اقتصادی

جذب ۶۶ هزار نفر از فارغ التحصیلان در طرح کارورزی

بر اساس نتایج اجرای طرح کارورزی در کشور بیش از ۱۵۷ هزار نفر از فارغ التحصیلان ثبت نام کرده و حدود ۶۶ هزار نفر موفق به عقد قرارداد کار شده اند.

به گزارش گیلونا، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت کار ذیل برنامه سیاستهای فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده است.

وزارت کار به عنوان مجری طرح در چند سال گذشته تلاش کرده با اجرای این طرح، بستر لازم برای مهارت آموزی و ارائه آموزش‌های شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی به وجود آید.

افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما از مهمترین اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

جذب ۶۶ هزار نفر از فارغ التحصیلان در طرح کارورزی

آخرین نتایج اجرای طرح کارورزی در کشور نشان می دهد که ۱۵۷ هزار و ۴۴۲ نفر از داوطلبان، در طرح ثبت نام کرده و واجد شرایط شناخته شده‌اند که از این تعداد ۶۵ هزار و ۹۹۷ نفر موفق به عقد قرارداد شده‌اند.

همچنین ۲۱ هزار و ۸۰۶ بنگاه پذیرنده به عنوان بنگاه اقتصادی در طرح ثبت نام کرده اند که از مجموع این تعداد، ۱۱ هزار و ۷۷۰ واحد مشمول معافیت بیمه‌ای شده‌اند.نتایج این گزارش نشان می دهد که ۱۵۰۴ قرارداد نیز در دست اجرا است.

جذب ۶۶ هزار نفر از فارغ التحصیلان در طرح کارورزی

بر اساس این گزارش استان‌های فارس و خوزستان بیشترین تعداد داوطلب واجد شرایط و استان های فارس و اصفهان بیشترین میزان مشارکت بنگاه‌ها از طرح را به خود اختصاص داده اند.کمترین میزان مشارکت بنگاه‌ها و قرارداد منعقده نیز مربوط به هرمزگان بوده است.

کمک هزینه کارورزی، وجهی است که در پایان دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت می شود و مزیت طرح برای کارجویان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می‌شوند.

داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن در زمان ثبت نام از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح است و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد ثبت نام کننده در این طرح الزامی است.

به گزارش گیلونا، بنگاه‌های اقتصادی و فارغ التحصیلان دانشگاهی که علاقمند به بهره‌مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه‌ای هستند می‌توانند به سامانه کارورزی وزارت کار به نشانی https://karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام کنند.
انتهای پیام