اجتماعی

کوکبیه، پشتیبانی تازه نفس برای میزبانی های میقان

گیلونا / مرکزی دریاچه کوکبیه در پنج کیلومتری شهر شازند واقع شده است و در سالهای اخیر به عنوان یک منطقه توریستی در نظر گرفته شده است ، یا بهتر بگوییم ، این منطقه در واقع یکی دیگر از جاذبه های گردشگرانی است که به شازند سفر می کنند.

این دریاچه نتیجه 30 سال بهره برداری از معادن شن و ماسه بستر رودخانه قره چای و ایجاد چاه های بزرگی است که با کمک بارندگی کافی در منطقه شازند ایجاد شده است. این مکان علاوه بر اینکه مقصد بسیاری از گردشگران است ، زیستگاهی برای انواع پرندگان است. و حیواناتی را آفرید.

در نظر عموم ، این دریاچه ممکن است فقط یک دریاچه با تعداد زیستگاه های خاص خود باشد ، اما به نظر می رسد که کوکبیه می تواند نقش موثری در میزبانی از پرندگان مهاجر داشته باشد و س theال این است: چگونه؟

یک فعال محیط زیست از شازندی در گفت وگو با گیلونا ، موقعیت دریاچه کوکبیه را توصیف کرد و گفت: “سه دهه بهره برداری توسط شرکت های شن و ماسه رودخانه ازنا (قره چای) باعث ایجاد چاه های بزرگ در 5 کیلومتری شمال شازند. از اواخر سال 2015 به دلیل بارندگی کافی ، گودال ها یک توده آب شیرین عمیق با عمق متوسط ​​17 متر و مساحت تقریبی 120 هکتار ایجاد کرده اند که با توجه به مقدار باران.

ماندانا حضرتی با بیان اینکه این توده آب معروف به دریاچه کوکبیه در ارتفاع حدود 1866 متری از سطح دریا واقع شده و در سال 1997 در بانک ملی سرزمین به ثبت رسیده است ، اظهار داشت: این دریاچه یا پیکره آب می تواند می توان آن را به سه قسمت تقسیم کرد که شامل سواحل و مسیرهای رودخانه ازنا ، یک دریاچه نسبتاً کم عمق با پوشش گیاهی نی و درختان ساج در وسط است که دارای اکوسیستم خاصی است و یک دریاچه عمیق با پوشش گیاهی کم در حاشیه.

وی با بیان اینکه تاکنون در کوکبیه 159 گونه جانوری مشاهده شده است ، شامل پرندگان تودرتو (39 گونه) و پرندگان مهاجر ، افزود: “مهمترین گونه مشاهده شده در منطقه غواص گردن قرمز ، جغد عقاب ، سینه ، لک لک سفید “. ، Anqut ، Tanjeh ، سوسک مورگوس ، اردک Sarhnaei ، اردک بلوط ، اردک سیاه تاج ، مرغ آواز خاکستری و سفید ، کوکوی کوچک ، ترماتی ، سنجاقک خاکستری ، قرقاول کوچک ، کاکای ارمنستان ، کاکا کاخ ، سنگ چشم بزرگ خاکستری ، ریون دم زرد نوک قرمز رنگ اشاره کرد.

محققی که دریاچه کوکبی شازند را مطالعه کرده است ، اظهار داشت: بر خلاف تالاب میقان اراک ، کوکبه دارای کپور و پرندگانی است که کاملاً ماهی خوارند ، مانند بنه های بزرگ یا ماهی ، حتی در رژیم غذایی مانند خانواده کشیم هستند. ، حواصیل و فاخته “. جوجه تیغی دریا نیز می تواند به خوبی در این منطقه تغذیه کند ، همچنین به دلیل تعداد زیادی قورباغه مردابی و مارهای صلیبی. بر خلاف میقان ، پرندگانی که دوزیستان و خزندگان را می خورند می توانند در کوکبیا به خوبی زندگی و تغذیه کنند.

وی گفت: دریاچه كوكبی شازند زیستگاه پستانداران مانند خرگوش های اروپایی ، روباه ها ، شغال ها ، گرگ ها ، ترنس ها ، رودودندرون ها و جوجه تیغی های اروپایی است. پرندگان در این منطقه زندگی می کنند و از آن عبور می کنند و در واقع وجود و تولید مثل گونه های مختلف پرندگان در کوکبیه آن را خواهر کوچک تالاب میقان می کند.

حضرتی اظهار داشت: کمبود ماهی در تالاب میقان باعث شده است کوکبیا پرندگان ، به ویژه گیاهان باکلان بزرگ و فاخته ها را تحت تأثیر قرار دهد. وجود ماهی و دوزیستان در کوکبیه برای تالاب اراک میقان بسیار مهم است ، پرندگان مهاجر که به میقان می رسند در صورت ادامه مهاجرت به کوکبیه می توانند با تغذیه از ماهی و دوزیستان به طور موقت استراحت کنند. ؛ به عنوان مثال ، بنه های بزرگ ، که هر ساله تعداد آنها در کوکبیه افزایش می یابد ، به طوری که در دسامبر سال جاری هزار قلاده وجود دارد که می توانند زیستگاه خوبی در کوکبیه داشته باشند ، و در واقع ، این دریاچه می تواند به عنوان یک زیستگاهی که از میقان پشتیبانی می کند. بیشترین میزان آن در زمان مهاجرت پاییزی دیده می شود.

وی افزود: توانایی خاص گیاهان باکلان در صید ماهی از اعماق دریاچه باعث می شود گروهی از فاخته ها به آنها حمله کرده و پرندگان برای محافظت یا سرقت ماهی ها یکی از صحنه های خاص کوکبیا در زمستان و چه زمانی به سختی می جنگند. سطح دریاچه یخ می زند. ” ما هستیم.

حضرتی گفت: آب کوکبیه آب ناشی از باران است و آب رودخانه منتهی به کوکبیه ، این آب سالم است و حفظ سلامت آن منجر به حفظ سلامتی پرندگان می شود. گردشگران به آب نزدیک یا نزدیک آن می روند.

وی افزود: این منطقه پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد زیرا تأمین آب آن تأمین شده است ، اما مشکل جلوگیری از تخلیه نخاله های ساختمانی و تخلیه زباله در این منطقه توسط گردشگران ، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور تهیه زیستگاه مناسب برای پرندگان در نظر گرفته شده و منطقه ویژه گردشگری را در این منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش گیلونا ، تالاب میقان اراک یکی از مهمترین تالاب های مرکزی کشور است که سالانه میزبان بیش از 15000 پرنده مهاجر است. البته میزبانی از چنین میهمانانی نیاز به پشتیبانی دارد و کوکبیه می تواند بهترین پشتیبانی را از میهمانان میقان داشته باشد ، بنابراین باید کوکبیا محافظت شود تا بتواند نقش محافظ میقان قدیمی را بازی کند.

به گفته فعالان محیط زیست و طرفداران حیوانات ؛ امسال در کوکبیه ، حواصیل در تابستان تخم ریزی و لانه می کند و این منطقه مطمئناً می تواند برای پرندگان ساحلی مانند تالاب میقان نقش موثری داشته باشد ، بنابراین کوکبیه را باید یکی دیگر از حلقه های زنجیره میزبان پرندگان دانست. مهاجران در استان. شناخت مرکزی.

انتهای پیام