اجتماعی

۲۱ میلیون دُز واکسن کرونا در انبارهای وزارت بهداشت/ ورود ۱۸میلیون دُز دیگر تا یکشنبه

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً 21 میلیون دوز از موجودی واکسن در انبار موجود است ، گفت: فردا 8 میلیون دوز و روز یکشنبه 10 میلیون دوز وارد می شود و تا پایان این ماه ، 40 میلیون دوز واکسن و شاید ما تا 50 میلیون دوز داریم و از این بابت راحت هستیم.

به گزارش گیلونا ، دکتر بهرام عین اللهی در جلسه بررسی اجرای مرحله پنجم “طرح ژنرال حاج قاسم سلیمانی” که با حضور سرلشکر سلامی فرمانده سپاه ، سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفتیم که در تاریخ کشور بی سابقه است و این بحران ناشی از بیماری کرونا است که متأسفانه روزانه بیش از 600 نفر از عزیزان در کشور جان خود را از دست می دهند. هر یک از این افراد ، در واقع ، خانواده هایی در عزاداری و صحنه های غیرقابل تحمل برای پرسنل بهداشتی وزارت بهداشت و برای همه مردم دارند.

وی افزود: ما در این زمینه شهدای بسیار گرانقدر تقدیم کرده ایم و به هر حال تعهد پرسنل بهداشتی ستودنی است. در کشور ما پس از انقلاب ، ما موفقیت های زیادی در زمینه بهداشت و مراقبت داشته ایم و در منطقه خود و خاورمیانه حرف های زیادی برای گفتن داریم و در بسیاری از نقاط نقش اصلی را ایفا می کنیم. امروزه ما 20000 عضو هیئت علمی در دانشگاه های کشور داریم که دانشمندان بزرگی هستند و در همه علوم پزشکی ، افراد برجسته ای با رتبه های علمی بالا داریم که به مردم خدمت می کنند و زحمت می کشند.

عین اللهی با اشاره به اینکه این تاج در سراسر جهان ایجاد شده و جان بسیاری را گرفته است ، گفت: “همه دانشمندان در تلاش برای کنترل بیماری هستند.” لازم به ذکر است که به گفته همه دانشمندان جهان ، مهمترین چیزی که می تواند این بیماری را کنترل کند ، واکسیناسیون است. البته رهایی از بیماری با واکسیناسیون امکان پذیر نیست ، اما از شدت بیماری می کاهیم و در واقع مرگ و میر را تا حد زیادی کاهش می دهیم. ما نمونه ای از آن را در کشور داریم. سال گذشته ، کارکنان بهداشتی ما واکسینه نشدند ، که منجر به مرگ تعداد زیادی شد ، اما تقریباً 95 درصد از کارکنان بهداشتی امسال واکسینه شدند. این نشان می دهد که واکسن یک راه موثر و مفید برای کنترل بیماری است.

وی گفت: “در نتیجه ، در آغاز کار دولت ، با نظر رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور ، تلاش زیادی انجام شد تا بتوانیم روی این موضوع کار کنیم. با تجمعی و شبانه روزی که ساخته شده است ، ما شاهد ورود تعداد زیادی واکسن از کشورهای مختلف در مدت زمان کوتاه هستیم. در حال حاضر تقریباً 21 میلیون دوز واکسن موجود در انبار ما موجود است. فردا 8 میلیون دوز و روز یکشنبه 10 میلیون دوز وجود خواهد داشت و تا پایان ماه جاری 40 میلیون دوز واکسن و شاید تا 50 میلیون دوز دریافت خواهیم کرد و ما از این بابت راحت هستیم. از سوی دیگر ، مراکز تولید واکسن ما مانند برکت ، سیناگن ، فخرا ، پاستور و رازی نیز تأیید شده است.

عین اللهی گفت: در حال حاضر پنج مرکز تولید واکسن داریم که هر کدام با روش های پیشرفته مختلف تولید می شوند. چندین مرکز در صف هستند ، مانند واکسن نورا ، که با فناوری خوبی کار می کنند ، و ما امیدواریم که بتواند در ماه آینده وارد شود. بنابراین ما ضمانت قلبی خوبی برای آینده واکسیناسیون خود داریم.

وی گفت: خدا را شکر اولین مرحله را مشاهده کردیم که ورود واکسن بود. رسید و ما مطمئن هستیم که ادامه خواهد داشت. مرحله دوم که ما برنامه ریزی می کنیم ، مرحله واکسیناسیون و واکسیناسیون است ، جایی که باید سریع این حجم واکسن را تزریق کرده و سریع واکسینه شویم. در اینجا کارکنان عزیز و ارجمند وزارت بهداشت روی کار آمدند که واقعاً زحمت کشیدند.

عین اللهی با بیان اینکه ما انتظار حرکت مردمی داریم ، گفت: هر حرکت مردمی از ابتدای انقلاب تا کنون موفق بوده است. مانند جنبش بسیج که صحنه هایی در دفاع مقدس ایجاد کرد که در جهان بی نظیر است. در زمینه پزشکی نیز جامعه پزشکی را بسیج کرده ایم که در همه زمینه ها موفق بوده است. بنابراین ، برای واکسیناسیون م effectivelyثر ، ما نیاز به حرکات و کمک مردم داریم و انتظار داریم همه به ما کمک کنند ، به عنوان مثال با فراهم آوردن فضایی برای واکسیناسیون ، یا برای ورود نیروهای جوان ، دوست داشتنی ، مذهبی و حزب الله. بودن. بدیهی است که ما در این دوره صحنه های زیبایی را مشاهده کرده ایم. به عنوان مثال ، در سفر من به اهواز ، آنها حسینیه ای معروف را نشان دادند که 24 ساعت شبانه روز با همان نیروهای حسینیه واکسینه می کرد و این بسیار خوب بود.

وزیر بهداشت همچنین از رسانه ها تشکر کرد و گفت: “من از رسانه ها می خواهم جنبش های مردمی را نشان دهند”. در این حسینیه ، ما فقط یک تماس بهداشتی داشتیم و آنها تمام کارها را انجام دادند ، یا یک استادیوم بسیار بزرگ در تبریز تهیه کردند و دانشجویان پزشکی در همه اردوها واکسینه شدند و به هیچ وجه صف وجود نداشت. بسیج نیز نقش مهمی داشت و همه جا دوست ما بود. فراموش نکنیم که نیروهای بسیج چگونه توانستند در این سالهایی که ما دچار آب شدیم در بحران کمک کردند. آنها در صحنه های مختلف از جمله زلزله و غیره کمک کردند و امروز بحران کرونا است. اگر خدا بخواهد ، نیروهای بسیج با همکاری وزارت بهداشت ، با کمک شما فرماندهانی که در تمام صحنه ها حضور داشتید ، به این حجم واکسن کمک خواهند کرد. امروز ما در این زمینه احساس نیاز می کنیم و امیدواریم با کمک شما در مدت کوتاهی کار را انجام دهیم.

عین اللهی تاکید کرد: زمان برای ما بسیار مهم است. ما همچنین سعی کردیم واکسن را در برخی نقاط دریافت کنیم ، تا واکسن یک روز زودتر برسد. برای ما در حال حاضر ارزش یک دقیقه دارد. زیرا در حال حاضر موج پنجم را به پایان می رسانیم. تلفات دیده شده نشان دهنده پایان موج پنجم است و انشاء الله تا یکی دو هفته دیگر فروکش می کند. ما این شانس را داریم که برای موج ششم آماده شویم. این فرصت طلایی که شش تا هفت هفته به طول می انجامد ، هر روز برای ما ارزشمند است. از همه می خواهم حتی یک دقیقه را تلف نکنند و در صورت رسیدن واکسن بلافاصله خود را تزریق کنند. یک روز ارزش وقت ما را دارد. خدا را شکر ، ما دیگر شاهد این حجم مرگ ومیر نخواهیم بود و واکسیناسیون به سرعت انجام می شود.

وی گفت: بنابراین در واکسیناسیون مبارزه ای لازم است و ما آن را مجاهدین واکسیناسیون نامیده ایمبه در واقع ، این نوعی جهاد است. امروز در ایام محرم هستیم و فاصله کوتاهی با اربعین داریم. در این روزها که همه قلبها بر اباعبدالله است ، اگر خدا بخواهد ، در این ایام محرم ، که همه به دنبال خیرات و کارهای خیر هستند ، امروز مهمترین کار و جهاد به عشق خدا شرکت در این برنامه حماسی واکسیناسیون است ، که ما انتظار داریم همه به ما کمک کنند و با کارکنان شریف ، وزارت بهداشت را همراهی کنند تا این حجم واکسن وارد کشور شده و در حال تولید است.

عین اللهی گفت: من به شدت از روسای دانشگاه ها می خواهم که بیش از یک مرکز واکسیناسیون داشته باشند و ساعت واکسیناسیون نباید به یک شیفت محدود شود. مردم ما باید به آنها احترام بگذارند. مردم نباید در صف باشند. امروز دوباره در رادیو و تلویزیون دیدم که مردم در یکی از مراکز تهران صف آرایی کرده اند که واقعاً ما را شرمنده می کند. من بارها از روسای دانشگاه ها سوال کرده ام. ما انتظار داریم مردم در صف نباشند. قدرت نیروی انسانی و افرادی که کمک می کنند بیشتر است. بنابراین ، آنها باید تا آنجا که ممکن است با مراکز واکسیناسیون عمل کنند. ما هیچ محدودیتی نداریم: مدرسه ، پادگان ، مرکز هلال احمر و … می تواند مرکز واکسیناسیون باشد و هر مرکزی می تواند مرکز واکسیناسیون داشته باشد. واکسیناسیون کار پیچیده و دشواری نیست. یک ورودی نیاز به اطلاعات و دانش در مورد نحوه تزریق واکسن دارد که با یک آموزش کوتاه امکان پذیر است.

او گفت: اگرچه می توانید واکسن را در 24 ساعت دریافت کنید. نحوه ارائه خدمات 24 ساعته در بیمارستان کارکنان 24 ساعت شبانه روز کار می کنند. کار در بیمارستان یا ICU بسیار دشوارتر از واکسیناسیون است ، اما کارکنان یک ثانیه نمی خوابند و سخت کار می کنند. انتظار داریم روسای دانشگاه به این موضوع توجه کنند. این یک شاخص برای ما است و ما ارزش را می دانیم زیرا آنها به عنوان دفاع مقدس و زمان جنگ عمل می کنند. همانطور که دارو شناسایی شده و در دفاع مقدس ارسال شده است ، ما باید این کنفرانس ملی را هم اکنون داشته باشیم. ما از رسانه ها می خواهیم که به مردم کمک کنند و در واکسیناسیون کمک کنند و از مسئولان نیز می خواهیم کمک کنند. اگر من وزیر هستم ، اگر شما رئیس دانشگاه هستید ، ما نباید تا شب بخوابیم. اکنون که این مرگ را داریم ، نباید بخوابیم. ما باید جلوگیری کنیم. پیشگیری نیز مثر است. ما انتظار داریم هر واکسنی که به استان ها و دانشگاه ها ارسال کنیم ، بلافاصله واکسینه شوند و این لحظه طلایی را از دست ندهیم. ما از همه امکانات استفاده کرده ایم و امیدواریم بسیج و سپاه که همیشه یاور همه بوده اند به ما کمک کنند.

عین اللهی گفت: گام بعدی پس از واکسیناسیون ، انجام قرنطینه هوشمند است. ما می خواهیم افراد در فعالیت خود محدودیتی نداشته باشند و همه محدودیت ها از جمله محدودیت های شبانه ، محدودیت های ترافیکی و … برداشته شود. پس از انجام واکسیناسیون ، می توانیم به راحتی به زیارت برویم و کارهای دیگری انجام دهیم. در این نوع قرنطینه ، افرادی که واکسینه شده اند و کارت واکسیناسیون دارند می توانند به راحتی کارهای خود را انجام دهند.

وی گفت: از فرمانده سپاه و همه حاضران تشکر می کنم. امیدوارم اگر این جلسه را به یک ماه دیگر موکول کنیم ، باید با آمارهای بسیار خوبی روبرو شویم. تا به امروز ، ما 30 میلیون دوز واکسن را تزریق کرده ایم. اگر در ماه جولای 5 میلیون بود ، اما ما از ماه ژوئیه تا به حال 25 میلیون دوز تزریق کرده ایم. ما قصد داریم حداقل 50 میلیون دوز و حتی بیشتر از امروز ، 8 سپتامبر ، به یک ماه دیگر تزریق کنیم تا از فجایع احتمالی آینده جلوگیری کنیم.

انتهای پیام