چگونه از آنلاین شاپ شکایت کنیم؟
حتما شما هم تاکنون بسیاری از کارهای شخصی خود را از طریق سایتهای اینترنتی انجام دادهاید؛ به عنوان مثال پرداخت قبض، سفارش غذا، ثبتنام در یک کلاس آنلاین و مهمتر از همه خریدهای اینترنتی. در این بین برای بسیاری از اشخاص پیش آمده که هنگام استفاده از یک سایت اینترنتی با مشکلات زیادی روبرو شوند […]
حتما شما هم تاکنون بسیاری از کارهای شخصی خود را از طریق سایتهای اینترنتی انجام دادهاید؛ به عنوان مثال پرداخت قبض، سفارش غذا، ثبتنام در یک کلاس آنلاین و مهمتر از همه خریدهای اینترنتی. در این بین برای بسیاری از اشخاص پیش آمده که هنگام استفاده از یک سایت اینترنتی با مشکلات زیادی روبرو شوند و همین موضوع باعث میشود که مشکلاتی در روابط بین خریداران و فروشندگان کالا و خدمات آنلاین بهوجود بیاید. به عنوان مثال، تصور کنید که کالایی مثل گوشی، لپتاپ و یا لباسی را از یک فروشگاه اینترنتی خریدهاید، اما کالا برای شما فرستاده نمیشود یا فروشنده پاسخ شما را نمیدهد. در چنین مواردی بهنظر میرسد که راهی جز شکایت از فروشگاههای اینترنتی نباشد.
در این مقاله ما برای شما توضیح میدهیم که برای شکایت از سایت اینترنتی از کجا شروع کنید، و بسته به مشکل پیش آمده چه روشی را برای شکایت انتخاب کنید. در ادامه هر کدام از روشهای شکایت از فروشگاه اینترنتی را توضیح میدهیم.
آیا شکایت از سایت اینترنتی که کالاها و خدماتی را به فروش میرسانند امکانپذیر است؟
بله امکان شکایت وجود دارد؛ زیرا شرکتها و فروشگاههایی که مجاز به انجام فعالیت هستند، ملزم به انجام فعالیت قانونی و جلب رضایت مشتریان در حیطهی تعهدات خود هستند. اگر فروشگاه اینترنتی کالایی مغایر با سفارش شما ارسال کند، در ارسال سفارش تاخیر کند یا از ارسال آن خودداری کند، شاکی میتواند از آنها شکایت کند. موارد تخلف بسیار متنوع اند اما طرح شکایت وابسته به یک نکتهی اساسی است؛ آیا فروشگاه متخلف اینماد یا نشان اعتماد الکترونیکی را دارد یا خیر. پیگری تخلف فروشگاههای مجاز امکان پذیرتر است، پس پیش از خرید باید به این نماد دقت کنید.
راههای شکایت از فروشگاههای اینترنتی
برای شکایت از فروشگاه بسته به مشکل پیش آمده، راههای متفاوتی وجود دارد. بهطور کلی ۳ راه شکایت از فروشگاههای اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:
- شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
- شکایت از طریق پلیس فتا
- شکایت از طریق مرجع قضایی
فراموش نکنید که بستری را آماده کرده است تا به راحتی بتوانید وکیل متخصص برای دعاوی جرائم رایانهای انتخاب کنید. برای این کار کافی است که مسائل حقوقی خود را ثبت کنید تا ما پس از بررسی، وکیل متخصص برای دعوا را به شما معرفی کنیم. به این ترتیب این وکیل با هزینهای معقول دفاع از پروندهی شما را در کلیه مراحل دادرسی در دادگاهها و سایر مراجع ذی صلاح برعهده خواهد گرفت.
شکایت از فروشگاههای اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
در این روش شرط اول برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی این است که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند. اگر فروشگاهی که از آنجا کالای خود را خریدهاید یا خدماتی گرفتهاید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد، کافی است به مراجعه نمایید. در این سایت در صفحه ثبت شکایت روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید. پس از ثبت شکایات خود میتوانید مشکل خود را پیگیری کنید.
این مقاله هم مفیده: برای مشاهده لیست بهترین وکلای شیراز کلیک کنید
نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایتهای دارای صلاحیت اعطاء میشود. این نماد، ضمانتی برای اطمینان کاربران برای خرید از درگاههای اینترنتی معتبر به حساب میآید.
فروشگاهها ملزم به دریافت هستند و از این طریق اعتبار آنها سنجیده میشود. در صورت عدم پاسخگویی مناسب این فروشگاهها میتوانید پیگیری کنید. در مواردی مانند عدم استرداد کالا در بازهی زمانی هفت روزه بر اساس شرایط قانونی یا تحویل کالای معیوب و … میتوان از طریق همین سایت اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی نمود.
شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا
یکی دیگر از راههای شکایت از فروشگاههای اینترنتی شکایت از طریق پلیس فتا است. ماهیت پلیس فتا، عملیاتی است؛ به این معنا که در صورت شکایت شما اقدام به پیگیری میکنند. شما میتوانید با مراجعه به ، شکایت خود در ارتباط با سایت فروشگاههای اینترنتی، شبکههای اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.
مراحل شکایت از طریق پلیس فتا
پس از ورود به سایت باید به قسمت خدمات الکترونیکی وارد شوید. سپس در بخش ثبت گزارش مردمی باید گزارش تخلف فروشگاه اینترنتی مربوطه را ارائه دهید. از میان گزینههای هک، تخلف/مصادیق مجرمانه، تخلف در خرید کالا/خدمات، آسیبپذیری و حفره امنیتی، یکی را برای رسیدگی به شکایت خود انتخاب کنید.
فراموش نکنید که برای پیگیری تخلفات، شما باید در سامانه پلیس فتا ثبتنام کنید. برای ثبتنام نیازمند درج نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، انتخاب گذرواژه و پست الکترونیکی خود هستید تا پس از ثبت شکایت، بتوانید از نتیجه با خبر شوید.
شکایت از فروشگاههای اینترنتی از طریق مرجع قضایی
یکی از مسائل مهم دنیای کسب و کار، آگاهی به میباشد. به عبارت دیگر برای رسیدن به درک صحیح از نحوه استفادهی خدمات اینترنتی باید به قوانین آن آگاهی داشت تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.
در روش سوم برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی میتوانیم از طریق مرجع قضایی اقدام کنیم. به این صورت که شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و… به دادسرای جرایم رایانهای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستانها مراجعه نماید و شکایت خود را با نوشتن شکواییه مطرح نماید.
دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران ملقب به دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی است كه مسئولیت رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی را دارد.
چند نکته مهم درخصوص نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی
علاوه بر روشهای مذکور امکان شکایت از دو راه اتحادیهها و سازمان تعزیرات نیز وجود دارد. بنابراین گران فروشی، کم فروشی، تقلب، اخفاء و امتناع از عرضه کالا، عدم صدور فاکتور، فروش اجباری و سایر مواردی که در قانون تعزیرات حکومتی طرح شده اند توسط اتحادیهها و تعزیرات قابل پیگیری هستند. عموماً پیگیری از این راهها زمانبر است و روش هایی که پیش از این گفته شد کارآمدتر هستند.
نقض حقوق مصرف کننده، نقض قواعد تبلیغ، نقض حقوق علامت تجاری و … در صورتی که از سوی فروشگاههای اینترنتی سر زند در دادسرای جرایم رایانهای قابل تعقیب قضایی میباشد.
موثرترین روش برای شکایت
ثبت شکایت از سایت های فروش اینترنتی با ۳ روش شکایت کیفری، پلیس فتا و یا سامانه تخصصی نماد اعتماد الکترونیکی امکانپذیر است. هر یک از روشهای شکایت از فروشگاه های اینترنتی شرایط و مزایای خاص خود را دارند که با توجه به اوضاع و احوال خاص فرد زیاندیده میتوان از یکی از این روشها استفاده کرد. بسیاری از وکلای آشنا با قوانین و مقررات کسبوکارهای اینترنتی میتوانند در این زمینه به افرادی که به دنبال راهی برای شکایتشان هستند کمک شایان توجهی نمایند.
جمعبندی
قبل از طرح شکایت از فروشگاههای اینترنتی ابتدا باید نسبت به تشخیص درست جرم یا تخلف صورت گرفته و قانون حاکم بر آن عمل نمایید. با توجه به گستردگی موضوع بهتر است قبل از هرگونه اقدام، مشاوره حقوقی مناسب را در این زمینه دریافت کنید. در این راستا میتوانید با مسئلهی خود را طرح کنید و مشاوره بگیرید. کارشناسان حقوقی وینداد با تجربه بالا در زمینه حقوق کسبوکارهای اینترنتی میتوانند بهترین راهنماییها را برای پیشبرد شکایت شما در این خصوص ارائه دهند. همچنین سیستم ، در خدمت پیگیری شکایات شما از فروشگاههای اینترنتی بوسیله وکلای دادگستری مجرب است.
در واقع فروشگاه مانند یک شرکت باید مدیریت شود، در غیر این صورت چالشهای زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد. در این زمینه همانطور که باید از در شرکت اطلاع کافی داشته باشید باید نسبت به روشهای مدیریت فروشگاه اینترنتی نیز آگاه باشید.
حالا شما به ما بگویید، آیا تا به حال در خریدهای اینترنتی خود به مشکل برخوردهاید؟ چه مراحلی را برای شکایت کردن از فروشگاه اینترنتی طی کردهاید؟ آیا نتیجهای از شکایت خود گرفتهاید؟ اگر تجربهای در این خصوص داشتهاید لطفا نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.