استان ها

تفاهم‌نامه احداث پنج شهرک انرژی خورشیدی در استان کرمان منعقد شده است

گیلونا/کرمان معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: تفاهم‌نامه احداث پنل‌های خورشیدی(انرژی‌های تجدیدپذیر) در راین، رفسنجان، بافت، بردسیر و کرمان منعقد شده و در برخی از آن‌ها این طرح در حال اجراست.

حمید نمکی شامگاه ۲۸ فروردین‌ماه در جلسه احداث نیروگاه خورشیدی در رفسنجان با اشاره به این‌که بزرگترین چالش در آینده کشور مبحث انرژی است، اظهار کرد: سالانه ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق در کشور داریم که در این موضوع بهترین روش تأمین برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای طرح پنل‌های خورشیدی است.

وی افزود: در این راستا در تعدادی از شهرک‌های صنعتی شهرستان‌های استان کرمان از جمله بردسیر و قلعه گنج طرح انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت چهار تا پنج مگاوات را اجرا کردیم و در پنج شهرک صنعتی یعنی بردسیر، بافت، راین، کبوترخان، رفسنجان و کرمان تفاهم‌نامه اجرای این طرح را امضا کردیم که امیدواریم با اجرای این طرح بتوان از ظرفیت تابش نور خورشید در جهت تأمین برق بهره‌مند شد.

نمکی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح کمک دانشگاه‌ها را می‌طلبیم تا از طریق روش‌های علمی بتوان میزان برق بیشتری تولید و به مدار مصرف برسانیم و البته کمک به سزایی هم به حوزه برق کشور خواهد شد.

وی در خصوص شهرستان رفسنجان نیز گفت: شهرک صنعتی بهرمان منطقه نوق هم ظرفیت بالای ۱۰ مگاوات تزریق برق را داراست لذا امیدواریم سرمایه‌گذاران نسبت‌به اجرای طرح خورشیدی در این شهرک اقدام کنند.

لزوم تشکیل کارگروه انرژی تجدیدپذیر در رفسنجان

فرماندار رفسنجان نیز در این نشست تشکیل کارگروه علمی انرژی تجدیدپذیر را در شهرستان بنا بر استفاده بهینه از برق و نیز تأمین برق از انرژی خورشید با استفاده از روش‌های علمی را ضروری دانست و گفت: هر ساله در راستای کمک به توزیع برق، خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی شهرستان انجام می‌شود که با توجه به اینکه سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌ها برداشت و در باغ‌ها مصرف می‌شود اما خاموشی‌ها موجب پوکی محصول پسته می‌شود که نیاز است تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

حسین رضایی افزود: باید ضمن بررسی میزان مصرف برق خانگی، صنعتی و کشاورزی خاموشی‌های چاه موتورهای کشاورزی مدیریت و برنامه‌ریزی شود تا کشاورزان متحمل ضربه نشوند.

وی تشکیل کارگروه انرژی‌های تجدیدپذیر را در شهرستان ضروری دانست و تصریح کرد: اگر در زمین جنب چاه‌های کشاورزی بتوان با استفاده از روش‌های علمی این کارگروه، طرح انرژی خورشیدی را اجرا کرد هم می‌توان به ذخیره برق کشور کمک کرد و هم اینکه خاموشی چاه موتورها کمتر رخ می‌دهد و محصول کمتر دچار خسارت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رفسنجان دارای بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه کشاورزی است و می‌تواند مهد تولید برق از انرژی تجدیدپذیر باشد.

انتهای پیام