادر نمی کنند و کالاهای بدون فاکتور را به داروخانه ها می فروشند. البته تأکید می کنم که به نظر من داروخانه ها حتی به بهانه خدمت به بیمار حق خرید و فروش ماسک بدون فاکتور رسمی را ندارند. زیرا در این حالت آنها مشمول تعزیر هستند.

دبیر انجمن داروسازان تهران اظهار داشت: در همین زمان ما در حال دنبال کردن توزیع ماسک هستیم اما روند ما فرآیندی برای نظارت بر سیستم توزیع بوده است. متأسفانه ، در ابتدای تاج گذاری ، سازمان غذا و دارو حكم ممنوعیت فروش ماسك در داروخانه ها را صادر كرد. با این وجود بهترین مکان برای فروش کالاهای بهداشتی و درمانی داروخانه است. متأسفانه با این اقدام ، آنها نقطه عرضه را به فروشگاه مواد غذایی ، سوپر مارکت و کنار جاده منتقل کردند. در آن زمان ، بیشتر ماسک های غیر استاندارد فروخته می شدند.

انتهای پیام