چرا باید از قابلیت reels اینستاگرام استفاده کنیم؟
ویدیوهای ریلز چه ویژگیهایی دارند؟
ریلز به ویدیوهای تمام صفحه عمودی در اینستاگرام گفته میشود که حداکثر مدت زمان ۹۰ ثانیه برای آنها در نظر گرفته شده است. کاربران هنگام انتشار ریلز به مجموعهای از ابزارهای ویرایش ویدیو و کتابخانهای عظیم از آهنگها دسترسی خواهند داشت تا محتوای خود را جذابتر کنند. همچنین امکان افزودن فیلترها، کپشن، پسزمینه، استیکر و… نیز به آنها وجود دارد.
در نگاه اول ممکن است ریلز مشابه با استوری download instagram reels نظر برسد؛ اما تفاوتهای اساسی میان آنها وجود دارد. مهمترین اختلاف آنها، این است که ریلز بعد از ۲۴ ساعت حذف نمیشود و برای همیشه باقی میماند؛ مگر این که سازنده اقدام به حذف آنها نماید. در سوی دیگر اینستاگرام تمرکز ویژهای روی این قابلیت دارد و در حال حاضر الگوریتمهای آن به شدت محتوای ریلز را ترجیح میدهند؛ در نتیجه امکان نمایش دادن آنها به دیگر کاربران بیشتر خواهد بود.
علاقهمندان به ریلز میتوانند به سراغ قسمت اختصاصی جهت دسترسی به آنها در اپلیکیشن اینستاگرام بروند. در این بخش، ریلز محبوب نمایش داده میشوند و کاربر میتواند به آسانی با سوایپ کردن میان ویدیوهای مختلف جابهجا شود. در واقع بخش مختص به ریلز کاملا مشابه با تیک تاک است؛ با این تفاوت که به صورت مستقل فعالیت ندارد و درون اینستاگرام تعبیه شده است. در داخل پروفایل هر کاربر هم تب مستقلی برای مشاهده ریلز منتشر شده توسط وی وجود دارد. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید در سایت instabig.net مطالعه نمایید.
نحوه استفاده از ریلز اینستا گرام
کاربران برای شروع ضبط ریلز در چندین مسیر متفاوت را در اختیار خواهند داشت که به شرح زیر هستند:
- ضبط ویدیو از طریق تب ریلز
- ثبت ریلز از داخل هوم اسکرین
- استفاده از دوربین استوری اینستاگرام
در ادامه به نحوه استفاده از ریلز اینستا گرام به کمک هر کدام از روشهای گفته شده میپردازیم.
ضبط ویدیو از طریق تب ریلز
برای ضبط ویدیو از طریق تب ریلز، ابتدا روی آیکن مشخص شده در تصویر پایین داخل هوم اسکرین بزنید و سپس آیکن دوربین در گوشه صفحه را لمس کنید.
ثبت ریلز از داخل هوم اسکرین
امکان ضبط ریلز از داخل هوم اسکرین هم برای کاربران فراهم شده است. جهت انجام این کار تنها کافی است تا روی آیکن «+» در صفحه اصلی اپلیکیشن اینستاگرام بزنید و سپس گزینه Reel را انتخاب کنید.
استفاده از دوربین استوری اینستاگرام
آخرین روش برای ضبط ویدیوهای کوتاه در اینستاگرام، بهرهگیری از دوربین مخصوص استوری در این پلتفرم است. با باز کردن بخش ضبط استوری و انتخاب حالت Reels در میان گزینههای نمایش داده شده، میتوان اقدام به ساخت و انتشار چنین ویدیوهایی کرد.
ضبط و ویرایش ریلز در اینستاگرام
کاربران میتوانند ریلز را در قالب یک یا چندین کلیپ در اینستاگرام ضبط کنند. همچنین امکان استفاده از کلیپهایی که خارج از اینستاگرام ضبط شدهاند نیز وجود دارد. برای وارد کردن چنین ویدیوهایی به داخل برنامه، کافی است تا روی آیکن «+» در داخل صفحه ضبط ریلز بزنید و سپس کلیپ(های) دلخواه را انتخاب کنید.
برای ضبط ویدیو در داخل اپلیکیشن هم باید آیکن مشخص شده در تصویر پایین را لمس کرده و نگه دارید.
با انتخاب آیکن موسیقی (مانند تصویر پایین) از پنل سمت چپ میتوانید قسمتی از یک آهنگ دلخواه خود را هم به ویدیوی کوتاه ضبط یا بارگذاری شده استفاده نمایید. البته اگر علاقهای به استفاده از این قابلیت ندارید، قادر خواهید بود کلیپ خود را با موسیقی دلخواه ضبط کنید و به همان شکل منتشر نمایید. به کمک اسلایدر ظاهر شده در پایین صفحه، امکان انتخاب بخش دلخواه از آهنگ انتخاب شده وجود خواهد داشت.
یکی دیگر از گزینههای موجود در پنل سمت چپ، قابلیت تغییر سرعت پخش است که حداکثر تا ۵ برابر میتواند سرعت ویدیو را افزایش دهد. سریعتر کردن ویدیوهای طولانی، یکی از راهکارهای اساسی برای جذابتر کردن آنها و جلوگیری از خسته شدن مخاطب محسوب میشود.
اگر قصد قرار دادن گوشی خود روی یک سطح ثابت یا پایه را دارید، میتوانید به سراغ قابلیت تایمر از پنل سمت چپ بروید. امکان انتخاب زمان دلخواه (تا حداکثر ۳۰ ثانیه) برای وقفه قبل از ضبط وجود خواهد داشت و زحمت شما را هنگام ویرایش ویدیو کمتر میکند. پس از انتخاب آیکن تایمر و وارد کردن مقدار دلخواه، تنها لازم است تا کلید Set Timer را فشار دهید و پس از آن ضبط را شروع کنید.
تراز کردن ویدیو، قابلیت کاربردی دیگری است که از پنل سمت چپ قابل انتخاب است. این گزینه برای زمانی که قصد دارید از ترانزیشنهای یکپارچه استفاده کنید، مفید خواهد بود.
کاربران میتوانند با قرار دادن افکتها روی ریلز خود، جذابیت آنها را افزایش دهند. به همین منظور روی آیکن قرار گرفته در بالای کلید ضبط بزنید تا پنل افکتهای اینستاگرام باز شود. اکنون میتوانید افکت دلخواه خود را انتخاب نمایید.
پیش نمایش ریلز، افزودن افکت و متن
پس از به اتمام رسیدن ضبط کلیپها، میتوانید به پیشنمایشی از آنها قبل از انتشار دسترسی داشته باشید. برای این کار تنها کافی است تا روی کلید Preview در سمت راست کلید ضبط بزنید. اما هنوز کار به اتمام نرسیده است. جهت جذابتر شدن ریلزهای خود میتوانید از موارد زیر هم کمک بگیرید:
- متن: با افزودن متن به ریلزها قادر خواهید بود توضیحات بیشتری درباره ویدیو فراهم کنید.
- نقاشی: به کمک قابلیت رسم شکل، میتوانید قسمتهای دلخواه خود را مشخص کنید.
- استیکرها: استیکرها و گیفها قادر هستند حال و هوای ویدیو را تغییر دهند.
- افکتهای AR: کاربران میتوانند از تعداد زیادی افکت واقعیت افزوده هم درون اینستاگرام استفاده کنند.
- فیلترها: فیلترهای گوناگون از طریق سوایپ به چپ قابل انتخاب خواهند بود.
انتشار ریلزها در اینستاگرام
پس از ضبط و ویرایش ویدیوها، میتوانید اقدام به اشتراکگذاری آنها در اینستاگرام کنید. برای این کار ابتدا روی کلید Next در گوشه پایینی صفحه بزنید و سپس یک تصویر کاور برای ریل مورد نظر انتخاب کنید. در ادامه میتوانید کپشن دلخواه خود را هم در قسمت مربوطه وارد کنید.
ابعاد و نسبت تصویر مناسب برای استفاده از ریلز اینستا گرام
مشابه با استوریهای اینستاگرام، ریلز هم برای نمایش عمودی و تمام صفحه روی گوشیهای هوشمند طراحی شده است؛ در نتیجه نسبت تصویر ۹ به ۱۶ با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل بهترین انتخاب برای ساخت ویدیوهای کوتاه خواهد بود. آسانترین روش برای دستیابی به چنین ابعاد و نسبت تصویری، ضبط عمودی ویدیوها با موبایل است که نیاز به ویرایش یا زوم ویدیو ها را هم از بین میبرد. باید توجه داشته باشید که قسمت پایینی ریلز محل قرارگیری کپشن است؛ پس بهتر است هنگام ضبط ویدیو مطمئن شوید که بخشی مهمی از المانهای بصری در این بخش قرار نمیگیرد.
دسترسی به آمار ریلز اینستاگرام
تولیدکنندگان محتوا میتوانند با بررسی آمار ریلز در اینستاگرام، درک بهتری از سلیقه و علاقهمندی کاربران خود داشته باشند. برای این کار میتوانید از قسمت Insights اینستاگرام اقدام کنید. همچنین برای دیدن آمار مرتبط با یک ریل تکی، کافی است تا به تب ریلز در پروفایل خود بروید و مورد دلخواه را انتخاب کنید. سپس روی آیکن سه نقطه در گوشه سمت راست صفحه بزنید و Insight را لمس نمایید
ریلز (Reels) اینستاگرام چیست؟
اواسط سال 2020 اینستاگرام در یکی از بهروزرسانیهای خود قابلیت ریلز را به این اپلیکیشن اضافه کرد. ابتدا این قابلیت فقط برای برخی از کاربران و فقط در 50 کشور فعال شد. پس از استقبال بسیار زیاد کاربران از این ویژگی ریلز در اکثر نسخههای اینستاگرام فعال شد اما متأسفانه ایران در لیست این کشورها قرار ندارد.
هدف اینستاگرام از افزودن ریلز رقابت با اپلیکیشن های بسیار پرمخاطبی مانند تیک تاک و اسنپ چت بود. در اواخر دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او اعلام کرد که استفاده از تیک تاک ممنوع است. با انتشار این خبر اپلیکیشن تیک تاک با محدودیتهای زیادی روبرو شد و کاربران امکان دانلود کردن این اپلیکیشن را از اپ استور نداشتند. در همین حوالی ریلز در اینستاگرام فعال شد و بسیاری از کاربران را خوشحال و سورپرایز کرد.
احتمالاً دوست دارید بدانید چرا ترامپ تیک تاک را ممنوع اعلام کرد؟
دلیل این موضوع آن بود که تیک تاک یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشنهای چینی بود که طرفداران زیادی هم داشت. در کشوقوس مشکلات سیاسی بین آمریکا و چین، رئیسجمهور آمریکا ممنوعیت استفاده از تیک تاک را اعلام کرد و دقیقاً در همین زمان بود که اسم تیک تاک بیشتر از قبل در صدر خبرها قرار گرفت. تیک تاک (Tik TOK) یکی از جذابترین برنامههایی است که به دلیل ساخت و انتشار ویدئوهای بسیار کوتاه و حرفهای محبوبیت زیادی به دست آورد.
پس از محدود شدن تیک تاک بسیاری از شرکتهای بزرگ مانند ماکروسافت برای خرید تیک تاک از مالک آن در کشور چین به او اعلام کردند که مایل هستند تیک تاک را از او خریداری کنند تا این اپلیکیشن محدودیتهای خود را دور بزند. اما دقیقاً در همین زمان بود که ریلز در اینستاگرام فعال شد و کاربران تیک تاک و محدودیتهای آن را از یاد بردند.
اگر ویدئوهای کوتاه و خندهدار یا رقص و چالشهای عجیب را که 15 ثانیه هستند در شبکههای اجتماعی زیاد دیده باشید میتوانید حدس بزنید که این ویدئوها مربوط به اپلیکیشن تیک تاک هستند. reels اینستاگرام نیز دقیقاً با همین ویژگی فعال شده است. با فعال کردن ریلز اینستاگرام میتوان کلیپ 15 ثانیه ای ریلز ساخت و به آنها افکتهای خیلی ویژه، خندهدار، سینمایی و خاص همراه با موزیکهای جذاب اضافه کرد.
ریلز درواقع به ویدئوهای کوتاه 15 تا 60 ثانیه ای گفته میشود که با دوربین اینستاگرام ضبط میشود و میتوان افکتهای خاص سینمایی همراه با موزیکهای دلخواه را به آن اضافه کرده و آن را به اشتراک گذاشت.
تولید محتوا با فعال کردن ریلز اینستاگرام
اگر از کاربران و علاقهمندان فعال در اینستاگرام هستید با چالشهای تولید محتوا در این شبکۀ اجتماعی روبرو شدهاید. میدانید که پست، استوری، لایو و IGTV همه از امکانات اینستاگرام برای تولید محتوا هستند. با فعال کردن ریلز اینستاگرام بسیاری از افراد از این ویژگی به سرعت برای تولید محتوای جذاب و چالشها در اینستاگرام استقبال کردند.
همانطور که میدانید تولید محتوا در اینستاگرام یکی از مهمترین راههایی است که میتوان به کمک آن نظر دنبال کنندگان بیشتری را جذب کرد و این همواره بهترین شیوه برای تبلیغ بوده است. یکی از بهترین روشهای بازاریابی در اینستاگرام این است که از قابلیتهای جدید این اپلیکیشن استفاده کرده و با کمک آن تولید محتوا انجام داد. اینستاگرام به این روش نرخ تعامل را بالا میبرد و اکانت شما را به کاربران بیشتری نشان میدهد.
در اواخر دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترامپ بمب خبری ممنوعیت استفاده از تیک تاک در همهجا منتشر شد و پسازآن اینستاگرام برای جذب مخاطبان بیشتر با فعال کردن ریلز اینستاگرام بهجای تیک تاک آنها را شگفتزده کرد.
تولید محتوا برای فروشگاههای آنلاین با فعال کردن ریلز اینستاگرام
اگر صاحب کسب و کارهای آنلاین و فروشگاههای اینترنتی هستید نگران این نباشید که reels اینستاگرام برای شما کاربردی ندارد. تولید محتوای یکنواخت و کسل کننده اصلاً روش مناسبی برای جذاب کردن یک بیزینس نیست. اگر میخواهید با روشهای رایگان بیزینس خود را تبلیغ کنید باید تولید محتوای یکنواخت را کنار گذاشته و مخاطبان بیشتری را به فروشگاه اینترنتی خود جذب کنید.
فعال کردن ریلز اینستاگرام و ساخت کلیپ 15 ثانیه ای ریلز یکی از بهترین شیوههایی است که به شما کمک میکند محصولات و خدمات خود را با ویدئوهای جذابتر و چالشهای دیدنیتر به مخاطبان معرفی کنید. کلیپ 15 ثانیه ای ریلز از تمام فرمتهای اینستاگرام برای تولید محتوا مانند پست و استوری جذابتر است و آمار نشان میدهد که کاربران به دیدن کلیپهای ریلز که داستان جالبی دارند بسیار بیشتر از سایر فرمتهای اینستاگرام علاقه دارند.
ریلز اینستاگرام در کجا نشان داده میشود؟
همانطور که میدانید تمام فرمتهای اینستاگرام مانند پست، استوری و IGTV در بخشهای مخصوص به خود نشان داده میشود. ریلز اینستاگرام نیز در بخش جدید به نام Reels نشان داده میشود و زمانی که کاربران ریل یا کلیپ 15 ثانیه ای ریلز خود را به اشتراک میگذارند، ریل در قسمت ریلز منتشر میشود.
حتماً سؤال میکنید که چرا تابهحال ریلز اینستاگرام را ندیدهاید؟ همانطور که گفتیم ریلز اینستاگرام تنها در تعدادی از کشورها فعال شده است و ایران جزء این کشورها نبوده است. البته برخی از اکانت های ایرانی اعلام کردهاند که این ویژگی برای آنها فعال شده است و این خبر خیلی خوبی است که نشان میدهد ریلز هنوز در مرحلۀ آزمایشی است و احتمالاً برای تمام اکانتها در دنیا فعال میشود.
بمب ورود به اکسپلور در فروشگاههای آنلاین با ریلز اینستاگرام
احتمالاً با خودتان میگویید که چرا باید وقتی ریلز در ایران فعال نشده است دنبال فعال کردن ریلز اینستاگرام برای پیج فروشگاه اینترنتی خود باشید و چرا باید اینقدر برای این کار زمان صرف کنید؟
پاسخ بسیار واضح است. اگر بخواهید فروشگاه اینترنتی شما به یکی از بهترین فروشگاههای اینترنتی در اینستاگرام تبدیل شود و تعداد دنبال کنندگانتان سیر صعودی داشته باشد باید پستهای شما وارد اکسپلور اینستاگرام شود تا تعداد زیادی از کاربران آن را ببینند. یکی از امتیازهای اینستاگرام برای کاربرانی که به فعال کردن ریلز اینستاگرام پرداختهاند این است که از ریلزها بسیار بیشتر حمایت میکند و ریلزها راحتتر وارد اکسپلور میشوند.
پس اگر مایل هستید پیج فروشگاه اینترنتی شما نیز بیشتر دیده شود و وارد اکسپلور شود فرصت بسیار خوبی را در اختیار دارید تا با ساخت کلیپ 15 ثانیه ای ریلز در اکسپلور بدرخشید. کسانی که تولید محتواهای حرفهای انجام میدهند تا پستهایشان در اکسپلور وارد شوند میدانند که چقدر این کار به استراتژیهای مهیج و حرفهای نیاز دارد و ریلز بهترین فرصتی است که میتوانند بهراحتی این سختیها را دور بزنند. اگر نمیدانید که روش فعال کردن ریلز اینستاگرام به چه صورت است در ادامۀ این مطلب با موضع فعال کردن reels اینستاگرام با ما همراه باشید.
روشهای فعال کردن ریلز اینستاگرام
همانطور که در قسمتهای قبل اشاره کردیم قابلیت ریلز اینستاگرام یکی از بهترین روشهای است که به فروشگاههای اینترنتی کمک میکند تا راحتتر وارد اکسپلور شوند و از این طریق نرخ تعامل خود را بسیار بالا ببرند. اما روش فعال کردن reels اینستاگرام بهسادگی نیست و مثل سایر ویژگیهای اینستاگرام برای کاربران ایرانی با یک بهروزرسانی ساده فعال نمیشود. شما بهعنوان یکی از فروشگاههای اینترنتی فعال در اینستاگرام باید از یکی از روشهای زیر استفاده کنید یا هر سه روش را امتحان کنید تا ریلز برایتان فعال شود.
فعال کردن ریلز اینستاگرام با اکستنشن کروم
یکی از سادهترین روشهایی که برای تمام اکانتهای اینستاگرام میتواند جواب دهد استفاده از اکستنشن کروم است. اما برای استفاده از این روش به سیستم کامپیوتر نیاز دارید. در این روش فقط کافی است وارد مرورگر گروم در سیستم کامپیوتر خود شوید و سپس اکستنشن inssist را دانلود کرده و آن را به کروم اضافه کنید. پس از کلیک کردن روی اکستنشن موردنظر باید نام کاربری و پسورد اینستاگرام خود را وارد کنید و وارد اینستاگرام کروم شوید. در این صفحه میتوانید ریلز را انتخاب کرده و اولین ریلز خود را منتشر کنید.
فعال کردن ریلز اینستاگرام با فیلترشکن
یکی از روشهایی که به کمک آن میتوانید به فعال کردن ریلز اینستاگرام خود بپردازید استفاده از فیلترشکن غیر رایگان است. با فعال کردن فیلترشکن غیر رایگان شما میتوانید ip خود را تغییر داده و یکی از کشورهایی که در لیست کشورهای فعال شدۀ ریلز قرار دارند تغییر دهید. کشورهایی مانند آمریکا و هلند گزینههای خوبی هستند. پس از این کار شما باشد به مدت یک هفته تا ده روز صبر کنید تا ریلز برای شما فعال شود.
دقت کنید که برای فعال کردن ریلز اینستاگرام با استفاده از فیلترشکن بدون روشن بودن فیلترشکن وارد اکانت خود نشوید و پس از فعال شدن ریلز اینستاگرام نیز بدون روشن بودن فیلترشکن به اینستاگرام نروید. تا زمانی که شما از فیلترشکن استفاده کنید ریلز برای شما فعال خواهد بود. دقت کنید که این روش یکی از ناامنترین روشهایی است که شما میتوانید به وسیلۀ آن ریلز اینستاگرام خود را فعال کنید. چون این روش بسیار خطرناک و ریسکی است و ممکن است اینستاگرام در صورت تشخیص دادن ip اصلی شما اکانت اینستاگرامتان را غیرفعال کرده و آن را ببندد.
فعال کردن ریلز اینستاگرام در آی او اس
برای فعال کردن ریلز اینستاگرام درگوشیهای تلفن همراه آی او اس میتوان با کمک بخش فیلترها قابلیت ریلز اینستاگرام را فعال کرد. برای این کار باید مراحل زیر انجام شود:
- در قسمت پروفایل اینستاگرام روی علامت + در استوری اینستاگرام کلیک کرده و وارد استوری شوید.
- یکی از فیلترهای استوری اینستاگرام را انتخاب کنید.
- روی مشخصات فیلتر در قسمت پایین کلیک کنید.
- گزینۀ view effect page و سپس use effect را انتخاب کنید.
- صفحۀ گوشی خود را به سمت بالا بکشید و کلیپ 15 ثانیه ای ریلز را قرار دهید.
- در ادامه گزینههای add و next را انتخاب کنید.
- در ادامه کپشن و تنظیمات را برای ریلز خود وارد کنید.
- ریلز را منتشر کنید.
فعال کردن ریلز اینستاگرام در اندروید
برای فعال کردن ریلز اینستاگرام در اندروید کمی مراحل طولانیتر است اما قطعاً در رونق کسب وکار و فروشگاه اینترنتی شما تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. برای فعال کردن ریلز اینستاگرام در اندروید باید مراحل زیر را اجرا کنید:
- برنامۀ مرورگر Kiwi browser را از گوگل پلی دانلود کرده و سپس آن را نصب کنید.
- وارد مرورگر کیوی شوید و گزینۀ سهنقطه را از قسمت بالای مرورگر انتخاب کنید.
- گزینۀ Extensions را انتخاب کنید.
- گزینۀ +from store را انتخاب کنید.
- در نوار جستوجو inssist را وارد کنید.
- روی افزونۀ موردنظر کلیک کنید و گزینۀ Add to Chrome را انتخاب کنید.
- علامت سهنقطه را در بالای صفحه کلیک کرده و از قسمت انتهای فهرستی که مشاهده میکنید گزینۀ inssist را کلیک کنید.
- در صفحۀ افزونۀ موردنظر وارد حساب کاربری اینستاگرام شوید.
- علامت + را در پایین صفحه کلیک کنید.
- گزینۀ Reels را انتخاب کنید.
- کلیپ 15 ثانیه ای ریلز خود را انتخاب کرده و کلیک کنید. میتوانید از طریق دکمۀ camera در همان لحظه reels اینستاگرام خود را ضبط کنید.
- در انتهای مراحل تیتر، کپشن و هشتگ مورد نظر را وارد کرده و تنظیمات را اعمال کنید.
- گزینۀ Share را زده و ریلز خود را منتشر کنید.