اقتصادی

برنامه‌ریزی برای کاهش تاخیر پروازهای حج/هزینه جابه‌جایی زائران ایرانی یک‌سوم کشورهای همسایه است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با بیان اینکه همه تلاش‌ها در راستای کاهش تأخیرات پروازهای حج است و اگر تأخیری صورت گیرد، نه در اثر ناهماهنگی، بلکه به سن ناوگان و مسائل فنی و همچنین شرایط کشور عربستان مربوط می‌شود، گفت که هزینه جابجایی زائران ایرانی یک سوم کشورهای همسایه است.

به گزارش گیلونا، شمس‌الدین فرزادی‌پور در خصوص روند اعزام زائران به سرزمین وحی گفت: در مجموع از ۳ خرداد، تا امروز ۳۹ پرواز انجام شده که ۲ پرواز آن مربوط به خدمه حجاج و ۳۷ پرواز مربوط به زائران گرامی بوده است که ۹۸۱۶ نفر منتقل شده‌اند.

وی افزود: مطابق آمار برای انجام پروازها تهران – جده ۵۱ پرواز، تهران – مدینه ۷۵ پرواز، اهواز – مدینه ۱۷ پرواز، ساری – مدینه ۱۹ پرواز، یزد – مدینه ۱۴ پرواز، کرمان – مدینه ۱۴ پرواز، رشت – مدینه دو پرواز، شیراز – مدینه ۱۶ پرواز، اردبیل – مدینه سه پرواز، تبریز – مدینه ۲۰ پرواز، زنجان – مدینه شش پرواز، مشهد – مدینه ۲۰ پرواز، مشهد – جده ۲۹ پرواز، اصفهان – جده ۱۴پرواز، اصفهان – مدینه ۱۹ پرواز، چابهار – جده یک پرواز، بندرعباس – جده پنج پرواز، زاهدان – جده هفت پرواز، قشم – جده یک پرواز،   ارومیه – جده ۱۲ پرواز، بیرجند – جده ۹ پرواز، بوشهر – جده چهار پرواز، گرگان – جده ۱۳ پرواز و همدان  – جده ۱۶ پرواز انجام می‌شود. همچنین پروازهای مدینه دوم از ۳۱ اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا ۱یک تیر پروازهای رفت ادامه دارد.

مدیریت تأخیرهای پروازی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خاطر نشان کرد: عملیات برگشت از ۱۳ تیر آغاز شده و تا سه مرداد ادامه دارد، همچنین تلاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد که پروازها با حداقل تأخیرات انجام شود و تا کنون از مجموع پروازها تنها یک پرواز با تأخیر طولانی انجام شده است. همه تلاش عوامل مربوطه در راستای کاهش تأخیرات است و اگر تأخیری صورت می‌گیرد، نه در اثر ناهماهنگی، بلکه مربوط به سن ناوگان و مسائل فنی و همچنین شرایط مقصد و کشور عربستان است.

فرزادی‌پور بیان کرد: از سوی دیگر فضایی که در ترمینال سلام فراهم شده به‌گونه‌ای طراحی شده که تأخیر برای زائر آزاردهنده نیست، اگرچه تلاش ما برای به حداقل رساندن  تأخیرها است اما اگر مواردی در ید اختیارات ما نبود، به‌سمت مدیریت تأخیرها رفتیم که این زمان معطلی برای زائران آزاردهنده نباشد. از طرف دیگر  هواپیمای پشتیبان را نیز در جهت مدیریت تأخیرها پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گفته وی هزینه جابجایی و قیمت بلیت که به مجموعه ایران‌ایر بر می‌گردد، چیزی حدود یک سوم قیمت کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان است.

کالاهای حجیم و تلفن همراه فرآیند پذیرش را در عملیات بازگشت با مشکل مواجه می‌کند

همچنین سعید چلندری -مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) – در این برنامه اظهار کرد: امسال حدود ۳۳ درصد زائرین از شهر فرودگاهی اعزام می‌شوند و ۱۰ استان شامل استان‌های تهران، قم، قزوین، سمنان، گلستان، البرز، کاشان، مرکزی، کرمانشاه و ایلام از این فرودگاه صورت می‌گیرد. با توجه به آماری که سازمان حج و زیارت اعلام کرده ۵۵ درصد زائرین، بالای ۶۰ سال سن دارند، حسب دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مبنی‌بر ارائه حداکثری خدمات به زائرین، در شهر فرودگاهی امام خمینی امکانات و شرایطی از جمله سالن توجیهی را برای مسافران خانه خدا فراهم کردیم و پذیرایی موکب‌ها از زائرین تدارک دیده شده است.

وی در یک برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد: در سالن انتظار نیز علاوه بر دیگر قسمت‌های فرودگاه، جایگاه استراحت حدود ۱۰۰۰ نفر تدارک دیده شده و صندلی استراحت مخصوص  برای زائرین مسن نیز فراهم شده است. تقاضا می‌شود زائران به توصیه‌های سازمان حج و زیارت مبنی بر کالاها و اقلام ممنوعه توجه کنند. در برگشت نیز از خرید کالاهای حجیم خودداری کنند که عملیات بازگشت و پذیرش به سهولت انجام شود. همچنین مسافران از وارد کردن گوشی تلفن همراه جدا خودداری کنند، زیرا برای ورود با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار کرد: خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته شده، در این راستا ظرفیت ۵۰۰۰ خودرو در پارکینگ ترمینال سلام فراهم است و با توجه به اهمیتی که وزارت راه و شهرسازی برای زائرین قائل بوده است این ترمینال صرفا برای مقاصد زیارتی اختصاص داده شده است. در اعزام زائران به سرزمین وحی، امسال  ۵۷۷ کاروان اعزام می‌شوند و مسن‌ترین زائر، ۱۱۱ ساله اهل شهرستان بانه و متولد سال ۱۲۹۱ و جوان‌ترین زائر نیز ۹ ماهه است.

انتهای پیام