اقتصادی

راهکارهایی برای تداوم رشد تولیدات صنعتی

موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارشی ضمن تشریح شاخص‌ تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی، راهکارهایی برای تداوم رشد تولیدات صنعتی ارائه کرده است.

به گزارش گیلونا، بر اساس گزارش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی (شامل کارگاه‌های دارای ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می‌دهد)، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ رشد ۸.۳ درصدی داشته است. در بین زیرگروه‌های این شاخص «سایر تولید وسایل نقلیه موتوری»، «صـنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»، «صـنایع تولید سایر مصـنوعات طبقه بندی نشده در جای دیگر» و «تولید محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری» بالاترین رشد و «صنایع تولید دارو و فراورده‌های دارویی، شیمیایی و گیاهی»، «صـنایع تولید چرم و مصـنوعات چرمی (کیف، کفش، چمدان و غیره)» و «صـنایع تولید مواد غذایی» کمترین رشد را تجربه کردند.

همچنین در بین ۲۴ رشته فعالیت صنعتی، ۲۳ رشته فعالیت صنعتی رشد مثبت و تنها یک رشته فعالیت با کاهش سطح فعالیت مواجه بودند. بررسی گروه‌های با بالاترین رشد صنعتی نشانگر آن است که بالاترین سهم از رشد مربوط به گروه‌های تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر (۴.۳۴ واحد درصد)، تولید فلزات اساسی (۲.۲۲ واحد درصد)، تولید مواد و محصولات شیمیایی (۱.۰۵واحد درصد)، تولید محصولات کانی غیرفلزی (۰.۲۸ واحد درصد) و تولید مواد غذایی (۰.۱۵ واحد درصد) است. مجموع سهم از رشد این گروه‌ها معادل هشت واحد درصد از ۸.۳ درصد رشد شاخص کل است.

بررسی شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی طی دوره (۱۴۰۰ – ۱۳۹۵) نشانگر آن است که در بین ۲۴ زیرگروه صنعتی؛ سطح تولید ۱۸ رشته فعالیت صنعتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۵ بالاتر و سطح تولید شش رشته فعالیت صنعتی پایین تر است. این امر موید وجود ظرفیت‌های بسیار خالی در این شش رشته فعالیت است. به عنوان نمونه سطح تولید صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری تریلر و نیم تریلر در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۰ و در سال ۱۴۰۰ معادل ۷۵.۵ است که نشان می دهد حدود ۷۵ درصد میزان تولید سال ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۰ تحقق یافته است. در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ برخی از بالاترین رشدهای مربوط به گروه‌های صنعتی از بین همین شش رشته فعالیت با ظرفیت خالی بالا بوده اند.

اما در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ تمامی رشته فعالیت‌های صنعتی به جز یک رشته رشد مثبت داشتند. هرچند توزیع رشد ۸.۳ درصدی در بین زیرگروه‌های صنعتی کاملاً نامتقارن است. به‌گونه ای که عمده رشد بر چند رشته فعالیت صنعتی متمرکز است.

این گزارش در ادامه پیشنهاداتی با هدف شتاب بخشی به رشد صنعتی کشور ارائه کرده است. از جمله این پیشنهادات، تحریک تقاضای رشته فعالیت‌های صنعتی مانند کانی غیر فلزی و فلزات اساسی از طریق پیگیری سیاست تحریک بخش مسکن، تحریک تقاضای داخلی از طریق ارائه اعتبار خریدار برای بخش‌هایی مانند پوشاک، مبلمان و محصولات الکترونیک داخلی است.

همچنین بهره برداری از تقاضای بازارهای منطقه‌ای در صنایع صادراتی مانند کانی غیر فلزی، فلزات، صنایع غذایی، مبلمان و تولید ماشین آلات برق و دستگاه‌های برقی و صنایع دارای بازارهای صادراتی جهانی مانند محصولات شیمیایی، لاستیکی، پلاستیکی و دارویی و ارائه اعتبار برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات با تاکید بر ماشین آلات داخلی با هدف ایجاد تحرک در صنایع تعمیر و نصب ماشین آلات محصولات رایانه‌ای ماشین آلات برق و تولید ماشین آلات طبقه بندی نشده از دیگر پیشنهادات این گزارش است.

همچنین برای تداوم رشد صنعتی پیگیری هفت محور شامل توسعه و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژ کاری به نوآوری مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری ضروری است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.