اقتصادی

صادرات بیش از ۸۰۰ هزار تن هندوانه

در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۸۳۱ هزار تن هندوانه به ۳۵ کشور مختلف صادر شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته حدود ۲ درصد رشد داشته و هر کیلوگرم هندوانه نهایتا حدود ۵۵۰۰ تومان به مشتریان این محصول فروخته شده است.

به گزارش گیلونا از آمارهای رسمی گمرک، در ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر ۸۳۱ هزار و ۶۸۶ تن هندوانه به ۳۵ کشور مختلف صادر شده است که ارزش آن معادل ۱۸۱ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۵۷۷ دلار برابر با بیش از ۴۵۶۸ میلیارد تومان بوده است.

اتریش، ارمنستان، استونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، بلاروس، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری مقدونیه (یوگسلاوی)، جمهوری آذربایجان، رومانی، سوریه، سوئد، سوئیس، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مغولستان، هلند و یونان ۳۵ مشتری هندوانه ایرانی هستند که می‌توان گفت ارزانترین محصول کشاورزی و یکی از پرمصرف‌ترین آنها از منابع آبی کشور است.

در میان مشتریان این محصول عراق با بیش از ۳۹۲ هزار تن معادل ۷۹ میلیون و ۲۰۷ هزار دلار و امارات با خرید بیش از ۲۵۱ هزار و ۶۰ تن معادل ۵۱ میلیون و ۳۷۵ هزار دلار بزرگترین مشتریان هندوانه ایرانی محسوب می‌شوند.

یکی از نکات جالب توجه در صادرات هندوانه این است که این محصول را می‌توان از نظر ارزش صادراتی یکی از ارزانترین محصولات کشاورزی نام برد چرا که هر کیلوگرم هندوانه به طور متوسط حدود ۳۲۲ سنت معادل حدود ۵۵۰۰ تومان به کشورهای مختلف فروخته شده در حالی که این محصول جالیزی یکی از آب‌برترین محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام