گزارشهای مردمی از مسیرهای شناسایی «گلوگاههای فساد در شهرداری تهران»
رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی(۱۳۷ پلاس) گفت: مشارکت شهروندان و حضور آنان در جشنواره تجلیل از شهروندان مشارکتجو (یارانِ شهر) بسیار بالا و فوقالعاده بود که نشان از اعتماد خوب شهروندان به مدیریت شهری و سامانههای نظارت همگانی دارد.
به گزارش گیلونا، رضا ناصری سرای با اشاره به برگزاری اولین جشنواره تجلیل از شهروندان مشارکتجو با عنوان «یارانِ شهر» گفت: هدف از برگزاری این جشنواره که اولین بار برگزار شده بود تکریم و تجلیل از شهروندانی بود که در طول ۱۷ سال اخیر و از زمان راهاندازی سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ با شهرداری تهران همراه بودند.
وی افزود: این جشنواره در سه بخش «شهرداد» ویژه شهروندان، «شهرساز» ویژه مدیران و شهرداران مناطق و «شهرآرا» مختص پیگیرترین نیروی اجرایی ناحیه و کارشناسان بود که جوایز این عزیزان توسط آقای زاکانی شهردار تهران به آنان اعطا شد.
رئیس سامانه ۱۳۷ پلاس در تشریح جوایز ویژه شهروندان (شهرداد) اظهار کرد: بیشترین مشارکت در دوره جدید مدیریت شهری (شهروند فعال)، بیشترین مشارکت در ارائه پیشنهادات (شهروند اصلاحگر)، اولین مشارکتکننده پس از رونمایی از سامانه ۱۳۷ پلاس (شهروند پلاس)، بیشترین مشارکت به صورت خانوادگی که همه اعضای خانواده در تماس بودند (شهروند تماس خانوادگی)، مشارکت موثر در گزارشگری فساد و تخلف (شهروند گزارشگر)، مشارکت موثر در احقاق حقوق شهر و شهروندان (شهروند طلایی)، مشارکت مستمر از ابتدای راهاندازی سامانههای مردمی (شهروند وفادار)، بیشترین مشارکت در بستر فضای مجازی (شهروند برخط)، شهروند مشهور مشارکتجو (شهروند شهیر)، شهروند فعال پیشکسوت (شهروند باتجربه) و شهروند مشارکتجوی ایثارگر (شهروند ایثارگر) از جمله این جوایز بود.
ناصری سرای با بیان اینکه بخش «شهروند گزارشگر» که بیشترین گزارشگری فساد و تخلفات را داشتند برای شهرداری از اهمیت دو چندانی برخوردار بود، گفت: با توجه به روحیه فسادستیزی که در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد سعی بر این است که گلوگاهها و نقاط مبهم را شناسایی و اصلاح کنیم و این اصلاح قطعا با گزارشهای مردمی اتفاق میافتد؛ البته این موضوع هم برای شهرداری، هم برای شهر و هم برای شهروند گزارشدهنده برکاتی دارد که ناشی از تیزبینی و دقت نظر بالای شهروندان در گزارشگری فساد است.
وی با اشاره به اثرگذاری گزارشهای فساد و تخلف در تقویت رویکرد ضد فساد شهرداری و تیم جدید مدیریت شهری است، ادامه داد: یکی ازمسیرهای شناسایی گلوگاههای فساد در شهرداری همین گزارش های مردمی بود که ما در موضوعات مختلف داشتیم؛ به عنوان مثال در یک موردی گزارش فساد و تخلف داشتیم و زمانی که ورود کردیم مشاهده شد یک جریان فسادی شکل گرفته که توانستیم آن جریان را مسدود و خنثی کنیم.
رئیس مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی(۱۳۷ پلاس) رونمایی از درگاه «گزارشگران فساد» را یکی دیگر از بخشهای جشنواره یارانِ شهر ذکر کرد و افزود: اگرچه بخش گزارشگران فساد قبلا هم در ساختار شهرداری وجود داشت اما تلاش کردیم در مدیریت جدید شهری این موضوع را برجسته و استاندارد کنیم تا هم در دسترستر بوده و هم از حمایت و صیانت بیشتری برای شهروند گزارشگر برخوردار باشد.
ناصری سرای، استقبال شهروندان برای مشارکت در این جشنواره و حضور در سالن را پرشور عنوان کرد و با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره مردمی توسط شهرداری در سالهای اخیر کمنظیر بود، اظهار کرد: حضور شهروندان در سالن همایشهای برج میلاد فراتر از تصور برگزارکنندگان مراسم بود که قطعا کار ما را برای برگزاری این جشنواره در سالهای آینده سختتر میکند. رئیس سامانه ۱۳۷ پلاس در ارتباط با اهداف برگزاری این جشنواره هم عنوان کرد: اگرچه تجلیل از شهروندان از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره یارانِ شهر بود اما بحث گفتمانسازی و همافزایی نیز جزو اهداف ما از برگزاری این جشنواره بود؛ چرا که در دنیای امروز سیستمهای ارزیابی مبتنی بر نظارتهای مردمی عمل میکنند و ما نیز با بهرهگیری از فناوریهای نوین به دنبال توسعه سیستم نظارت همگانی در شهرداری تهران هستیم.
بر اساس گزارش مرکز سامانه ۱۳۷ پلاس، وی درباره برگزاری جشنواره تجلیل از شهروندان مشارکتجو در سال آینده و محور برپایی آن افزود: با توجه به اینکه امسال اولین سال برگزاری این جشنواره و سال افتتاحیه آن بود از نظر تکریم و تجلیل با عقبه ۱۷ ساله مواجه بودیم اما از سال بعد تجلیل از شهروندان در بازه زمانی یکساله خواهد بود و محوریت برگزاری جشنواره هم حمایت و صیانت از گزارشگران فساد خواهد بود.
انتهای پیام